• Anonym

Om man har alla pengar till ett hus kontant...hur blir det då med..?

Hej hej.

Om jag har alla pengar som beövs för att köpa ett hus, hur blir det då med saker som skatt osv.. Jag behöver alltså inte ta ngt huslån för att köpa det huset.. *är inte rik utan har fått dem på annat håll (inget olagligt)*

Hur blir det, kan man köpa ett hus utan att låna något?
    Priset på huset är ca 900 000 kr.

Någon som vet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-14 01:26
    Menar om det blir nått extra i skatt osv, eller annat utöver skatten, kan inte så mkt om skatter och så. Min man pratade om förmögenhets skatt?

• Svar på tråden Om man har alla pengar till ett hus kontant...hur blir det då med..?
  • Anonym

Ja man kan nog köpa hus utan lån :)
    Dom som t.ex har betalningsanmärkningar har hus så det borde gå utan lån med.

• Parenthood

Ja det är klart, har man cash kan man köpa allt man vill, nästan

Dock måste du betala så kallad stämpelskatt. Den är väl på 1 eller 1,5% av köpeskillingen. Man måste helt enkelt betala en skatt till staten för att man köper en fastighet.

"Fördelen" med att ta lån är att banken brukar ta hand om allt pappersarbete, utan extra kostnad. Men köper du via mäklare kan du ju sätta som ett villkor att denne hjälper till istället.

Mvh Thomas

• Ungmamma83

Varför skulle du inte kunna köpa hus i kontanter utan lån? Jag köpte min lägenhet utan att ta lån - nemas problemas.

• Anonym
    Har uppdaterat ts.. :)
  • Anonym

Förmögenhetsskatten är borttagen, och inget tillkommer extra för att du betalar huset kontant.

• Anonym
    Parenthood skrev 2010-02-14 00:48:57 följande:
    Ja det är klart, har man cash kan man köpa allt man vill, nästan Dock måste du betala så kallad stämpelskatt. Den är väl på 1 eller 1,5% av köpeskillingen. Man måste helt enkelt betala en skatt till staten för att man köper en fastighet. "Fördelen" med att ta lån är att banken brukar ta hand om allt pappersarbete, utan extra kostnad. Men köper du via mäklare kan du ju sätta som ett villkor att denne hjälper till istället.Mvh Thomas
    Okej stämpelskatten blir alltså ca 9000 kr då.
  • Anonym (111)

man får inte glömma lagfarten

• LindizJ

jag jobbar med inskrivning av lagfarter och köper du en fastighet kontant så ska du när du söker lagfart betala 1,5 % av värdet (dvs det som är högst av taxeringsvärdet eller köpeskillingen) + 825 kr i expeditionsavgift

Svar på tråden Om man har alla pengar till ett hus kontant...hur blir det då med..?