• Pandy

Kan enäggs vara olika när de är spädbarn?

Jag har tvillingar som snart är 3 månader.. De sa på UL att de var enäggs tvillingar. Och de var väldigt lika när de föddes och har följt varandra väldigt lika i vikt.. Men nu tycker jag att de är så olika till utseendet.. Kan de vara de när de är spädbarn? Tänkte på klimatet i livmodern.. Har bild på dom i galleriet? Någon med erfarenhet? Tycker de borde va identiska om de har samma DNA....

• Svar på tråden Kan enäggs vara olika när de är spädbarn?
  • peppigapia

tittade på bilderna dom e ju lika...kan ju va så att dom ser lite olika ut eftersom det vrkar som de inte e lika stora..men lika va dom allt!
    har enäggstvillingar samma dna!? har alltid undrat!!

• Pandy

de väger lika mycket..de har olika huvud form.. ja enäggs är gjorda av ett ägg och en spermie..sen delar sig det befruktade ägget i två delar innan det fäster i livmodern..

• Mercedes

Mina bröder är enäggs och alla tycker dom är såå lika, men jag ser ju tydliga skillnader trots allt. En var alltid lite större, en är lik mig och den andra är lik min mamma så dom blir ju inte identiska!
    Sen är det en myt att dom har samma fingeravtryck

• Mercedes

Mina bröder är enäggs och alla tycker dom är såå lika, men jag ser ju tydliga skillnader trots allt. En var alltid lite större, en är lik mig och den andra är lik min mamma så dom blir ju inte identiska!
    Sen är det en myt att dom har samma fingeravtryck

• yttan

Jo visst är dom lika Pandy, men det ända som skiljer dom åt är ju att den ena har lite mera hår på huvudet än den andra så det är väl pga det som du tycker att dom ser olika ut för att vara enäggstvillingar.

• Malin1

Hej, jag har funderat på samma sak. Vet att mina är enäggs men de är så olika både till utseende och i mognad. Niklas har utvecklat motoriken medan Filip uppfattar mer och hänger med bättre med ögon osv. Vet inte ifall den lilla olikheten i utseendet kan bero på TTSyndromet jag hade när jag var gravid men kul att fundera på olikheterna....

• Päiivi

Dina gosingar var ju SUPERLIKA varandra! Och väldigt söts! En har lite mer hår (och kanske lite mörkare hår?) bara!
    Jag har hört att enäggstvillingar kan vara rätt olika varandra trots allt, de kan tom ha olika ögon/hårfärg sa de på tvillingklubben när vi var där på föräldrakurs. Med åldern brukade de dock bli mer och mer lika varandra, även om tex storleksskillnader kan bestå resten av livet. Hur vi ser ut styrs ju inte bara av arvsanlagen utan vi påverkas också av den miljö vi växer upp i och redan i livmodern kan enäggstvillingar ha haft olika uppväxtvillkor som påverkar utseendet. Det visste jag inte själv innan- rätt intressant tycker jag.
    Själv har jag tvåäggstvillingar, en tjej och en kille och de är syskonlika till utseendet tycker jag. Till sättet är de verkligen två helt olika individer- vilket är så kul och spännande att se!

• AmandaPitkänen

jag tycker dom var lika... tror bara att du som mamma ser mer olikheter än vad vi andra gör som ser dom såhär bara... du ser ju dom varje dag.

• lantisbrud

Att man har samma DNA innebär ju att man har samma gener (utgångsmaterial), men vägen från gen till protein är lång och påverkas av massa faktorer vilket gör att "slutprodukten" fenotypen visst kan skilja sig!

Nu ska jag titta på dina tvillingar!

• Pandy

dom är lika..men jag tycker dom är syskon lika..har sett enäggare som ser så identiska ut.. men men..det kanske är som ni säger.

• Esterella

känner två killar som är enäggs, dom är lika men ändå väldigt olika, deras personligheter lyser igenom väldigt mycket, den ena är busig och rätt så vild medans den andra är lugn.

• Viran

De säger att enäggisar brukar vara som mest lika i 3-4 års åldern....

• Snoffsan

Vi har tagit DNA-test för att få veta säkert och mina tjejer är enäggs. Men jag tycker inte alls de är så lika varandra. Har några kort på dem upplagda, men inte så många då jag inte vill ha dem ute på nätet för mycket.

Till humöret är de som natt och dag så visst kan enäggstvillingar vara väldigt olika varandra.

Men se kan de ju ha fel när de kollar i magen. Till mig sa de hela tiden att jag väntade tvåäggstvillingar, men det har vi ju bevisat var fel.

• LottaRos

Som spädbarn kan enäggisar vara väldigt olika, för att sen bli mer o mer lika. Det sägs ju att de först vid 3-4 års ålder är "identiskt" lika varann.

MEn hårväxten verkar ju va den största skillnaden på dina!

Mina 2 är inte heller identiskt lika varann. de har helt olika huvudform pga hur de låg i magen o därmed ser de olika ut. Men de har även totalt olika kroppspråk o minspel som gör dem mer olika! Men tittar man efter så har de likadana ögon (fast Emil brukar kisa), likadana näsor, likadana munnar, öron, händer, fötter, tår. Axel har liiite mer hår än Emil, o de har inte samma hårfäste i nacken. Sen har de spegelvända hårvirvlar uppe på huvudet!

Men med mössa på o napp i mun kan inte ens jag se skillnad på dem om jag ser en närbild på dem! De är enäggs, delade yttre fostersäcko drabbades av tts så vi vet utan dna-test.

Svar på tråden Kan enäggs vara olika när de är spädbarn?