• Fanns ingen signatur kvar

Ni med barn som har astma se hit!!!

Sonen, snart  4 år har ofta en längre tid haft hosta av och till. Ständigt tät i näsan, ej förkyld. Nu har han hosta igen. Rasslar och låter lite ansträngd. Läste förut om astma. Stämmer på honom till en viss del.Läste också att humöret kan påverkas.Han är ofta grinig, arg osv. Tänkte ringa bvc nu på måndag. Ni med barn som fått astma,...berätta!!!!

• Svar på tråden Ni med barn som har astma se hit!!!
  • April Mamma

Ja, det låter nog som det....

Min son har, eller hade hoppas jag. Det var nog ett år sedan som han hade det sista astma/krupp period. I hans fall så var han sjuk ofta med hosta osv,sedan fick han krupp o andades och hostade som en skällande hund. Fick då airomir och pulmecort.

• Fossa

Ungarna hostar som sälar ungefär och bröstkorgen dras in när de andas. De har varit besvärsfria sedan de fick pulmecort dagligen.

• Fanns ingen signatur kvar

Min som har haft 2 anfall av krupp. Första gången åkte vi in till sjukhuset. Ingen sa ngt om att det kunde vara tex astma...

• BlommyNess12

Nu har min son inte astma (peppar peppar) men jag själv fick astma som barn och det har hängt med upp i vuxen ålder.

Den typ av astma jag fick kallas ansträngningsastma, jag kunde dra in luft relativt lätt, men fick kämpa för att få ut den igen och kunna ta ett nytt andetag. När det var som värst kunde jag inte ens kliva upp ur sängen utan att jag fick ett anfall. Jag kunde inte sätta mig upp från liggande till sittande utan att jag blev för överansträngd och luftrören drog ihop sig.

Jag fick bricanyl och pulmicort, den ljusblå och den mediumbruna. Pulmicorten skulle tas två gånger om dagen, och bricanylen i samma veva, skulle även ta bricanylen vid akut behov, och en timma innan jag skulle röra mig mer än normalt.

• Majsan70
    Fanns ingen signatur kvar skrev 2010-02-13 21:56:52 följande:
    Min som har haft 2 anfall av krupp. Första gången åkte vi in till sjukhuset. Ingen sa ngt om att det kunde vara tex astma...
    Astma o krupp är två helt skilda saker.

Astma är ju en inflammation på stämbanden osm kan komma av lite olika saker som tex. infektion, allergi, kyla o ansträngning. Man får problem med utandningen. Det samlas slem i luftvägarna som oxå svullnar. Medför det karakteristiska pipande ljudet vid andning och man får pressa ut luften. Typiskt är oxå en hackhosta för att göra sig av med slemmet i luftvägarna.

Krupp däremot är en virusinfektion på struphuvudet. Man får problem med inandningen och låter som en liten skällande hund. Ses ofta i samband med lite lite feber.
  • Maggiepuh

Min son fick diagnosen när han var 8-9 månader gammal. Sedan när han akutopererades vid 2 år 9 månaders ålder försvan astman. Nu i efterhand tror jag att han aldrig haft astma utan det var polyperna och mandlarna som spökat hela tiden.

• Gunsan75

Att astma påverkar humöret är ju inte så konstigt efter som all energi går åt till att syresätta sig.

Asma och krupp kan man säga är varandras motsatser. Krupp så hackar o piper det mest på inandningen och astma på utandningen. Ofta hostar man för att det är svårt att få ur luften när luftrören är trånga o krampar.

Jag har astma själv och sonen på 11 år har ganska allverlig astma som är mest allergiutlöst och vid infektioner.

Dottern fick automatiskt en astmadiagnos vid 2 månaders ålder för att hon hade andningsbesvär, sen följde 4 år av in och ut på sjukhuset. Sedan visade det sig att det inte var astma utan hjärtsvikt. Orsakad av allvarlig hjärtmuskelsjukdom. Nu är hon transplanterad.

Man märker ganska fort om det är astma för då blir man hjälpt bra av luftrörsvidgande mediciner och cortison.

• Majsan70
    Majsan70 skrev 2010-02-13 22:03:27 följande:
    Astma o krupp är två helt skilda saker.Astma är ju en inflammation på stämbanden osm kan komma av lite olika saker som tex. infektion, allergi, kyla o ansträngning. Man får problem med utandningen. Det samlas slem i luftvägarna som oxå svullnar. Medför det karakteristiska pipande ljudet vid andning och man får pressa ut luften. Typiskt är oxå en hackhosta för att göra sig av med slemmet i luftvägarna. Krupp däremot är en virusinfektion på struphuvudet. Man får problem med inandningen och låter som en liten skällande hund. Ses ofta i samband med lite lite feber.
    Haha, måste rätta mig..inte inflammation på STÄMBANDEN...På LUFTRÖREN..Jeez som det kan bli ibland. *S*
Svar på tråden Ni med barn som har astma se hit!!!