• Isalel

Magsjuk och feber? Ska man ge alvedon då?

Sonen har varit magsjuk sedan inatt men fått i sig lite nu på förmiddagen utan att kräkas upp det, men nu har han feber, visserligen inte så hög (38,3) men jag undrar om ska ge alvedon då?
    Tänker man svettas väl ut ännu mer vätska när man har feber, plus vätskeförlusten av kräkningarna?
    Fast jag har samtidgit för mig att alvedon inte är så snällt mot magen om man kräks?

• Svar på tråden Magsjuk och feber? Ska man ge alvedon då?
  • Jezamine

Alvedon är det snällaste du kan ge.

Avstängd tills vidare
  • mammatalman

nackdelen om man kräks o tar alvedon är att man kräks upp alvedonet innan det verkar. ge supp istället det tas upp snabbare

• pangis

De var en barnläkare som sa att man inte ska ge barn alvedon om dom har under 39. Så länge dom äter å inte är helt utslagen å  påverkad av febern.

• Jezamine
    pangis skrev 2010-02-14 13:50:51 följande:
    De var en barnläkare som sa att man inte ska ge barn alvedon om dom har under 39. Så länge dom äter å inte är helt utslagen å  påverkad av febern.
    Sa han varför?
    Avstängd tills vidare
  • mammatalman
    pangis skrev 2010-02-14 13:50:51 följande:
    men det är väll ganska självklart att man inte ger alvedon mot febern om de inte är påverkade av febern?
  • Isalel

Men vad menar man med påverkad då?
    Han har ju kräkts 4 gånger sen inatt och ligger och sover på soffan nu...han är 3½ år och sover aldrig annars på dagarna...
    Men jag kan ju inte säga om han är "däckad" pga av febern eller magsjukan?

• mammatalman

jag skulle säga att han är påverkad av feben. är man inte påverkad av febern så leker man som vanligt.

Svar på tråden Magsjuk och feber? Ska man ge alvedon då?