Vad är det som gäller egentligen?? (ang schema på jobb!)
Då jag vill vara anonym för min sambos skull, så lägger jag in tråden här.
Min sambo är fast anställd som lastbilschaufför åt poståkeriet, och har jobbat där i 4 år. Alltid ställt upp och "hoppat runt".
På dessa 4 åren har vi hunnit få 2 barn och jag själv jobbar halvtid på en affär som har öppet till 19.00 och jag har de flesta kvällspassen (13-19.15 ex)
Varje torsdag får min sambo sitt schema för "nästkommande" vecka. Dagistider kan vi lämna in på fredagen som tidigast, två dagar innan det börjar gälla alltså. DEtta irriterar dagispersonalen.. såklart...
Men det verkliga problemet är att sambons jobb kan ringa honom kvällen innan och FRÅGA "kan du jobba natt i stället?/kan du jobba en annan tid?"
2 gånger har min sambo sagt nej, för det krockar med mitt jobb och dagistider.. då har jobbet sagt att "då får du stanna hemma för vi har inget annat jobb åt dig" - varpå han fått gå hemma den dagen obetald!
I fredags eftermiddag (efter vi lämnat in dagistider för denna veckan bör tilläggas) så ringde hans jobb igen, och ville att han skulle jobba till klockan 18.00 idag. (han skulle ha jobbat natt mellan sön-måndag och alltså sovit idag..)
Min sambo svarade att han inte kunde det eftersom jag slutar 19.00 och dagis stänger klockan 17.30. Vi har inte heller tillgång till nån barnvakt på så kort varsel..
Det enda hans jobb säger då är: "Då får du ta en semesterdag"! Sen la han på luren.
Min sambo är rädd för konflikter ochj ofta ofta bråkar vi om detta, ja ibland har det varit nära på att det tagit slut mellan oss.
Jag har inte ett jobb där jag kan komma och gå som jag vill! Det är inte så lätt för mig att alltid ändra mina tider bara för att hans jobb ändrar om och har sig!
Vi har inte heller råd ekonomiskt, att han ska plocka ut en massa semesterdagar/gå hemma obetald bara för att han inte kan "hoppa in" och jobba utefter den korta varseln.
Han är ju fastanställd! Inte nån jäkla timvikarie....
Vad är det som gäller? Nån som vet??
Bör han gå med i facket? Han är kluven till det men kanske hade det hjälpt?
Eller får hans arbetsivare "bolla runt" honom från ena dagen till den andra?