• Bonanza

Parga?

Jag och en vän kanske ska resa utomlands i maj, och nu har jag hittat en billig resa till Parga i Grekland. Har någon varit där? Är det turistigt? Vi vill bada, sola, läsa och äta gott. Ställen jag inte gillar är såna med en turistgata och svenska menyer eller bara hotell vid en strand.

Hotellet jag har hittat ligger dock lite utanför, på en kulle. Hur stora avstånd är det mellan Parga city och Valtos Beach (ovanför där ligger hotellet). Är det bara barnfamiljer, bara turister, hur är maten?

Berätta allt ni känner till och tycker, helt enkelt!

• Svar på tråden Parga?
  • cloudberry79

Jag älskade Parga och återvänder gärna dit. Det är en salig blandning av superturistiskt (vid strandpromenaden) och helt vanlig Grekisk småstad. Det är relativt billigt att vistas där, då det finns helt vanliga affärer i Parga centrum, inte bara turistfällor. Något man absolut måste göra om ni åker dit är att åka på endagstur till Paxos och testa stränderna som är lite längre ifrån Parga centrum (billigt med badbåt, men det går även att ta bilen).

If you love me - please don't feed me!
  • Bonanza

Du tyckte inte att det var för turistigt? Det kan vara så svårt att avgöra bara utifrån researrangörernas beskrivningar, men jag är verkligen inte intresserade av något som bara är uppsmällt för turister i princip.

• Tjoflöjt

Åh, självklart ska ni åka till Parga, bästa stället i Grekland tycker jag! Som Cloudberry skrivit är det blandat turistigt/grekiskt, men jämfört med många andra ställen i Grekland är det lite turister. Och i maj har ju inte säsongen börjat ännu, så då är det nog mest greker där. Om ni bor vid Valtos beach är det en bit in till stan, man går via den stora borgen, men lite motion har ju aldrig skadat :) Hotellstandarden är enligt mig bättre än på de flesta andra grekiska orter.

Det finns en hel del bra restauranger, bl.a. en tvättäkta kinakrog utan en enda tzatsiki så långt ögat nådde (ialla fall för några år sedan).Det finns också ett jättebra bageri på huvudgatan, efter torget.

Det finns massor av roliga utflykter, bl.a. floden Acheron som sägs vara den mytiska floden Styx. Prova att vada upp mot flodens källa, vattnet är svinkallt men det är som att befinna sig i en National geographicfilm! Överhuvudtaget är naturen i Epirusområdet fantastisk! Nekromandion är ett gammalt tempel där orakel pratade med folks döda släktingar, naturligtvis mot betalning... I Parga finns ett litet tåg som man kan åka till en gammal fästning med. Man kan också åka till Korfu över dan, som är det näst bästa stället i Grekland :)

Ha en toppensemester!

Svar på tråden Parga?