lemonpie skrev 2010-02-15 15:48:38 följande:
Hej du lite oroliga!Jag tog bort cellförändringar av grad 3 i somras och känner igen dina känslor!Under ingreppet tar de bort en liten skiva av livmoderhalstappen och denna bit skickar de sedan till analys för att se att de har fått bort hela. Man kan se hur "bred" cellförändringen är innan ingreppet, men inte hur långt in den går. Man tar bort en så tunn bit som möjligt för att inte försvaga livmoderhalstappen onödigt. Själva ingreppet sker med lokalbedövning och tar 10-15 minuter. Jag tyckte det var obehagligt, men det gjorde inte det minsta ont! Man blöder i några veckor efteråt medan såret läker och är lite extra känslig för infektionen, men sköter man sig bara är det inte svårt. De allra, allra flesta cellförändringar, också av grad 3, går tillbaka av sig själva. Trots det väljer man att ta bort grad 3 förändringarna för att vara på den säkra sidan för de få som utvecklar sig mot något värre....och så kan jag tillägga att jag en månad efter min operation blev gravid och har haft en helt komplikationsfri graviditet än så länge Lycka till! Operationen är bara något du måste gå igenom för att komma vidare.
Ja jag kunde nästan skrivit detta själv=) det gick jätte bra för mig också och jag har inte haft något alls kvar på dem senaste undersökningarna och har en son på 4 månader nu. blev gravid 4 månader efter, hade en komplikationsfri graviditet och förlossning..
jag blev däremot sövd under operationen och det gick jätte bra.. tydligen så syns förändringarna med blotta ögat och de syns ännu bättre om dem penslar på lite jod på tappen.. Lycka till och du behöver inte vara orolig.
jag hade förresten grad 3 + cancer in situ..