Svindyr elräkning efter att vi installerat luftvattenvärmepump
I december 2009 bytte vi ut vår pelletsbrännare mot en luftvattenvärmepump (Nibe). Tanken var att detta skulle vara en investering, dvs innebära en besparing i uppvärmningskostnaderna med ung 8000,- /år. Då skulle investeringen på 100 000 "betala" sig på 13 år, grovt räknat.
Vi (2 vuxna +2 barn)bor i soutereng hus med en planyta på 86 kvm, tyvärr beläget i norra Sverige. På vår ort har flera andra satt in samma system som vi, och de har "alla varit nöjda". När det är kallare än -20 grader har pumpen svårt att jobba effektivt och då går en elpatron in.
Sedan vi installerade pumpen har vi elräkningar på ca 4000,-/ månad! Det ser mer ut som att vi värmer huset med direktverkande el än något annat... Förbrukningen i januari var skyhöga 4700kW.
Jag blir alldeles kallsvettig (tyvärr härjar jag med min stackars sambo som får stå i skottgluggen) - nu har vi lagt ner 100k för något som skulle vara billigare - och så är det DYRARE. Fy f"#¤"!
Har någon annan varit med om något liknanade?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-14 08:00
Tidigare förbrukade vi mellan 800-1500 kWh per månad, de lägre siffrorna på sommaren och högre på vintern. Förbrukningen är alltså tredubblad!!!