• Rosenskära

Godis 24-7 arrrgh!

Har en bekant vars 4-åring kan äta sig mätt på godis hela dagarna. Jag vet inte hur det är på veckorna, träffas bara på helger.

Han äter nästan ingen eller väldigt lite frukost, går direkt i godisskålen, och så kan en hel helg förflyta, i en sockerdimma.. Knot vid varje måltid, ungen är ju ALDRIG hungrig på mat. Sen godis igen..
    Hur skulle ni gjort? Sagt något? Jag tycker det är tragiskt.
  • Svar på tråden Godis 24-7 arrrgh!
  • Livelovelearn

Ja, du, bra fråga! Beror väl på hur väl jag känner personen i fråga. Men de allra flesta vet väl ändå att godis är vidrigt och nägot man ska vara väldigt försiktig med. Tomma kalorier som ställer till med kaos framför allt i den lilla barnkroppen. Har läst en artikel, tror den hette "Föräldrar gör sina barn feta av godis", där en barndietist rekommenderar att absolut max intag av LÖRDAGS-godis för barn i alla åldrar (upp till 12 år) bör vara max 10-15 bitar.

Har din bekant inga som helst kunskaper om näringslära och vilka kostvanor som krävs för att ett barn ska må bra? Tror man sätter sig själv och barnet i en väldigt svår och hälsofarlig sits om man låter de växa upp på godis...

Tycker över huvud taget att det fästs alldels för stor uppmärksamhet på godis över huvud taget, både bland vuxna och barn. Och man får som förälder inte glömma att man är en förebild och att barnen tar efter de mat- och godisvanor man själv har. Är det så att man absolut måste moffla i sig en påse chips i soffan framför tv:n en fredagskväll (ca 1500 kcal/300 g, absolut tomma kalorier och en massa fett) växer barnen upp med det och tar egfter samma mönster. Har sett vissa ungar som inte kan titta på tv över huvud taget (eller gå på bio) utan att äta godis eller snacks, och det är inga små mängder.

Nä, dåligt, tycker jag. Visst ska barnen få äta lite godis eller snacks ibland, men det ska vara små mängder och ingen självklarhet enligt min åsikt.

Stackars pojke!

• Rosenskära

Ja det konstiga är att hon är ju vettig, välutbildad, mycket medveten i andra frågor. Men just detta godisproppande. Det är helt galet. Jag vet att hon skulle ta extremt illa upp om jag påtalade detta. Vi är inga bästisar. Och det är nog inte okunskap det sitter i. Snarare att det är enkelt att låta honom få som han vill. Jag vet inte. 

• minimilla
    Rosenskära skrev 2010-02-15 14:08:16 följande:
    Ja det konstiga är att hon är ju vettig, välutbildad, mycket medveten i andra frågor. Men just detta godisproppande. Det är helt galet. Jag vet att hon skulle ta extremt illa upp om jag påtalade detta. Vi är inga bästisar. Och det är nog inte okunskap det sitter i. Snarare att det är enkelt att låta honom få som han vill. Jag vet inte. 
    Det låter ju inte bra att barnet äter godis mest under en hel dag! Tror inte det är okunskap från hennes sida, men kanske e det lättare att slippa tjata, gnata mm... Nu vet ju inte hur hon är utan det vet ju du bäst..

Jag kan bara ge dig rådet att om ni är goda vänner måste ni kunna prata om det mesta. Sen beror det på hur man säger saker för det kan ju uppfattas olika av olika personer.

Jag har en väldigt nära vän som lät sin knappa 1 åring käka godis... Där jag sa att jag tyckte det var fel. Utan föräldrarnas ibjudningar hade hon inte vetat var godis var. Deras ursäkt var att "ja, men om vi äter så kan vi ju inte säga nej till henne!" Varpå jag sa att det hade man lätt kunna göra med orden "det är vuxengodis, du kan få DITt eget godis" Ex torkad frulkt, russin mm...
  • Stårschan

Eller så kan man spela dum och bara slänga ur sig ett "Men han vet verkligen var godiset står, lillgrabben! Är han så här på veckorna också, eller är det bara på helgerna det är fritt fram?"

Den som vill bli älskad för den hon är, gör klokt i att se till att hennes sanna jag är värt att älska!
  • MariaKsk88

Det vore ju bra för barnets skull om du sa till.. mina föräldrar gav min son godis HELA tiden förut, och när han var 3 fick han ett litet hål i tanden :( Det var INTE kul, tandläkaren fick slipa bort det och han fick panik.. Sen dess ger de honom bara på lördagar och borstar tänderna efteråt. :) Jag blev så sjukt förbannad på dem... Sen undrade de också varför han åt så dåligt. Konstigt!!

Svar på tråden Godis 24-7 arrrgh!