• miamoi

"Gudföräldrar" utan dop?

Vi har pratat om att inte döpa vårt barn när det kommer. Vad vi skulle vilja ha dock är någon som skulle vara "stand-in" om något händer oss, d.v.s. såsom gudföräldrar. Vet någon något om detta? Hur kan man göra?

/mia v27.

• Svar på tråden "Gudföräldrar" utan dop?
  • Myboo

Min vän har inte döpt någon av sina två pojkar, utan istället gjort s.k. namngivningar.
    Och de har faddrar (känns lite fel att kalla dem för gudföräldrar) till bägge barnen. De har gjort egna fadderbrev och höll ett fint tal när vi (alla gästerna, vänner och hela tjocka släkten) med champagne i glasen fick reda på vad barnen skulle heta, varför de valt just dessa namnen och sedan presenterade de faddrarna och förklarade mycket högtidligt varför de valde just dem.

Väldigt finstämt och högtidligt.

• Jen

Nog kan man ha faddrar utan dop, men tänk bara på att det inte är giltigt juridiskt (vilka som är gudföräldrar/ faddrar har ingen som helst betydelse juridiskt ifall något skulle hända er något -det var det förr och en del tror att det är så fortfarande).

• MarcusEmelinJosefinesMamma

Mina barn har "gud föräldrar" och de e utan dop :)

• Alec

Min son har också "gudföräldrar", kanske är det mer passande att kalla dem för faddrar men det lät så tråkigt så de valde att kalla sig själv för gudmor och gudfar. Och vi har då inte döpt vår son, hade inte ens en namngivningscermoni utan vi bjöd ut gudföräldrarna på middag. Blev jättemysigt!

Svar på tråden "Gudföräldrar" utan dop?