• n1ettan

Svindyr elräkning efter att vi installerat luftvattenvärmepump

I december 2009 bytte vi ut vår pelletsbrännare mot en luftvattenvärmepump (Nibe). Tanken var att detta skulle vara en investering, dvs innebära en besparing i uppvärmningskostnaderna med ung 8000,- /år. Då skulle investeringen på 100 000 "betala" sig på 13 år, grovt räknat.

Vi (2 vuxna +2 barn)bor i soutereng hus med en planyta på 86 kvm, tyvärr beläget i norra Sverige. På vår ort har flera andra satt in samma system som vi, och de har "alla varit nöjda". När det är kallare än -20 grader har pumpen svårt att jobba effektivt och då går en elpatron in.

Sedan vi installerade pumpen har vi elräkningar på ca 4000,-/ månad! Det ser mer ut som att vi värmer huset med direktverkande el än något annat... Förbrukningen i januari var skyhöga 4700kW.

Jag blir alldeles kallsvettig (tyvärr härjar jag med min stackars sambo som får stå i skottgluggen) - nu har vi lagt ner 100k för något som skulle vara billigare - och så är det DYRARE. Fy f"#¤"!

Har någon annan varit med om något liknanade?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-14 08:00
    Tidigare förbrukade vi mellan 800-1500 kWh per månad, de lägre siffrorna på sommaren och högre på vintern. Förbrukningen är alltså tredubblad!!!

• Svar på tråden Svindyr elräkning efter att vi installerat luftvattenvärmepump
  • AnnelieTyresö

Vad skulle ni haft i kostnad om ni inte bytt?

• namera

Det kan inte bero på den rekordkalla vintern?

Älskade lilla Knyttet, BF 2010-07-23
  • n1ettan

Om vi hade haft kvar pellets så var elkostnaden under 1000 kronor/månad plus pellets för 1700/ månad i snitt.

Tanken var ju att luftvattenvärmepumpen skulle vara en besparing - upp till 70% enligt Nibe...

Jag ville ha bergvärme, men sambon sade " man kunde köpa mycket el för dom 60 000 kronorna mer som det skulle ha kostat". Det hjälper inte att säga "var vad det jag sade..."

Ändå känns det som att man kanske skulle sälja grejerna och borra bergvärme istället- om det ändå inte är någon besparing med pumpen vi har. SUCK!

• glasbubblan

Klart det beror på att det har varit svinkallt i vinter. Vi har också pump och den lägger av vid minus 15. (Det "ska" den göra alltså, det är inget fel på den.) Och då sticker ju elen iväg... 

• mirakelasta

Om de bor i norra Sverige så har de ju knappast någon rekordkall vinter. Som ngn skrev luftvärmepumpar lägger av vid vissa minusgrader endel redan vid -4-5 grader och då går det på elpatronen.

Billigaste värmealternativet för er borde ju varit att fortsätta med pellets och struntat i att byta uppvärmningssystem.

Det görs väldigt mycket reklam för luftvärmepumpar av olika slag men även om vi bor i Göteborg så skulle de inte fungerat i vårt hus eftersom vi inte har tillräckligt öppen planlösning.

• MickeN1973

Säljaren har väl givit er en kalkyl baserat på genomsnitttemperaturen på din ort?

Vad visar denna?

Sen sparar du mest på att MINSKA energiförbrukningen

• n1ettan
    mirakelasta skrev 2010-02-14 09:06:34 följande:
    Om de bor i norra Sverige så har de ju knappast någon rekordkall vinter. Som ngn skrev luftvärmepumpar lägger av vid vissa minusgrader endel redan vid -4-5 grader och då går det på elpatronen.Billigaste värmealternativet för er borde ju varit att fortsätta med pellets och struntat i att byta uppvärmningssystem.Det görs väldigt mycket reklam för luftvärmepumpar av olika slag men även om vi bor i Göteborg så skulle de inte fungerat i vårt hus eftersom vi inte har tillräckligt öppen planlösning.
    Vi har en luftvattenvärmepump - Nibe gjorde en beräkning och visade att vi skulle spara de kalkylerade 8000,-/ år.

Pumpen lägger av vid -20 grader och då kickar ju elpatronen in. Vi har inte haft en rekordkall vinter- mest bara vinter. Beräkningarna måste ju vara gjorda för den ort där vi bor, det utgick då jag ifrån när sambon pratade med dem. Kalkylen är ju gjord mot pellets - därför känner jag mig lurad!

Jag tycker att andra som installerat samma pump skulle ha hintat något- men alla var nästintill lyriska.

Hade jag vetat det jag vet idag så hade det blivit en bergvärmepump! Tala om att det blir slitningar här hemma - jag är så rosenrasande. Sambon har i flera år avvisat mina förslag om bergvärme - han har bara pratat om denna "fantastiska" lösning med luftvattenpump... Så det blir det inte så bra här hemma.
  • n1ettan
    MickeN1973 skrev 2010-02-14 09:21:06 följande:
    Säljaren har väl givit er en kalkyl baserat på genomsnitttemperaturen på din ort?Vad visar denna?Sen sparar du mest på att MINSKA energiförbrukningen
    Men vi har ju samma förbrukning som innan- det var det kalkylen gick ut på. Om vi ville spara genom att dra ner på förbrukningen så är ju det en annan modell. Korrekt naturligtvis - grejen som vi var ute efter var ett lättskött värmesystem där vi minskade månadkostnaden på boendet. Vi hade pengar till pumpen, så det blev ingen ytterligare belastning med lån eller så - visste jag det jag vet idag hade jag VÄGRAT i sten att låta sambon installera denna pump.

Jag hade istället kört min linje om bergvärme.
  • casham

ja det lät ju inte alls roligt, vi kör då med pellets (bor också i norra sverige) och det har ju vart en hel del vud 20 graderssträcket nu de senaste veckorna, tycker det är lite lustigt att luftvärmepumparna stannar då man behöver dom som mest, jag skulle aldrig byta mot luftvärme pump och bo i norr =/ förstår om ni känner er lurade :(

• MickeN1973
    n1ettan skrev 2010-02-14 09:25:22 följande:
    Men vi har ju samma förbrukning som innan- det var det kalkylen gick ut på. Om vi ville spara genom att dra ner på förbrukningen så är ju det en annan modell. Korrekt naturligtvis - grejen som vi var ute efter var ett lättskött värmesystem där vi minskade månadkostnaden på boendet. Vi hade pengar till pumpen, så det blev ingen ytterligare belastning med lån eller så - visste jag det jag vet idag hade jag VÄGRAT i sten att låta sambon installera denna pump.Jag hade istället kört min linje om bergvärme.
    Visst kalkylen är uträknat på normaltemperatur.

Och det har varit kallare än normalt denna vinter inte sant?

Därför spricker kalkylen.
Svar på tråden Svindyr elräkning efter att vi installerat luftvattenvärmepump