• ohmydarling

Kan man klämma bebisen?

Finns det någon risk för att man klämmer eller gör illa bebisen om man t.ex. ligger på mage, böjer sig ner för långt, eller på annat sätt skapar tryck över eller "klämmer ihop" magen?

• Svar på tråden Kan man klämma bebisen?
  • viseversa

Jag brukade ligga på magen när jag var gravid. Inte höggravid dock men tillräckligt gravid för att det skulle kännas som jag låg på en fotboll =). tyckte det kändes cool =). ha,ha. Mina ungar mår bra. men jag tror inte man ska ligga på mage en hel natt tex. Böja sig ner tror jag inte är någon fara alls i huvud taget.

• Shmone

Bebisen ligger i en bubbla med vatten vilket gör att den alltid har tillräckligt med utrymme. Om du "klämmer" den på ett sätt som gör det obekvämt för den så kan du räkna med protester... H*n lär sparka tills du byter ställning. Vissa kvinnor kan utan problem sova på mage hela graviditeten utan att det för den skull skadar bebisen.

• vårat

nej den lilla ligger så skyddat där inne. är man med om en bil olycka eller liknande så kan den ju självklart bli skadad. man känner ju om det tar imot och gör ont, då slutar man ju med det man gör, och det finns ingen risk att den lille blir klämmd.

• Phlippan87

om det skulle bli obekvämt för bebisen så protesterar den garanterat tills du känner dig tvungen att ändra ställning

28/12 2009 föddes vår lilla Therese | phlippans.blogg.se
  • ohmydarling

Tack för alla snabba svar! Jag är i vecka 21 så jag har precis börjat känna den lilla regelbundet buffa omkring därinne. Skönt att höra era erfarenheter.

• LillaFlingan

min son brukade spjärna ut med fötterna på varsin sida om magen om jag böjde mig framåt som var för mycket för hans smak!:P

är nu gravid med son nr 2 och han har börjat göra samma sak:P :D

• LisaLo

Ååh, jag var jättenervös för sånt jämt när jag var gravid fast nu i efterhand så kan jag ju förstå att man inte kan klämma sitt barn. Men jag vet dock en tjej vars bebis bröt armen i magen eller var det anske nyckel benet? Jag skulle dock inte ligga på mage. Det klarar inte mitt psyke, men det är säkert ok som vissa säger!

• Bubbis10

Ang att klämma liten, igår kväll kände jag hur den lille rörde sig å min väninna ville med känna såklart..haha men hon känner ju inte det lika tydligt som jag än, så hon la handen emot min mage...å tryckte lite för att känna...det gjorde inte ont på ngt vis, men efteråt så tänkte jag...men det skadar väl inte?
    hon kännde iallafall en liten putt ....

• längtar och väntar
    Pregga skrev 2010-02-14 10:32:49 följande:
    Ang att klämma liten, igår kväll kände jag hur den lille rörde sig å min väninna ville med känna såklart..haha men hon känner ju inte det lika tydligt som jag än, så hon la handen emot min mage...å tryckte lite för att känna...det gjorde inte ont på ngt vis, men efteråt så tänkte jag...men det skadar väl inte? hon kännde iallafall en liten putt ....
    Nej det är ingen fara att trycka på magen! Det gör ju bm när hon ska känna hur bebis ligger och sen är det ett bra sätt om bebis varit lugn länge och man vill få igång den.
  • Bubbis10
    längtar och väntar skrev 2010-02-14 10:35:01 följande:
    Nej det är ingen fara att trycka på magen! Det gör ju bm när hon ska känna hur bebis ligger och sen är det ett bra sätt om bebis varit lugn länge och man vill få igång den.
    hehe ok...pustar ut, tack så mkt för svaret...asså man blir ju nojjig för mindre....har ju hänt när man böjt sig fram för å ta på skor att plånboken i fickan åkt in lite emot magen...såå nu åker den i sist i fickan =)
  • Phlippan87
    LisaLo skrev 2010-02-14 08:59:18 följande:
    Ååh, jag var jättenervös för sånt jämt när jag var gravid fast nu i efterhand så kan jag ju förstå att man inte kan klämma sitt barn. Men jag vet dock en tjej vars bebis bröt armen i magen eller var det anske nyckel benet? Jag skulle dock inte ligga på mage. Det klarar inte mitt psyke, men det är säkert ok som vissa säger!
    det är inte ovanligt att nyckelbenet bryts vid förlossningen, kan tänka mig att en felplacerad arm eller dyl. just vid utdrivningen kan gå av den med, men jag skulle satsa en hel del på att det var just vd utdrivningen som armen eller nyckelbenet gick av på den bebisen
    Pregga skrev 2010-02-14 10:32:49 följande:
    Ang att klämma liten, igår kväll kände jag hur den lille rörde sig å min väninna ville med känna såklart..haha men hon känner ju inte det lika tydligt som jag än, så hon la handen emot min mage...å tryckte lite för att känna...det gjorde inte ont på ngt vis, men efteråt så tänkte jag...men det skadar väl inte? hon kännde iallafall en liten putt ....
    trycket bm utsätter bebeisen för är nog mycket värre, min bm var ganska hårdhänt stundtals
    LillaFlingan skrev 2010-02-14 08:55:29 följande:
    min son brukade spjärna ut med fötterna på varsin sida om magen om jag böjde mig framåt som var för mycket för hans smak!:P är nu gravid med son nr 2 och han har börjat göra samma sak:P :D
    när jag satt på golvet lite framåtlutad (målade golvlister) för länge så fick jag några rejäla kickar på revbenen så jag var tvungen att sträcka lite på mig
    28/12 2009 föddes vår lilla Therese | phlippans.blogg.se
  • Bubbis10
    Phlippan87 skrev 2010-02-14 11:00:13 följande:
    det är inte ovanligt att nyckelbenet bryts vid förlossningen, kan tänka mig att en felplacerad arm eller dyl. just vid utdrivningen kan gå av den med, men jag skulle satsa en hel del på att det var just vd utdrivningen som armen eller nyckelbenet gick av på den bebisen trycket bm utsätter bebeisen för är nog mycket värre, min bm var ganska hårdhänt stundtals när jag satt på golvet lite framåtlutad (målade golvlister) för länge så fick jag några rejäla kickar på revbenen så jag var tvungen att sträcka lite på mig
    hehe jo du har nog rätt....jag som e lite nojjig =/
  • denlillablå

Jag slog i magen (ibland rätt hårt) i diverse möbler sista månaderna eftersom jag inte riktigt fattade hur stor den var. Ut kom i alla fall en bebis utan några klämskador Dom ligger så skyddade där inne! Och som flera andra sagt här inne: om man gör nåt som bebisen inte gillar så får man veta det

Svar på tråden Kan man klämma bebisen?