• Anonym

Vuxenacne!

Är 26 år och lider nåt så fruktansvärt av acne. Har alltid haft det mer eller mindre men nu är det hur mycket som helst! Jag bokstavligen känner hur dom ploppar upp och alla är stora, röda, kliande, bultande och nästan infekterade. Och alla lämnar stora röda ärr efter sig.
    Dom sitter nästan allihop i "det hormonella området", dvs. på haka, kinder och käkben. Just nu är det käkbenen som är mest besvärande.
    Jag använder en svindyr och bra tvättgel och ansiktskräm från Hälsokost och jag VET att den fungerar bra mot acne, har använt den tidigare (fick prover från butiken) och då fick jag jättefin hy, men jag hade inte råd att köpa mer så jag fick sluta och då kom allt tillbaka.
    Men nu fungerar inte produkterna och det är då jag inser att det måste komma inifrån. Det är ju säkert hormonellt. Men varför just nu?
    Jag kan inte äta p-piller (har provat några stycken speciellt utvecklade för acne också, men dom funkade ej) eller använda prev.medel med hormoner, så för en månad sen har jag satt in en kopparspiral. Men den tillför ju inte hormoner! Så vad kan detta bero på och vad FAAN kan jag göra åt det? Jag mår SKIT av det och vill inte visa mig för folk, än mindre min kille.
    Finns det mediciner mot sånt här?
    Skalar av ansiktet snart...

• Svar på tråden Vuxenacne!
  • Anonym

Japp, det finns många läkemedel. Roaccutan är det starkaste och bästa men har vissa risker och biverkningar.

Gör ett hormontest  (blodprov)- det kan ha att göra med testosteronnivåerna.
  • Leiben

roaccutan är det som hjälper bäst och längst. ring hudläkare på måndag eller husläkaren för att få en remiss. Varför gå med försämrad livskvalitet när det finns hjälp att få?

lycka till!

• trisha

Innan du provar annat dyrt, börja med att gå och köpa en liten flaska tea tree oil på en lifebutik (hälsokostbutik). Min syster hade jätte mycket finnar men har idag inga alls kvar efter att hon använt tea tree oil. Följ instruktionerna och använd det inte utan att späda ut den annars kan man få torra partier på huden men dessa går självklart bort de med. Kostar under hundringen om jag inte kommer ihåg fel.  Borde fungera för dig med, ge det kanske 2 veckor och se om du ser resultat.

• Anonym

Jag har/hade också väldig acne helt plötsligt och gick då till hudläkare. Hon skrev ut en salva (skinoren) till mig och första tre månaderna fick jag även några tabletter som hjälpte också. Det blev mycket bättre då!

Nu har jag inte använt något på några veckor eftersom jag jämt glömmer att ringa läkaren och be om fler recept på salva, men acnen har blivit mycket, mycket mildare nu.

• Anonym

Jag har haft mycket acne i just de områderna som du beskriver. Jag provade allt möjligt (dock inte receptbelagda läkemedel) och inget verkade göre det bättre. Köpte sedan jättenattljusolja på hälsokosten som kan reglera hormonhalter i kroppen och det hjälpte massor faktiskt. Kanske värt att prova?

• Leiben

jag testade allt det där innan och för mig var det slöseri med tid och dåligt mående. det enda som biter på mig är antbiotika och roaccutan. jag skulle verkligen råda dig att gå till en hudläkare direkt.

• Anonym
    Leiben skrev 2010-02-14 11:03:29 följande:
    jag testade allt det där innan och för mig var det slöseri med tid och dåligt mående. det enda som biter på mig är antbiotika och roaccutan. jag skulle verkligen råda dig att gå till en hudläkare direkt.
    exakt min åsikt
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-02-14 07:13:31 följande:
    Jag har haft mycket acne i just de områderna som du beskriver. Jag provade allt möjligt (dock inte receptbelagda läkemedel) och inget verkade göre det bättre. Köpte sedan jättenattljusolja på hälsokosten som kan reglera hormonhalter i kroppen och det hjälpte massor faktiskt. Kanske värt att prova?
    Jag har ätit Jättenattljusolja i över ett halvår!! Men det hjälper ju tydligen inte! :(

"Roaccutan", vad finns det för risker och biverkningar? Hur länge ska man äta det? Och hjälper det även om det är hormonella problem?

Tea tree oil, kan det hjälpa om problemet är hormonellt?

Jag vet att jag nångång har fått förklarat för mig att jag visst ska ha en rätt hög testoteronnivå, vad kan man göra åt sånt?
    Jag mår dåligt av östrogen!
  • Anonym

Okej, nu har jag läst om "Roaccutan" och det är ju HELT UTESULTET. Kommer aldrig ens testa.
    Vad återstår?

• Anonym

Jag röstar för p-piller, det enda som hjälper mig och min hormonakne.

• Anonym

Tea tree oil hjälper inte till såna problem som du har, inte mot hormonella finnar. Vitamin B-5 prövade jag i ett halvår, tyckte inte det gjorde nån större skillnad. Tycker det är svårt! Jag vill ha bort mina finnjävlar men inte äta nån stark medicin mot det (har ätit Roaccutan som 20-åring och det hjälpte jättebra, men hade en del jobbiga biverkningar. När jag blev gravid och efter har finnarna kommit tillbaka. Äter antidepressiv medicin och tror inte Roaccutan går ihop med det.

• Anonym
    Magini skrev 2010-02-14 14:15:59 följande:
    Testat vitamin B5? Verkar fungera lika bra som Roaccutan men utan biverkningarna..Läste det här... www.akne.nu/roaccutan.phpwww.vitaminb5.se/
    Nej, det gör det INTE, inte ens i närheten av vad Roaccutan ger för resultat.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-02-14 14:07:51 följande:
    Okej, nu har jag läst om "Roaccutan" och det är ju HELT UTESULTET. Kommer aldrig ens testa. Vad återstår?
    Hittade precis din tråd, och ang Roaccutan, bra att du inte tänker testa detta hemska läkemedel!

Biverkningar av roaccutan kan man få både under tiden man använder det och många många år senare.

Har du varit hos en hudläkare och fåt tagit blodprov? Det är jätteviktigt att dom tar prover innan du börjar med bredspektraantibiotika, som t.ex tetracykliner.
    Propsa på dig och vägra medicin utan prover, vet att det kan vara svårt att sätta sig emot en läkare men ibland känner man sin kropp själv och måste få ifrågasätta och diskutera olika lösningar.

Din acne beror troligen på en hormonell obalans i din kropp, som du själv säger, och då måste det behandlas innifrån samt utifrån. Mitt tips är att hitta en hudvårdssalong som jobbar med aha och pha-behandlingar, du kan googla aha/pha för att hitta en salong nära dig.
    Att gå till en hudterapeut och få rengjort huden på djupet en ggr/månad kommer att förbättra din hudkvalitet enormt.
    Acnen försvinner inte helt, men din hud får den bästa förutsättningen att läka fint och utan ärr, dessutom minskar risken för nya finnar vid en portömning.

Det finns även örtmedicinare som jobbar med att behandla kroppen inifrån och för att skapa en balans i din kropp. Detta kan du också googla.

Lycka till!
  • Anonym (spiro)

Hej!
    Jag lider med dig! har också haft långvariga problem m vuxenacne. Jag har prövat nästan allt! Här kommer en liten lista över vad jag testat och hur det fungerat för mig;

Roaccutan;
    Bra att du inte faller för frestelsen att börja äta roaccutan för det kan verkligen ställa till det i kroppen o ge långvariga biverkningar! Jag åt det ett tag för jag var desperat och trots att jag åt en väldigt låg dos så fick jag stora problem (bla väldigt ont i lederna) och ångrar än idag att jag var dum nog att testa det... Visst jag fick fin hy ett tag men efter ett efter ett par månader när jag slutat kom finnarna tillbaka..

Tee trea oil; Tee trea oil fungerade inte alls för mig men gör d säkert för andra.

Vitamin B5
    ;B5 måste tas i hög dos för att det ska ha nån verkan (men inte nödvändigt så hög dos som ofta rekommenderas på olika hemsidor!). Det går inte att köpa på hälsokost utan måste beställas på nätet. B5 fungerade hyfsat för mig men vart inte helt nöjd.

Jättenatjusolja, omega3 och zink
    ; Dessa tillsammans visade sig ha en possitiv inverkan på finnarna!

Benzoyl peroxide; Jag har testat olika krämer  som innehåller benzoyl peroxide. Dom fungerar men är egentligen väldigt dåligt för din hy då dom genererar fria radikaler i huden och man får ungefär samma effekt som om man legat ute i solen utan solskydd en dag. Så använder du sån kräm, gör det då BARA på finnarna.

Ppiller;Jag har testat ppiller och åt jasmine i ca 2 år, funka mot finnarna men mådde så dåligt psykist att jag tillslut blev tvungen att sluta.

Aldactone lr Spironolactone; Något som däremot har fungerat är Spiro/Aldactone! Det är vanligt att det skrivs ut till kvinnor med hormonrelaterade akneproblem i andra länder såsom tex USA. I Sverige är det inte lika vanligt så se till att få tag på en läkare som är kunnig inom området!

Här nedanför är ett litet utdrag ifrån en av många hemsidor där man kan läsa mer om hur och varför "spiro" fungerar.

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

"Now back to what I was saying, Spironolactone (Aldactone) has been around quite awhile and has been used for the treatment of hormonal disorders in women for over 20 years." What makes this more effective than Birth Control is because it actually binds to the Androgen Recptor (it's an analogue) and becomes antagonistic. It prevents the Androgen from binding, which means it also prevents the need for 5 alpha reductase enzyme, meaning less DHT that's converted." <!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

Vill du ha mer tips, råd och även läsa recenssioner om olika aknebehandlingar så kan jag tipsa dig att besöka sidan acne.org!

• Anonym (spiro)

hoppsan vad hände med d där citatet? måste gjort något fel...

• Anonym (torris)

Jag tog roaccutan när jag var omkring 22 år för variga bölder på ryggen om de försvann ganska omgående men mitt problem nu är att jag tror att roaccutan förstörde mitt ansikte för jag är ständigt torr i hyn och ansiktet bränner som eld och flushar mellan varvet. Det värsta är när man blir alldeles knallröd i ansiktet när man är bland folk och har gjort att jag har fått en sk socialfobi. Jag har provat det mesta av hudkrämer men ingenting hjälper. Det jobbiga är att jag är ganska social men detta problem gör att mitt liv blir begränsat.

• Anonym

Har också haft vädiga problem med acne, jag testade proactiv det som brukar gå på tvshop... Det är grymt, det tog en vecka sen var allt borta!

Finns också en kräm som heter Leo som man kan få utskrivet av läkare, det är också grymt bra, tar man det på acnen så dämpa det genast och kan vara borta på 2 dagar. Jag kan rekomendera detta!

• Hula Hoop

Gå till en riktig hudläkare!!

Roaccutan är inte den enda medicinen mot akne! Och jag tvivlar stark på att det är den första medicinen som läkare skriver ut till dig.

Men ta kontakt med en riktig hudläkare, de vet vad man kan göra!

Jag hade problem med akne och gick i flera år innan jag fick nog och tog kontakt med en hudläkare. Först skrev han ut duac till mig och rådde mig att börja med p-pillret diane. Jag fick p-pillret yasmin och min acne förbättrades men jag fick inte fortsätta på p-pillret då min far haft blodpropp.
    Hudläkaren skrev då ut tetralysal och det hjälpte!! Det är så skönt, det enda jag ångrar är att jag inte kontaktade läkare tidigare, då hade jag sparat massa pengar som jag slösade på div receptfria krämer och kurer!

Svar på tråden Vuxenacne!