• Romeos mamma

Toblerone cheesecake

Nån som har recept på toblerone cheesecake?

• Svar på tråden Toblerone cheesecake
  • mooogn

Har aldrig hört talas om det men det låter ju inte sådär superäckligt, direkt

• Romeos mamma

Kanske skulle ta och testa sig fram med ett eget recept. Borde ju inte vara så svårt.

• Manuellas Mama

Jag brukar göra den GODASTE "Toblerone Cheececake"

125 g Toblerone
    3 äggulor
    ½ dl strösocker
    2 ½ vispgrädde
    50 g hackad blockchoklad

Gör så här:

Smält Toblerone i micron (inte länge för annars blir det stelt)
    Vispa äggulorna och socker.
    Vispa grädden. Sen blanda med äggsmeten.
    Ta lite toblerone i smeten. Blanda tills det blir en mjuk smet och sen ta resten av toblerone.
    Blanda till slut blockchokladen i smeten.
    Spara lite.
    Häll allt i en form och ta resten av blockchokladen över.
    Frys minst 5 timmar. Helst 1 dag innan.

Servera med kiwi eller det du tycker om.

Lycka till

Mimmi

• Dino78

Detta är ingen cheesecake men jag slänger in receptet ändå bara för att det låter gott

Romrussin och toblerone-tårta

½ dl vatten
    1 dl strösocker
    3 dl russin
    3 msk mörk rom
    4 ägg
    2 msk ströscoekr
    200 g light philadephiaost
    200 g toblerone
    3 dl vispgrädde
    1 skiva marängbotten

Koka upp vatten och strösocker, häll i russin och rom och låt kallna.
    Separera gulorna från vitorna. Viktigt att vitan är helt ren och läggs i ren skål.
    Vispa gulor och socker pösigt och mosa ner philadelphiaosten.
    Sila upp russin och hacka hälften av dom grovt. Hacka all choklad grovt och lägg undan hälften till garnering. Blanda både hela och hackade russin samt hälften av chokladen med äggsmeten.
    Vispa äggulor till fast skum med ren fettfri cisp.
    Vispa grädden och vänd ner både äggviteskummet och det andra.
    Lägg marängbotten i en 24 cm i diameter form med löstagbar kant. Häll i smeten och frys MINST 5 timmar.
    Lägg upp, garnera med hackade tobleronen och låt tempereras i kyl 40 minuter innan serveringg så den blir krämig.

• allora

manuellas mama: åh det där låter supergott! måste verkligen prova!

• Manuellas Mama

Carolinej: Ja jag lovar att du kommer att göra den ofta

Åhh ngn har blivit sugen........få se om jag har toblerone hemma

Mimmi

• Toxina

GUUUD så gott detta lät - har minsann hört om en ny god dlass, när vi ändå snackar så gott - Sia´s Cookies - nån som smakat den?

• Manuellas Mama

Tracy: Egentligen heter den inte toblerone cheececake utan Toblerone blablabla

Men den e som vanlig cheececake fast med toblerone smak

Mimmi

• Mirva

Marie med två barn:
    Det går inte att läsa receptet i länken! Bokstäverna är minimala även fast jag zoomat in på maxnivå 300%. Skulle du eller någon annan här kunna kopiera receptet och klistra indet här? Det funkar inte att läsa med min browser! Är jättesugen nu...

• JRo

Jag tar mig ftiheten att kopiera

Mjölkchokladcheesecake
    Ingredienser
    Beräknat för 8 portioner
    Till kakbotten:
    10 st digestivekex
    75 g smält smör
    Till cheesecakefyllning:
    200 g philadephiaost
    150 g mjölkchoklad
    1 msk vaniljsocker
    1½ dl vispad grädde

Gör så här:
    1. Smält chokladen i ett vattenbad. Häll vatten i en mellanstor kastrull och sätt en mindre kastrull i den större. Sätt kastrullen på medelsvag värme, vatten ska precis börja bubbla lite, men inte koka för häftigt. Bryt chokladen i mindre bitar och lägg bitarna i den lilla kastrullen. Låt chokladen smälta långsamt.

2. Lägg osten i bunken och rör om med en sked tills den är jämn och lättvispad. Häll i den smälta chokladen och vaniljsockret och rör om.

3. Vispa upp grädden i en annan bunke tills det är ett mjukt fluff. Vispa inte för länge för då blir det smör. Grädden ska precis bli lite fast och inte rinnande. Blanda ner grädden i chokladkrämen. Rör tills det blir en jämn smet.

4. Smält smör i en kastrull på medelsvag värme. Under tiden, lägg kexen i en plastpåse och slå sönder dem till småsmulor med en kavel.

5. Häll smulorna och smöret i bakformen. Rör om så att smöret sugs upp av smulorna och tryck ordentligt ner kaksmulorna till en pajbotten. Låt botten bli helt kall.

6. Häll chokladsmeten på botten och bred ut den jämnt. Låt kakan stå i kylskåpet i en timme.

Du behöver:
    2 kastruller, en större och en mindre
    2 bunkar
    1 elvisp eller visp
    sked
    plastpåse
    kavel

• Mirva

JRo

Åh, tack snälla du för hjälpen!

Jag älskar cheesecake, och toblerone, ska absolut göra den. För den som har missat det, så finns det även VIT Toblerone, det kan också vara spännande! Jag får göra den till nästa gång vi bjuder hem gäster *hoppas det blir snart*

• Puffpuff

Manuelas mamma

Gjorde "din" Toblerone cheesecake i helgen - beroendeframkallande!!! MUMS!

Svar på tråden Toblerone cheesecake