• Anonym

Cyklotymi, någon med den diagnosen?

Hej!

Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som har fått daginosen Cyklotymi, som är en form av bipolär sjukdom.

Jag har nämligen under många år känt mig "sjuk/onormal i psyket", men aldrig fattat vad som är fel på mig. Senaste tiden har jag googlat runt för att kanske få svar. Jag tycker att symptomen för Cyklotymi stämmer in på mig perfekt.

Problemet är att jag aldrig kommer till skott att verkligen söka hjälp. Jag har det senaste året varit i kontakt med akut psyk och även psykoterapeut under en kortare period för två år sedan. Men jag har svårt att hålla en regelbunden kontakt och att verkligen stå på mig. Jag mår bra helt plötsligt o känner att allting är jättebra o då söker jag inte hjälp. Sen mår jag skit igen efter en dag eller några dagar o då vill jag söka hjälp men då känns allting meningslöst.

Jag vill gärna ha kontakt med någon som har Cyklotymi.

• Svar på tråden Cyklotymi, någon med den diagnosen?
  • Anonym
    LiNdA med SaBiNa o JoPPe skrev 2010-02-14 13:04:37 följande:
    Jag har det. Kallas även bipolär 2,5 eller Rapid Cycling.
    Okej, tack för att du tog dig tid!

Jag skulle vilja veta (om du orkar o vill berätta) hur din sjukdom påverkar ditt sociala liv (vänner, skola/jobb, partner, barn).

För mig har skolan alltid gått bra. Jag har ju perioder då jag inte orkar plugga så mycket, men jag får alltid bra resultat.

När det gäller arbete så har jag alltid sjukskrivit mig mycket, en dag här o en dag där för att jag känt mig väldigt låg o oföretagssam vissa dagar. Men aldrig varit sjukskriven mer än två dagar.

Med vänner går det sisådär. Jag har några få vänner men känner mig ofta "konstig" när jag umgås. Jag känner att jag anpassar mig för mycket mellan olika vänner o om jag skulle umgås med alla samtidigt så skulle jag få panik över hur jag ska bete mig, alltså miitt beteende är ju olika hos dem så om jag skulle umgås med alla samtidigt så skulle jag inte vet hur jag ska bete mig.

Det värsta är förhållande. Jag bara förstör allting. Jag kan växla mitt humör otroligt mycket under en dag. På morgonen känns allting perfekt o jag känner mig på topphumör o är lycklig för att sedan på kvällen känna att allt är piss, vårt förhållande är piss o jag är inte värd att bli älskad o gör då slut.

Det är skitjobbigt.

Framförallt det här med att jag gör slut minst en gång i månaden o minst en gång i veckan försöker jag övertyga min partner om att göra slut med mig (eftersom jag inte är värd att älskas).

Hur snabbt växlar dina perioder?

För mig kan det växla under dagen men framförallt är det en-tre dagar för varje period.

Berätta gärna...
  • Anonym
    LiNdA med SaBiNa o JoPPe skrev 2010-02-15 12:35:40 följande:
    msn
    Jag ska komma online någon dag Vill gärna snacka mer med dig! Men har mycket plugg just nu så jag hinner bara in på fl o fb snabbt på morgonen o kvällen.

Fler med samma diagnos får gärna ansluta sig här!

Jag har som sagt inte någon diagnos, men det vore ju kanske en idé om ni med samma diagnos kan utbyta erfarenheter med varandra o snackas bara.
  • Anonym (Mari)

Hej!!
    Om ni som skrev här finns kvar på FL ibland så får ni GÄRNA skriva en rad!! Jag fick upp denna tråd genom att söka på cyklotymi. Jag tror att det är det jag har.
    Jätteglad om ni svarar!
    Om någon ny ser detta och känner igen sig så skriv gärna!

• Anonym (Vill må bra, eller i alla fall som alla andra "normala")

Jag tror det är det som jag har.. Jag har precis fått upp ögonen för detta. Jag har gått runt i flera år och undrat vad i helskotta det är för fel på mig. Sedan fick jag hjälp via en gynekolog då jag trodde att jag led av pmdd.. Så fort jag tog cipralexen så mådde jag så otroligt bra och blev euforisk och tänkte att äntligen fick jag hjälp! Jag tänkte att det är alltså inte meningen att man skall bli suicid när man har ägglossning!! ???? Men när mensen kom och man då skulle sluta med tabletterna (skulle bara tas 14dgr i månaden) då kom de svarta perioderna tillbaka! Jag fattade verkligen ingenting..

Gynekologen tyckte att jag skulle ta de varje dag då istället men då blev det som att jag blev "immun" och fick svackor i alla fall.

Jag har tänkt att man skall väl ha det såhär... Såhär mår väl alla??? Upp och ner, ibland varannan dag..

Det värsta är att jag inte har någon stresströskel överhuvudtaget när jag är nere. Jag skriker på mina barn och vill att de skall försvinna och lämna mig i fred... Sluta tjata på mig liksom.. Jag vet bara inte vart jag skall vända mig, har försökt söka hjälp så många gånger men aldrig hittat rätt :((((

• Anonym (Jag med)

Nydiagnostiserad. Känner så väl igen det ts skriver.

• Anonym (Vill må bra, eller i alla fall som alla andra "normala")

du som är nydiagnostiserad, har du sökt via vc? jag vet inte riktigt vart jag skall vända mig... känns lite dumt att ringa vc och säga att jag tror jag har cyklotomi....eller skall man ringa vuxenpsyk med en gång?

• Anonym (Jag med)

Jag kom till allm psyk genom remiss från primärvården och har successivt slussats vidare till affektiva mott, där jag verkligen hamnat rätt. Prova du att söka allm psyk direkt och funkar inte det kan du ju kontakta din vc och tala om dina misstankar och att du vill ha en remiss.

Svar på tråden Cyklotymi, någon med den diagnosen?