• Anonym (sjuk)

Ang magkatarr (äckelvarning?)

Jag har åkt på en riktigt jävlig magkatarr. Jag har fått den medicin som går, men det hjälper fan inte mycket... Jag har så ont och jag mår så ... illa!!!

Hur som helst.. om jag tillät mig att spy tror jag att jag skulle må bättre, men just nu så försöker jag göra allt för att inte spy (för att inte riskera spy bort medicinens effekt). Det är nu snart 3 timmar sen jag tog medicinen - vågar jag spy nu?

Ja, jag ska ringa vårdcentralen, men jag håller på att bli galen här snart

• Svar på tråden Ang magkatarr (äckelvarning?)
  • The Black Lady

Ja, du vågar spy nu..

Men hjälper det?
    Vilken medicin har du fått, vilken dos? När började du med medicinen?

• Anonym (entill)

När jag hade som värst med magkatarr attackerna som jag kallar dem så försvann alla smärtor EFTER att man spytt...

Så jag stoppade in fingrarna i halsen och spydde..

Men brukade alltid vänta med medicinen efter att man spytt innan jag tog dem...
    Så efter jag spytt tog jag medicinen omeprazol som en av alla mediciner heter sen 2 panodil brus och gick o la mig..helt utmattad

Nu gäller det för dig att ändra din kost också lite...bara koktris och fisk är det bästa de första dagarna...och att du får göra en gastroskopi så du får en ordentlig diagonos om du inte redan gjort det....

Idag har jag INGA besvär frän magkattaren..men ätar fortfarande en glas verumhälsofil det första jag gör på morgonen när jag går upp och att man äter REGELBUNDET och inte för stora lasser

KRYA PÅ DI OCH TA HAND OM DIG NU..

• Anonym (sjuk)
    The Black Lady skrev 2010-02-15 08:20:28 följande:
    Ja, du vågar spy nu..Men hjälper det?Vilken medicin har du fått, vilken dos? När började du med medicinen?
    jag började med omeprazol i torsdags, 40 mg (? tror jag)
  • Anonym (sjuk)
    Anonym (entill) skrev 2010-02-15 08:26:00 följande:
    När jag hade som värst med magkatarr attackerna som jag kallar dem så försvann alla smärtor EFTER att man spytt...Så jag stoppade in fingrarna i halsen och spydde..Men brukade alltid vänta med medicinen efter att man spytt innan jag tog dem...Så efter jag spytt tog jag medicinen omeprazol som en av alla mediciner heter sen 2 panodil brus och gick o la mig..helt utmattadNu gäller det för dig att ändra din kost också lite...bara koktris och fisk är det bästa de första dagarna...och att du får göra en gastroskopi så du får en ordentlig diagonos om du inte redan gjort det....Idag har jag INGA besvär frän magkattaren..men ätar fortfarande en glas verumhälsofil det första jag gör på morgonen när jag går upp och att man äter REGELBUNDET och inte för stora lasserKRYA PÅ DI OCH TA HAND OM DIG NU..
    TACK för ditt svar. Jag har ändrat kosten som jag ska. Äter lite och ofta osv. Jag ska få gastroskopi
  • Anonym (entill)
    Anonym (sjuk) skrev 2010-02-15 08:29:39 följande:
    TACK för ditt svar. Jag har ändrat kosten som jag ska. Äter lite och ofta osv. Jag ska få gastroskopi
    Ok men vad bra...be också en röntgen på gallgångarna också så de kollar dom...

Det är inte det roligaste att göra men värt att veta vad de är som gör att man har så ont...

LYCKA Till Nu
    och ta hand om dig...det kan inte bli värre än det är nu men bara bättre ska du se....
  • Yatzytjejen

Jag har också magkatarr. Har även haft gallsten som nu är bortopererad. Mediciner som läkare har skrivit ut har aldrig fungerat.
    Jag provade sedan PH-kalk från hälsokosten, och det fungerar. Tar underhållsdos varje dag, och känner jag mer någon dag så tar jag mer.
    Omeprazol/Losec fick jag ingen effekt av alls.

• Anonym (entill)
    Yatzytjejen skrev 2010-02-15 12:53:34 följande:
    Jag har också magkatarr. Har även haft gallsten som nu är bortopererad. Mediciner som läkare har skrivit ut har aldrig fungerat.Jag provade sedan PH-kalk från hälsokosten, och det fungerar. Tar underhållsdos varje dag, och känner jag mer någon dag så tar jag mer.Omeprazol/Losec fick jag ingen effekt av alls.
    vad jag också hört att magen blir "van" vid medicinen och sen när man slutar med dom kan maggaktarren kommar tbax...men sen har jag hört att man ska stå på sig och försöka att inte äta mer av medicinen m.m.

Jag klarade mig genom det första dagarna efter en 4 v kur med omepracol...sen tog jag bar alite novalucol ifall jag kände att nu e det en magkattar attack på G liksom nu har ja ginte haft några kännigar av varken gallstenen eller magkattaren på över ett halvår...och jisses det är skönt..

men man måste verkligen ha lite koll på vad man äter m.m. och att det blir ofta små portioner istället för en stor portion till middagen...och vad jag erfar så är TUGGANDE av maten jätteviktigt också speciellt med kött att man TUGGAR ordentligt...till de nästan e mos i munnen ....
  • The Black Lady

Ja, magen blir def van av medicinen.. jag har nu ätit omeprazol varje dag i 8 år och kommer aldrig att sluta (enl kirurgen).... iblan får jag gå upp på dubbel dos....

• Anonym (sjuk)
    The Black Lady skrev 2010-02-15 13:12:00 följande:
    Ja, magen blir def van av medicinen.. jag har nu ätit omeprazol varje dag i 8 år och kommer aldrig att sluta (enl kirurgen).... iblan får jag gå upp på dubbel dos....
    Urs, hoppas jag inte behöver ha det så...

Nu är det så att jag imorse så i princip svimmade jag av smärta av den (trodda) magkatarren. Jag och sambon tog oss alltså in till akuten - där (fanfar) konstaterades det att akutpersonalen förra veckan hade gjort en felbedömning, jag har nämligen lidit av en akut inflammation av gallgången (eller vad det nu hette). Gud vad jag har lidit i onödan! Jag kunde fått antibiotika för en vecka sen!
  • Anonym (entill)
    Anonym (sjuk) skrev 2010-02-16 16:38:01 följande:
    Urs, hoppas jag inte behöver ha det så... Nu är det så att jag imorse så i princip svimmade jag av smärta av den (trodda) magkatarren. Jag och sambon tog oss alltså in till akuten - där (fanfar) konstaterades det att akutpersonalen förra veckan hade gjort en felbedömning, jag har nämligen lidit av en akut inflammation av gallgången (eller vad det nu hette). Gud vad jag har lidit i onödan! Jag kunde fått antibiotika för en vecka sen!
    Jössenamn...detta sjukvård...alltså..
    Man måste nästan vara doktor själv...för att få ordetlig vård..

Hoppas dina besvär nu blir bättre

KRYA PÅ DIG
  • Anonym (sjuk)
    Anonym (entill) skrev 2010-02-16 17:38:19 följande:
    Jössenamn...detta sjukvård...alltså.. Man måste nästan vara doktor själv...för att få ordetlig vård.. Hoppas dina besvär nu blir bättre KRYA PÅ DIG
    Med risk för att vara mycket gnällig nu så måste jag tillägga att jag inte fick någonting alls, ingen antibiotika, för att "det värsta var över" typ. Yeayh. Sen så är det ju inte heller kul att denna infektion gör att jag inte kan äta fast mat på minst 2 veckor. Jag ska typ fasta. Så, nu ska jag sluta gnälla och försöka tänka pooooosssitiiiiivt.
  • Anonym

Usch stackare... jag har omeprazol och/eller lanzo. Men nu har jag fått ordning på liv och rutiner och mår så mkt bättre. Behöver ta bara ibland.
    Så fort jag är stressad, mår dåligt en dag så kommer halsbrännan först smygande och sen sätter helvetet lös... men det är bara 1 gång cirka varannan månad nu som jag måste äta ett par dagar sen går det tillbaka igen.
    Så glad att det släppt. :)

Stora kramar TS!

Som någon sa : Ibland kan alternativ behandling vara bra också, ex hälskost osv.

• Anonym
    Anonym (sjuk) skrev 2010-02-16 19:40:12 följande:
    Med risk för att vara mycket gnällig nu så måste jag tillägga att jag inte fick någonting alls, ingen antibiotika, för att "det värsta var över" typ. Yeayh. Sen så är det ju inte heller kul att denna infektion gör att jag inte kan äta fast mat på minst 2 veckor. Jag ska typ fasta. Så, nu ska jag sluta gnälla och försöka tänka pooooosssitiiiiivt.
    Missade detta.... gud stackare... du får GNÄLLA!! :) KRAM
Svar på tråden Ang magkatarr (äckelvarning?)