• Pernillus

Balsamvinäger/balsamico

Vad är skillnaden, är det nån skillnad och vad har man det till? Vet att jag ätit nån sallad mednågot på som liknade soya till utseende till en grillad macka på ett fik, kan det vara balsamvinäger? 

• Svar på tråden Balsamvinäger/balsamico
  • lunkentuss

Det kan det nog ha vart -det är väl i främsyt sallader det används. Blandat med olivolja, salt o peppar så får man en vinägrett som man smaksätter sallader med

• Pernillus
    himmelsflickan skrev 2010-02-15 08:01:05 följande:
    Det kan det nog ha vart -det är väl i främsyt sallader det används. Blandat med olivolja, salt o peppar så får man en vinägrett som man smaksätter sallader med
    Tack för snabbt svar! {#lang_emotions_laughing} Vilken sort ska jag då inhandla eller spelar det inte nån större roll? Skickar du måtten på vinegrätten, tack.
  • lunkentuss
    Pernillus skrev 2010-02-15 08:05:59 följande:
    Tack för snabbt svar!  Vilken sort ska jag då inhandla eller spelar det inte nån större roll? Skickar du måtten på vinegrätten, tack.
    Jag brukar ta 2 tsk olivolja o 2 tsk vinäger om det bara är sallad som ska räcka till 2 personer ungefär. Är det en större sats tar jag 1 msk av varje -men det kan an ju smaka av Saltar o peppar lite efter behag Man kan ju även ha i lite sambal oelek, en halv tsk eller så om man vill ha lite hetta

Jag brukar köpa balsamvinäger, finns säkert flera olika sorters balsamvinäger men det är inte så noga vilken. Nu har jag köpt rödvinsvinäger, men har inte hunnit testa än hur den är
  • uniMog

balsamvinäger/balsamico är tunn, rinnigt soyaaktig i konsistensen.

balsamicosås/crema di balsamico är en lite tjockare sås

Sen bör tilläggas att folk ibland (felaktigt antar jag) använder begreppet balsamico för såsen, vilket blir förvirrande.

I can Cum Lauder
  • uniMog

..och det är jättestor skillnad i smak mellan olika märken, vissa är bara vanlig vinäger färgad med soya.

I can Cum Lauder
  • Pernillus
    Pejgan skrev 2010-02-15 08:24:57 följande:
    ..och det är jättestor skillnad i smak mellan olika märken, vissa är bara vanlig vinäger färgad med soya.
    Har du något förslag på sort? Ska handla på Coop idag och där lär dom väl inte ha några "annorlunda" märken...behöver inte vara något exlusivt, bara en helt okej sort
  • lunkentuss
    Pernillus skrev 2010-02-15 09:07:45 följande:
    Har du något förslag på sort? Ska handla på Coop idag och där lär dom väl inte ha några "annorlunda" märken...behöver inte vara något exlusivt, bara en helt okej sort
    Jag köper märket "ZETA" =)
  • uniMog

Saltå kvart gillar jag och icas ekologiska, även om jag inte har dubbelkollat innehållsförteckningarna på dem.

Zetas tycker är ganska mjäkig men det är en smaksak.

I can Cum Lauder
  • Neko
    himmelsflickan skrev 2010-02-15 08:11:25 följande:
    Jag brukar ta 2 tsk olivolja o 2 tsk vinäger om det bara är sallad som ska räcka till 2 personer ungefär. Är det en större sats tar jag 1 msk av varje -men det kan an ju smaka av Saltar o peppar lite efter behag Man kan ju även ha i lite sambal oelek, en halv tsk eller så om man vill ha lite hetta Jag brukar köpa balsamvinäger, finns säkert flera olika sorters balsamvinäger men det är inte så noga vilken. Nu har jag köpt rödvinsvinäger, men har inte hunnit testa än hur den är
    Rödvinsvinäger är jättegott, även vitvinsvinäger =)
Svar på tråden Balsamvinäger/balsamico