• Ahdela

Foder till Lhasa apso valp

Vi har köpt en Lhasa Apso valp som vi ska hämta i veckan. Är det någon annan som har en sådan hund eller liknande och vet vilket foder som är det bästa med tanke på pälsvård och dylikt.

• Svar på tråden Foder till Lhasa apso valp
  • Mamma till R o A

Du ska inte byta foder på en valp, ge samma foder som uppfödaren. Om ett tag om du inte tycker att fodret är bra så kan du sakta byta till ett annat,

En hund oavsett om den har lång/kort päls så behöver den ett bra sammansatt foder.

Det bästa är om du själv sätter dig in i hundens näringslära och utifrån det hittar ett bra foder för din hund.

Lycka till med valpen {#lang_emotions_smile}

Aliquando et insanire iucundum est
  • Ahdela

Vi har total koll på valpen och äger även två hunder sedan förut, dock ej långhåriga, därför undrar vi om det finns något specifikt foder för just långhåriga hundar

• Mamma till R o A
    Ahdela skrev 2010-02-14 10:08:58 följande:
    Vi har total koll på valpen och äger även två hunder sedan förut, dock ej långhåriga, därför undrar vi om det finns något specifikt foder för just långhåriga hundar
    Okej
    Jag anser att det är enbart foderföretagens vilja att sälja med foder som gör att dom tar fram special foder för vissa raser eller långhåriga hundar.

Jag har själv en Portugisisk vattenhund och ger han Standart, jag märker dock en stor skillnad på pälskvalitén, innan så åt han Purina och var ganska "dassig" i pälsen.
    För mig är det viktigt att hunden ska äta ett så bra foder som möjligt, utan onödiga tillsatser och helst Svenskt.
    Jag hade helst utfodrat med ett färskfoder (Fodax) men har tyvärr inga frysmöjligheter, så då blev det Standart ett bra och rent foder utan majsgluten, vete, ospecificerade proteiner och fetter.

Vad ger du för foder nu?
    Aliquando et insanire iucundum est
  • Jezamine
    Ahdela skrev 2010-02-14 10:08:58 följande:
    Du frågar väl uppfödaren vad ni skall ge?
    Avstängd tills vidare
  • Millimetern

Vi ger också vår hund Standart och jag är otroligt nöjd med det fodret.

Det är en Rottweilerkorsning som vi tog över när hon var 2 år. När vi fick henne
    åt hon Coops egna foder och var helt uppblåst i magen (som ägaren sa: -det är svinbra!! Tok billigt!!) Idiot tänkte vi och bytte omgående...vi fick med ca 1/3 säck av det gamla fodret som vi började blanda med men på ganska kort tid hade vi gått över helt till Standart.
    Jag hade inte samvete att gå och köpa en ny säck Coopfoder. Bytet gick jättebra och nu är hon en helt annan hund. Framför allt märker man att hon inte bajsar lika mycket.
  • Ahdela
    Sandtrollet skrev 2010-02-14 19:10:55 följande:
    Min mormor använder Royal canins Shih tzu foder till sina Lhasa Apsos
    Tack för svaret!
Svar på tråden Foder till Lhasa apso valp