Välling! Majs eller havre?
Har börjat ge in son välling. Började med Havre, men har gått över till majs.... Tyckte havre var så tjockt och hans mage gillade inte det så mycket. Vad använder ni? fördelar och nackdelar?
Har börjat ge in son välling. Började med Havre, men har gått över till majs.... Tyckte havre var så tjockt och hans mage gillade inte det så mycket. Vad använder ni? fördelar och nackdelar?
Vi kör med både majs och havre varvat. Han är 1 år den 24/2 men vi kör fortfarande 6-månaders mild välling för hans mage fixar inte fullkorn. Och varierar den med majs. Han äter på natten fortfarande och jag vill inte att det blir för många mål med gluten.
Vår dotter blev extremt hård i magen av majsvälling. När jag nämnde det på BVC och undrade varför man rekommenderade det som första välling så sa hon att alla vet att majs är förstoppande och att det bara ska ges till barn med magproblem. Fast det var hon själv som rekommenderat det.... Den BVC sköterskan var inte speciellt poppis och hon försvann plötsligt utan att någon förklarade var hon tog vägen...
Men iallafall, akta dig för majsvällingen för majs är förstoppande.
Jaha, jag trodde nästan det var värre med havren och tycker hans mage blivit bättre sen jag började med den.... Man kanske ska varva det lite. hur länge kan man köra på ersättning? det älskar han ju?
vi gav havre från start.. det har funkat jättebra!
det som inte däremot funkat så bra har varit både havregröt som i pulver och vanlig havregrynsgröt...
vi gick över till fullkornsvällingen vid 8mån, fasade in den med 6mån vällingen..
vi har givit majsvälling med, han älskar den!:)
(köpte på tetra.. sen bad jag maken köpa en frp pulver.. men han köpte fel.. var nån allergimajsvälling som var helt slajmig i konsistensen.. den åt han INTE av)..
Fast det där med kräket stämmer. Det har blivit mindre, och jag har sedan 2 dagar börjat ge han havregröt på em och det gillar han. Ska nog fortsätta ge honom hälften ersättning hälften majsvälling som jag började med....