• FamHull

Koh Samui - Koh Phangan - Koh Tao

Vi tänkte åka till Thailand om drygt 1 år. Funderar på Koh Samui, Koh Phangan o Koh Tao.
    Nån som har erfarenhet av dom öarna? Tips på orter, barnvänliga stränder, prisvärda hotell...
    Barnen kommer vara 1 o drygt 3 år.

• Svar på tråden Koh Samui - Koh Phangan - Koh Tao
  • MissLillan

Jag hade avstått koh phangan med barn då det är mest fest där.... koh tao har jag inte varit på men ska vara fint och billigt att dyka kanske inget för barn...

Jag kan rekommendera koh samui, koh lanta och koh chang med barn 
  • Cocarola

Vi bodde på Sensi Paradise Beach Resort på Koh Tao när vår dotter var nästan 3 år. Inget är barnanpassat, men allt är barnvänligt! Hade en fantastisk semester; Koh Tao är det ställe vi tyckt allra bäst om i Thailand. Utflykt med longtail (ta med barnflytvästar och hörselkåpor till barnen, snorkelutrustning till de vuxna) till naturparken på tvillingöarna Nang Yuan är att rekommendera.

http://www.247siam.com/hotel_sensi_paradise_beach_resort/

• ra84

Hej Hej!!!

Kho Tao är en underbar ö för alla! Vuxna som barn! Jag har bott där tidigare och jobbat som divemaster. Ön är väldigt liten. Lite svårt att ta sig runt på ön. Man hyr oftast scootrar för att ta sig runt. Kan dock vara lite svårt med 2 små barn. Men det beror på vad ni egentligen vill få ut av er semester? Ön är ju känd för sin dykning. Den är billig och det finns otroligt många bra välutbildade dykinstruktörer på ön. Det finns massa små mysiga stränder och lite "djungel" att vandra i.

Kho Phangan är en partyö och ingen trevlig ö alls måste jag säga.

Kho Samui är ju väldigt turistig men fin. Som sagt det beror helt på hur länge ni ska vara borta och vad ni vill få ut av er semester?

Men jag kan alltid rekomendera Kho tao till alla. Det är mitt andra hem =)

• resemamman

Koh Samui gillade vi inte alls. Alldeles för turistigt och exploaterat. Stora shoppingscenter, mycket charterturister, mkt barer och nattliv. Vissa gillar, andra inte. Det finns stora lyxiga hotellkomplex för dem som gillar den typen av semester!

Koh Phangan upplevde vi inte alls som bara en partyö. Tvärtom så finns det underbart fina stränder på delar av ön som är både barnvänliga och lugna. Det är mest på Hat Rin (Fullmoonparty-stranden) och stränderna däromkring som partylivet håller till. På tex Hat Salad och Ao Thong Nai Pan är det vackert, lugnt och barnvänligt. En nackdel med Koh Phangan är att det är väldigt kuperat och vägarna håller allt annat än hög standrad. Så om man inte gillar att åka bergodalbana på leriga/grusiga kuperade vägar så kanske Koh Phangan inte är något att ha. Det finns alternativ till vägarna, till många stränder går det båtförbindelse från både Hat Rin och från Thongsala (dit färjorna från Samui anländer).

Koh Tao var jag på sist för 15 år sedan, utan barn... Då var det otroligt vackert, enkelt och väldigt oexploaterat. Så jag överlåter åt andra som har bättre koll i modern tid att tipsa om ön!

• FamHull

Tack för tips o synpunkter!

Koh Lanta o Koh Chang "avverkade" vi vid förra resan, så nu vill vi se nåt annat.
    Ska va borta ca 3 veckor så vi tänkte lägga upp det så här: Koh Samui 5 nätter - Koh Phangan 5 nätter - Koh Tao 5 nätter - Koh Samui 5 nätter.

Har oxå läst att Hat Salad på Koh Phangan ska va barnvänligt.
    Nån som kan tipsa om vilken del av dom andra öarna som e mest barnvänlig?

Vi e väl egelntligen inte ute efter nåt speciellt utom just SEMESTER. Lugn o ro, sol o bad, god mat o massa mys med familjen.

• Yoyna

Koh Tao är bäst!

Var där förra året med en då treåring, nu imars åker vi dit igen med storasyster som blivit fyra och lillebror som är tio månader. Vi kommer att bo på samma hotel som sist, Koh Tao Resort på en strand söderut. Trivdes jättebra, det var enklet att ta sig runt med hjälp av antingen hotellets taxi eller tuktuk mellan de större ställena. Hyrde longtail en dag och åkte runt ön och stannade där vi ville, fantastiskt!

Vi kommer även att bo en vecka på Koh Samui, det är ju något helt annat men det är ju oligt att kunna shoppa lite och välja mellan många olika restauranger!

Sist kommer vi att bo i Khao Lak, första gången flr oss, bli spännande!

Hoppas ni får en fin resa!

• FamHull
    Yoyna skrev 2010-02-14 12:31:59 följande:
    Koh Tao är bäst! Var där förra året med en då treåring, nu imars åker vi dit igen med storasyster som blivit fyra och lillebror som är tio månader. Vi kommer att bo på samma hotel som sist, Koh Tao Resort på en strand söderut. Trivdes jättebra, det var enklet att ta sig runt med hjälp av antingen hotellets taxi eller tuktuk mellan de större ställena. Hyrde longtail en dag och åkte runt ön och stannade där vi ville, fantastiskt! Vi kommer även att bo en vecka på Koh Samui, det är ju något helt annat men det är ju oligt att kunna shoppa lite och välja mellan många olika restauranger! Sist kommer vi att bo i Khao Lak, första gången flr oss, bli spännande!Hoppas ni får en fin resa!
    Har kollat lite på Koh Tao Resort oxå, va bra att ni trvdes där!
    Ja visst e det kul med lite civilisation o shopping oxå!

Ha en underbar resa!
  • Tigerwoman

Koh Pha-Ngag är INGEN partyö, det är ett fullständigt missförstånd eftersom hela ön är jättelugn och totalt barnvänligt med UNDANTAG för just Hat Rin och då endast när det är Full Moon Party. Koh Tao är också jättebra med barn, vi bodde på Sairee eftersom det då var lätt att få tag på ersättning och blöjor. Vi var en månad på Koh Pha-Ngan och 3 veckor på Koh Tao, trivdes jättebra på båda öarna med vår son som då var 5-7 månader.

• Ancilla

Alla ni som vair eller skal ut och luffa bland öar i Thailand. HAr ni tips på var man kan finna billiga flygbiljetter? HAr sett att man kan få bra pris med China Air men då är ju själva resan så otroligt lång med väntertider på massor av timmar. VEt ju att charterbolagen ofta har bra priser på charterresor i nov-dec innan jul men är det så även med reguljärflygen eller måste man boka dem väldigt tidigt? Har också hört att vissa bolag sänker sina priser för flyg nattetid på webben. Vad har ni betalat för era flygreso`?

Ancilla

• Ancilla

Insåg just att jag skrev ett nytt inlägg i din tråd, ber så mycket om ursäkt, Skall lägga det i ett eget inlägg. Sorry

Ancilla

• FamHull
    Ancilla skrev 2010-02-15 10:14:37 följande:
    Insåg just att jag skrev ett nytt inlägg i din tråd, ber så mycket om ursäkt, Skall lägga det i ett eget inlägg. SorryAncilla
    Ingen fara!

Sist vi flög så var FinnAir billigast, men det var i mart 2008. Tror att vi bokade under sommaren 2007 nån gång. Man ska nog inte vänta för länge med att boka, då e det oftast bara dom dyra biljetterna kvar.
  • kiwi81

Hej!

Vi åker till Thailand i maj-juni med våra söner på 2,5 år och 3-mån. Vi ska vara borta nästan 7 veckor och hade tänkt åka till just koh samui o phangan eftersom klimatet där är hyfsat ok med tanke på årstiden när vi reser. Så puffar gärna upp tråden då jag också är intresserad av tips! 

• Tigerwoman

Kiwi81: Det där med klimatet. När vi var där sist i maj så var det 40-45 grader tre veckor i sträck, det var sådär kan jag säga. Med riktigt små barn får man sitta inomhus då, det är helt enkelt för varmt för att kunna vara ute. I juni har det förhoppningsvis börjat regna, då svalnar det ju snabbt.  

Svar på tråden Koh Samui - Koh Phangan - Koh Tao