• Trixi

Barnmorskemottagning Stockholm

Vilken bm-mottagning har ni valt? Jag försöker få fram info via nätet och ser att det finns både privata och landstings alternativ. Är de likvärdiga vad gäller kostnader, bemötande etc? Jag kollade senast på mamamia. Erfarenhet någon?

• Svar på tråden Barnmorskemottagning Stockholm
  • akiire

Hej, Jag har bara hört bra saker om Mama mia, har vänner som går/har gått där. Själv va jag på inskrivning för en vecka sen hos barnmorskorna i gamla stan och jag fick bara positivt bemötande.

• A r a s

Jag har valt lokala stadsdelen. Det spelar ingen roll vilken du väljer. Mödravård är gratis i Sverige, och frivilligt. Det viktiga är VEM din BM är. Det är den du ska trivas med oavsett var han/hon finns.

Hört många prata om MammaMia. Jag vill dock ha en som ligger NÄRA (i slutet när det är tätare kontroller, man är tung, har ont och orkar inte åka långt)

• capo

Jag valde Barnmorskorna på Västermalm (St eriksgatan/Flemminggatan) som är en privat klinik (det är gratis). Känner mig mycket nöjd med mitt val och de är väldigt hjälpsamma. 

De är kopplade till BB Stockholm.
    De verkar vara ganska fullbokat på de mest populära ställena så tänk på att ringa så tidigt som möjligt så att du kan skriva in dig där du helst vill. 
    Tips är att välja en BM-mottagning nära där du bor eftersom man springer dit en hel del i slutet och då kanske man är sjukskriven vilket kan göra att det känns trist att åka runt stan alternativ till den plats där du normalt arbetar.
    Lycka till!
  • Dynah

Mama Mia är bra. Valde det då det ligger nära mitt jobb.

• Vintermånen

Bra erfarenheter av MamaMia Söder! Gick där förra gången jag var gravid, och har valt samma även nu.

• Liten måne

MamaMia söder, jag har gått hos Hanna Falk. Tycket hon är supertrevlig. Men ul-barnmorskan missade att min förra dotter hade ett extremt komplicerat hjärtfel (alltså ingen liten grej man lätt kan missa). Hon sa att allt såg normalt ut. Känner även en annan som blev feldaterad på 2 veckor. Vilket hon insåg när hon fött sitt barn (han dog i magen) 2 veckor över tiden (vilket alltså egentligen var 4 veckor över tiden). Men bra barnmorskor och bra läkare, men be ul-barnmorskan berätta allt om organen så att ni vet att hon verkligen kollat.

• HWikström

Jag har gått båda gångerna nu hos Östermalms Privata barnmorskemottagning som är kopplade till BBStockholm.
    De är hur gulliga som helst och tar alltid det säkra före det osäkra. När de själva är osäkra, som till exempel om barnet ligger i säte, så får man en tid dagen efter på UL. De är noggranna och varje gång tas, blodsocker, järnvärde, vikt, blodtryck och hjärtljud (från den vecka det går att höra).
    De har alltid tid om det är något extra man vill ta upp och är lyhörda och mycket proffsiga.
    Min barnmorska, denna graviditet, ringer mig ibland och frågar hur jag mår och om det är något jag vill komma in extra för.
    Min förra barnmorska var också jätte snäll och trevlig. Ringde någon gång och frågade om allt varit bra under påsken och så.

Kan varmt rekommendera dem.

• Dynah
    Liten måne skrev 2010-02-15 13:34:48 följande:
    MamaMia söder, jag har gått hos Hanna Falk. Tycket hon är supertrevlig. Men ul-barnmorskan missade att min förra dotter hade ett extremt komplicerat hjärtfel (alltså ingen liten grej man lätt kan missa). Hon sa att allt såg normalt ut. Känner även en annan som blev feldaterad på 2 veckor. Vilket hon insåg när hon fött sitt barn (han dog i magen) 2 veckor över tiden (vilket alltså egentligen var 4 veckor över tiden). Men bra barnmorskor och bra läkare, men be ul-barnmorskan berätta allt om organen så att ni vet att hon verkligen kollat.
    Vem var det som utförde UL?
  • Trixi

Tack för alla kommentarer! Nu funderar jag på Södra BB. Har ni några erfarenheter av det?

• Dynah
    Liten måne skrev 2010-02-16 11:49:53 följande:
    Dynah Kerstin Wahrolin hette hon...fick leta lite i papprena, men det gick ju att hitta
    Tack - ska be att få någon annan till RUL.
Svar på tråden Barnmorskemottagning Stockholm