Kattfoder för överviktig katt - Vilket?
Kattfoder för överviktiga katter. Finns det i vanlig matbutik? I så fall vilket märke och vilken butik?
Kattfoder för överviktiga katter. Finns det i vanlig matbutik? I så fall vilket märke och vilken butik?
Vi köper Royal Canins foder i djuraffären. Jag kan fråga min sambo ikväll vilket foder kissen fick när han skulle bantas för det har jag inte koll på (det var innan jag kom in i bilden), han gick iaf ner i vikt på det, men det var dyrare än Royal Canins vanliga foder. Nu får han lightfoder för innekatter :)
Lightfoder är det överviktiga katter ska ha. Tror inte det finns i vanliga affärer. Däremot så är det dyrare men räcker längre än det från affären. Många av de är bara bukfylla för katterna. tyvärr.
Är det en honkatt eller hankatt? Är honkatten steriliserad? Isåfall ska de ha annat foder då de lätt går upp i vikt efter en sterilisering.
Det är en kastrerad hane och han är en utekatt och 7 år gammal.
Våran unga hankatt tjocknade till ordentligt när han var ca 4 månader, och sedan kastrerades han vilket inte underlättade det hela.
Vi började ge honom Royal Canin Sterilised 37 (fri tillgång) och nu är han nästan sitt gamla jag igen.
Han syster som är en liten tunn sak äter samma foder men får lite extra (tonfisk, skinka etc) vid sidan om ibland och även hon mår bra av fodret.
Jag undviker all kattmat från vanliga butiker eftersom de allihop tycks bestå av spannmål, köttbiprodukter och vatten.
Min veterinär säger att det spelar egentligen inte så stor roll vilket foder man väljer av light och fullfoder så att säga, det viktiga är att man utfodrar katten enligt viktanvisningarna och efter aktivitetsnivå. En latmask till katt som bara ligger i soffan och jäser skall ha minsta fodergivan utifrån sin vikt.
Mjau blötmat är riktigt bra mat för katter, även för katter som behöver gå ner i vikt. Finns i så gott som alla matvaruaffärer.
På www.catinfo.org finns information på engelska för den som orkar läsa.
vet att det är en gammal tråd men har en fråga ändå! är det inte MYCKET dyrare att enbart köpa blötmat? eller? :/
Köp BRA foder! Billigt foder består bara av majs, vete och skit. Trodde katter var köttätare...