• Ensomärsomdu

gåva till kyrkan

Vet inte om det här är rätt forum, men prövar iaf. Ska på begravning i veckan och har fått veta att efter ceremonin i kyrkan ska man enl. kutym överlämna ett kuvert med en summa pengar till prästen. Pengarna går sedan till Svenska kyrkan. Jag funderar över summan.. Jag vet inte vad vi ska lägga däri. För mycket blir ju bara tacky och för lite är ju pinsamt det med. Någon som vet??

• Svar på tråden gåva till kyrkan
  • elima

hmmm... jag är osäker på det du beskriver. Har varit på en del begravningar och känner inte igen det.
    Det brukar dock stå i inbjudan om man kan skänka gåva till tex hjärt o lungfonden...

Hör av dig till svenska kyrkan och kolla upp det...

• jojojojojo

låter lite konstigt...

är ni gäster, eller är det ni som haft kontakt med präst å kyrkan ang begravningen?

har aldrig hört om detta innan... men det e klart man kan skänka en peng till kyrkan, men det har dem ju en kolekt till, så man kan vara just anonym om hur mycket man ger.

BF 2010-06-28
  • Clobberella

Har aldrig varit med om detta på någon av de begravningar jag varit på.

• Näckrosen

Jag jobbar i Sv. kyrkan.

Det är inte alls vanligt att man ger prästen pengar.
    Det händer någon enstaka gång att de närmast anhöriga kommer med pengar, om de varit väldigt nöjda med kontakten med prästen. Prästen får inte ta emot det för egen del, utan de jag känner brukar då säga att det går till församlingens barnverksamhet eller till kyrkans internationella arbete (just nu skulle jag tro att de skänker till Haiti).

Skulle du känna att du ändå vill ge prästen något så kan du skicka en bukett blommor i efterhand eller ge 200-500 kr.

• Joual

En präst som tar emot svarta pengar begår ett tjänstefel. 

Däremot tycker jag att det är ett bra förslag att skänka pengar till t ex Haiti eller något annat hjälparbete som pågår. Skicka ett tackkort till prästen och berätta att ni lämnat en gåva och att ni är tacksamma över prästens arbete. 
    (Jag har själv jobbat i kyrkan och har en svärfar som är präst, om det spelar någon roll).
  • jassikan

Har varit på fyra begravningar i kyrkan de senaste fem åren, men jag har aldrig hört talas om detta. Och inte sett någon ge pengar heller.
    Är även konfirmerad, även om det är väääldigt länge sedan nu. Men hörde aldrig talas om något sådant då heller.

Kollekt är ju en sak, men det har aldrig varit aktuellt på någon av de begravningar jag varit på. Sedan brukar det ju även finnas någon plats för att tända ljus eller likn. och där kan man ju lägga en peng om man vill.

• Mandragora
    Ensomärsomdu skrev 2010-02-14 21:23:28 följande:
    Vet inte om det här är rätt forum, men prövar iaf. Ska på begravning i veckan och har fått veta att efter ceremonin i kyrkan ska man enl. kutym överlämna ett kuvert med en summa pengar till prästen. Pengarna går sedan till Svenska kyrkan. Jag funderar över summan.. Jag vet inte vad vi ska lägga däri. För mycket blir ju bara tacky och för lite är ju pinsamt det med. Någon som vet??
    Du har fått helt fel information på något sätt. Prästen skall inte ha några pengar.
    shakti.blogg.se | kattägd narcissistisk vegetarian
  • Ensomärsomdu

Tack för era svar! Det är min släkt som varit i kontakt med kyrkan och prästen då det är en nära anhörig som gått bort. Jag ser såhär i efterhand att jag formulerat mig lite luddigt. Jag är nästan helt säker på att det menades att pengarna var till Svenska kyrkans hjälpverksamhet och att gåvan var helt frivillig men enligt god sed. Vi har iaf beslutat att överlämna ett kuvert med 500 kr till prästen efteråt. Det känns som en rimlig summa och jag hoppas och tror att pengarna går till ett fint ändamål.

• Anghammarad

Det är klart att du skall skänka pengar till kyrkans hjälpverksamhet om du så vill. Det är dock verkligen inte "enligt god sed" eller något som förväntas. Jag har aldrig varit med om detta och jag har gått på många begravningar

• Sar

På de begravningar jag har varit så har man antingen möjlighet att skänka till något behjärtansvärt ändamål genom begravningsbyrån. Då brukar telegramsansvarige (om det finns någon sådan) läsa upp att x och n har slänt en gåva till hjärt och lungforskningen. Eller så står det en skål (bredvid där man fikar) på ett bord där man kan lägga ett kuvert.

Jag tycker att 500 kr lät som väldigt mycket med det där är ju individuellt.
    Att prästen skulle få något har jag aldrig varit med om!

Svar på tråden gåva till kyrkan