• sjöberg75

Vill bli fadder men vilken organisation??

Har nu länge sökt på nätet om olika organisationer som har fadderbarn.

Det är en djungel o vet inte vilken som verkar bra?
    Ser mkt reklam på tv om olika fadderorganisationer men vilken ska man välja??

Vill ju inte att pengarna går "upp i rök" eller till dyra adminstrationsavgifter utan de ska ju gå till barnet/familjen/byn.

Vilken organisation är du med i & är du nöjd?

• Svar på tråden Vill bli fadder men vilken organisation??
  • LoppanL

Jag är inte fadder just nu, men det du kan göra är att titta här tex:
    www.charityrating.org/index.php, där kan du se hur stor andel som går till ändamålet.

Sen bör du väl fundera över om du vill ha ett specifikt fadderbarn eller ett område (tex plan har ju så att du har ett fadderbarn, men pengarna går till hela byn där barnet bor, medan andra har så att du stöder en by eller område eller nåt..)

• Anna undrar

Jag är ganska insatt och visst, jag förstår er som liksom vill veta vem som får pengarna. MEN administration för ett enskilt fadderbarn kostar pengar, pengar som kunde använts till bättre saker.
    Brev ska översättas och foton ska tas och så vidare. Fadderbarn är mer till för att givaren ska känna sig bra. Rädda Barnen hade fadderbarn men la ner det för att de såg att pengar försvann i onödiga kostnader. Röda Korset och Unicef har inte fadderbarn. Det är de mindre organisationerna som har svårt att sälja in sitt budskap som vädjar till er med hjälp av små söta fadderbarn.

• Sebastian öppna händer

Ni får gärna gå in på vår hemsida. Vi hjälper barn i Peru få en utbildning. www.oppnahander.se
    Man hjälper då ett specifikt barn men även alla barn i området då vi kan hålla öppen en studielokal.

Vi har funnits sedan 2010 och har dagens datum inte ett 90-konto. Vi letar dock en auktoriserad revisor som skulle kunna tänka sig granska vår bokföring gratis så att vi kan skaffa ett 90-konto.

• Red Velvet

Jag är för actionaid. Gillar dom och verkar riktigt seriösa.

• tomcar1

Jag gillar BFA, Barnen framför allt och BMU, Barnmission i U-land. Har ett fadderbarn  i båda organisationerna och jag tycker det fungerar bra : )

• Peter 000

Actionaid är mitt val! Helt klart seriösa.

• Marlean

Chigambas: Seriös, men liten organisation med små administrationskostnader.

Svar på tråden Vill bli fadder men vilken organisation??