• gookie

Någon vars hund gått på metacam?

Min vovve står på metacam nu i tio dagar pga inflammation. Sedan hon börjat med det så har hon blivit trött och rätt loj. Hon har också minskad aptit. Det står att detta e typiska biverkningar. Någon som varit med om samma? Hon e annars ett energiknippe. Hon har stundtals energi från att sedan lägga sig i soffan och snarka...

• Svar på tråden Någon vars hund gått på metacam?
  • Fru U

Vår ena katt står på metacam konstant och en får vid behov. Inte märkt de biverkningar du nämner (men som sagt katt o hund är ju inte samma, men jag tänkte jag svarar ifall ingen annan svarar)

Svaren bor i hjärtat
  • mannehund

Har haft metacam på båda våra hundar för diverse åkommor.  Metacam är ju både anti-inflammatoriskt och smärtlindrande, det kan också göra att hunden kan slappna av bättre. En hund med smärta vilar oftast inte så bra pga de har ont, när smärtan sedan lindras kan de vila bättre och passar på att göra det.
    Som alla läkemedel så har även metacam biverkningar men gör det gott så var inte orolig för att använda det under föreskriven period om inte hunden får andra biverkningar än trötthet. Att de äter mindre är okej under en period när de samtidigt inte rör sig så mycket.

• hymafr

Jag skulle inte oroa mig så länge som det går över efter avslutad kur.
    Men känner du dig osäker så ring veterinären och fråga.
    Det är ju bara du som verkligen känner din hund och det finns ju alltid en liten risk att de drabbas av en andra åkomma under behandlingen av en första.

Svar på tråden Någon vars hund gått på metacam?