Du måste logga in för att svara i en tråd.

• sanne82

Kattfoder för överviktig katt - Vilket?

Kattfoder för överviktiga katter. Finns det i vanlig matbutik? I så fall vilket märke och vilken butik?

• Svar på tråden Kattfoder för överviktig katt - Vilket?
  • Bedan

Vi köper Royal Canins foder i djuraffären. Jag kan fråga min sambo ikväll vilket foder kissen fick när han skulle bantas för det har jag inte koll på (det var innan jag kom in i bilden), han gick iaf ner i vikt på det, men det var dyrare än Royal Canins vanliga foder. Nu får han lightfoder för innekatter :)

• angeni

Lightfoder är det överviktiga katter ska ha.  Tror inte det finns i vanliga affärer. Däremot så är det dyrare men räcker längre än det från affären. Många av de är bara bukfylla för katterna. tyvärr.

Är det en honkatt eller hankatt? Är honkatten steriliserad? Isåfall ska de ha annat foder då de lätt går upp i vikt efter en sterilisering.

• Havanna82
    angeni skrev 2010-02-15 12:21:38 följande:
    Lightfoder är det överviktiga katter ska ha.  Tror inte det finns i vanliga affärer. Däremot så är det dyrare men räcker längre än det från affären. Många av de är bara bukfylla för katterna. tyvärr. Är det en honkatt eller hankatt? Är honkatten steriliserad? Isåfall ska de ha annat foder då de lätt går upp i vikt efter en sterilisering.
    Nja, även lightfoder är ju bukfylla för katter. Det bästa sättet att banta en katt är att gå över till ett bra blötfoder.
  • lennartsdotter
    angeni skrev 2010-02-15 12:21:38 följande:
    Lightfoder är det överviktiga katter ska ha.  Tror inte det finns i vanliga affärer. Däremot så är det dyrare men räcker längre än det från affären. Många av de är bara bukfylla för katterna. tyvärr.Är det en honkatt eller hankatt? Är honkatten steriliserad? Isåfall ska de ha annat foder då de lätt går upp i vikt efter en sterilisering.
    Light-foder är inte viktminskningsfoder. De är foder för katter som har lätt att lägga på sig men som ligger på idealvikt. Dvs. man ger en överviktig katt bantarfoder och när katten uppnått idealvikt kan man lägga om till light-foder.

TS: Bästa bantarmaten är vanlig hederlig blötmat. Spannmålsfri blötmat. Kolhydratfri mat är den bästa bantarkuren som finns för en katt. Om blötmat inte är ett alternativ är Hill's m/d och Orijen OK torrfoderalternativ.
  • sanne82

Det är en kastrerad hane och han är en utekatt och 7 år gammal. 

• Trill

Våran unga hankatt tjocknade till ordentligt när han var ca 4 månader, och sedan kastrerades han vilket inte underlättade det hela.

Vi började ge honom Royal Canin Sterilised 37 (fri tillgång) och nu är han nästan sitt gamla jag igen.

Han syster som är en liten tunn sak äter samma foder men får lite extra (tonfisk, skinka etc) vid sidan om ibland och även hon mår bra av fodret.

Jag undviker all kattmat från vanliga butiker eftersom de allihop tycks bestå av spannmål, köttbiprodukter och vatten.

• M Hellin

Min veterinär säger att det spelar egentligen inte så stor roll vilket foder man väljer av light och fullfoder så att säga, det viktiga är att man utfodrar katten enligt viktanvisningarna och efter aktivitetsnivå. En latmask till katt som bara ligger i soffan och jäser skall ha minsta fodergivan utifrån sin vikt.

The past is history. The future is a mirage. The only reality is now. Your life is the journey. Enjoy the journey.
  • Kantarellen

Mjau blötmat är riktigt bra mat för katter, även för katter som behöver gå ner i vikt. Finns i så gott som alla matvaruaffärer.
    www.catinfo.org finns information på engelska för den som orkar läsa.

• sanne82
    M Hellin skrev 2010-02-18 12:08:11 följande:
    Min veterinär säger att det spelar egentligen inte så stor roll vilket foder man väljer av light och fullfoder så att säga, det viktiga är att man utfodrar katten enligt viktanvisningarna och efter aktivitetsnivå. En latmask till katt som bara ligger i soffan och jäser skall ha minsta fodergivan utifrån sin vikt.
    Aa nu vintertid är han extra lat! Ligger antingen inne och jäser eller så ligger han troligt vis i höet eftersom han alltid luktar hö när han kommer in. Blir annat sen när sommar och vår kommer och de rör sej på ett annat sätt. Sen är det också slut med fri tillgång till maten!
  • junjul

vet att det är en gammal tråd men har en fråga ändå! är det inte MYCKET dyrare att enbart köpa blötmat? eller? :/

• Mindyy
    junjul skrev 2013-02-09 19:22:51 följande:
    vet att det är en gammal tråd men har en fråga ändå! är det inte MYCKET dyrare att enbart köpa blötmat? eller? :/
    Jo för min del tror jag att det är dyrare att bara köpa blötmat. Jag köper tetror för 10.50 :- styck och jag handlar för cirka 700 kronor i månaden.. men då har jag tre katter också. Jag vet tyvärr inte vad det skulle kosta om jag även gav dom torrfoder (eller bara) men gissar på att det skulle bli billigare. Jag tycker dock att det är värt det. 
  • Seglaren1

Köp BRA foder! Billigt foder består bara av majs, vete och skit. Trodde katter var köttätare...

Svar på tråden Kattfoder för överviktig katt - Vilket?