• Anonym (uppgiven)

Vad är det som gäller egentligen?? (ang schema på jobb!)

Då jag vill vara anonym för min sambos skull, så lägger jag in tråden här.

Min sambo är fast anställd som lastbilschaufför åt poståkeriet, och har jobbat där i 4 år. Alltid ställt upp och "hoppat runt".

På dessa 4 åren har vi hunnit få 2 barn och jag själv jobbar halvtid på en affär som har öppet till 19.00 och jag har de flesta kvällspassen (13-19.15 ex)

Varje torsdag får min sambo sitt schema för "nästkommande" vecka. Dagistider kan vi lämna in på fredagen som tidigast, två dagar innan det börjar gälla alltså. DEtta irriterar dagispersonalen.. såklart...

Men det verkliga problemet är att sambons jobb kan ringa honom kvällen innan och FRÅGA "kan du jobba natt i stället?/kan du jobba en annan tid?"

2 gånger har min sambo sagt nej, för det krockar med mitt jobb och dagistider.. då har jobbet sagt att "då får du stanna hemma för vi har inget annat jobb åt dig" - varpå han fått gå hemma den dagen obetald!

I fredags eftermiddag (efter vi lämnat in dagistider för denna veckan bör tilläggas) så ringde hans jobb igen, och ville att han skulle jobba till klockan 18.00 idag. (han skulle ha jobbat natt mellan sön-måndag och alltså sovit idag..)

Min sambo svarade att han inte kunde det eftersom jag slutar 19.00 och dagis stänger klockan 17.30. Vi har inte heller tillgång till nån barnvakt på så kort varsel..

Det enda hans jobb säger då är: "Då får du ta en semesterdag"! Sen la han på luren.

Min sambo är rädd för konflikter ochj ofta ofta bråkar vi om detta, ja ibland har det varit nära på att det tagit slut mellan oss.

Jag har inte ett jobb där jag  kan komma och gå som jag vill! Det är inte så lätt för mig att alltid ändra mina tider bara för att hans jobb ändrar om och har sig! 

Vi har inte heller råd ekonomiskt, att han ska plocka ut en massa semesterdagar/gå hemma obetald bara för att han inte kan "hoppa in" och jobba utefter den korta varseln. 

Han är ju fastanställd! Inte nån jäkla timvikarie.... 

Vad är det som gäller? Nån som vet?? 

Bör han gå med i facket? Han är kluven till det men kanske hade det hjälpt? 

Eller får hans arbetsivare "bolla runt" honom från ena dagen till den andra?

• Svar på tråden Vad är det som gäller egentligen?? (ang schema på jobb!)
  • Llimen

Jag kan bara ge ett råd. Se till så att han går med i facket fortare än kvickt och be dem om hjälp. De kan titta på hans anställningsbevis och på kollektivavtalen för att se så att allt går rätt till (vilket jag inte tror att det gör nu).

• Lyckligamamman

Läs på Lagen om Anställningsskydd = LAS, den bör ALLA anställda känna till, så slipper man bli utnyttjad av sin arbetsgivare.
    Dessutom behöver man inte vara med i facket för att vara skyddad av de kollektivavtal som arbetsgivaren (troligen) har med en arbetstagarorganisation. Alla anställda - vare sig du är med i facket eller inte - har samma rättigheter och skyldigheter enligt kollektivavtalet.
    Så ta reda på vilket kollektivavtal som gäller på arbetsplatsen och LÄS PÅ. Vill man däremot ha hjälp av facket dvs ha en facklig representant måste man naturligtvis vara medlem.

• Anonym (uppgiven)

tusen tack för er hjälp!

Ska genast googla på LAS, vad han har för kollektivavtal vet jag inte - och säkert inte han heller.. men han får väl ta reda på det annars..

Men ja tycker inte det borde vara "lagligt" att behandla en fast anställd person sådär, han mår ju också dåligt av det...

• Anonym

Ja som de tidigare sagt kolla upp den. För mig har facket varit guld värt även om man har/ska ha samma rättigheter.

Är nog olika beroende på vart man jbbar men 2v innan är nog det vanliga att få veta sitt schema.

Hoppas ni får rätsida på det hela.

• Anonym

Det låter väldigt konstigt, och jag tycker definitivt det är värt att gå med i facket och få deras hjälp att styra upp lön och arbetstider.

• Anonym

Man kan inte bara gå med i facket när det krisar sig. Det är något man är med i och betalar avgift för och då får man hjälp. En del fackförbund har därför ett krav på att du ska ha varit medlem ett tag innan du får någon hjälp.

Ävn om han inte är med i facket så gäller ju samma lagar för honom, och de bör han läsa vad som står

• Anonym (uppgiven)

Han har pratat lite med facket innan och det börjar gälla så fort han betalat in första aviften samt har ett o samma jobb de senaste 6 mån...

Jag har googlat på LAS, men hittar ingen bra länk. Nån som vet om det står nåt "generellt" om vilka rättigheter man har.. på nån sida?

• Anonym (bella)

Han kan ju alltid ringa anonymt till facket och berätta om hur det funkar på denna arbetsplats. Facket kräver inte att man ska uppge vem man är, en del vågar nämligen gå ut med namn vid anmälningar.

På min förra arbetsplats gick det till precis som på din mans. En arbetskamrat tipsade facker anonymt och den fackliga representanten gick i taket!

Antar att facket skyndsamt kontaktade chefen på mitt jobb för det blev snabbt ändringar .

Som sagt så är man skyddad även om man inte är fackligt ansluten. Företaget måste följa lagar och regler och kan inte härja på hur som helst.

Du eller din man kan ringa till facket och fråga hur det funkar rent generellt.

Det är bara löjligt att låta sej bli utnyttjad på det viset.

För den delen fattar jag inte att din sambo accepterar att få sina scheman med så kort varsel. Jag jobbar inom samma branch som honom och vi får alltid våra scheman två veckor i förväg.

• och

Om du googlar på arbetstidslagen så ser du att man har rätt att få sitt schema 2 veckor innan om man hör till den ordinarie personalen. Kollektivavtalet kan säga något annat, och om du kontaktar transportarbetarförbundet så får du säkert svar på dina frågor.

• Anonym (bella)

Vågar INTE gå ut med namn ska det stå

• Anonym (s)

Personligen tycker jag att det är lite fult att gå med i facket när man behöver hjälp. Vi som betalar varje månad får betala mycket mera för samma hjälp.
    Jag tycker alltid att man ska vara med i facket. Mitt fackförbund har i flera fall fått min arbetsgivare att inte ändra saker till det sämre.
    Men det var inte fråga.

Din man bör absolut kolla upp kollektivavtalet och LAS.

Vi har samma system som din mans jobb har. När vi fått schemat har de inte rätt att ändra våra tider utan att vi går med på det.
    Oftast, om man kan, går man med på det för att vara snäll men säger jag nej är det nej.
    Går man med på att ändra schemat efter att veckoschemat kommit ut så får man dessutom ett tillägg.

• Lavish

Jag tycker det låter väldigt konstigt att de skulle få göra så. Det är en sak att han får schemat med kort varsel och på olika tider. MEN att de ÄNDRAR schemat han redan fått i sista sekund låter helt enkelt omöjligt för de allra flera svensson att fixa. Även om man inte har barn blir det knepigt att vara tillgänglig för jobb 24/7. Det kräver ju att han har en 100% hemmafru som sköter allt.

Svar på tråden Vad är det som gäller egentligen?? (ang schema på jobb!)