• Ablaze

Reser i jobbet, lämnar barnet hemma med pappan.

I mitt jobb reser jag en massa utomlands till och från. Jag började jobba när tösen var 11 månader och sen dess har jag rest varje vecka i perioder. Dvs jag är borta typ 2 nätter i veckan och tösen är då hemma med sin härliga pappa såklart. Jag sover som en gudinna dessa nätter på hotell, jobbar dock skiten ur mig på kvällarna för att hinna med så mycket som möjligt och sen kunna ta det lugnare när jag är hemma. Nu är frågan hur okej är detta mot lilltjejen? Hon hänger ju med pappa nu när han är föräldraledig och dom har det toppen. Men förstör jag barnet för tid och evighet el är det helt okej att vara borta lite då och då? Hon är nu 14 månader och ska jag ha en karriär så krävs det att jag ligger i till och från. Vissa perioder har jag det lugnare och vi som familj får lite extra ledighet vilket är skönt att ta sig råd med.

Men kan jag ha ett okej samvete att jobba på detta viset? Jag gillar som sagt mitt jobb en massa och vill helst fortsätta.

• Svar på tråden Reser i jobbet, lämnar barnet hemma med pappan.
  • straw2008

Jag skulle inte bry mig för min dotters skull om hon var så liten, däremot när hon blir större skulle jag tacka nej till resorna, för mig signalerar det fel att välja bort så pass mkt som 2 familjekvällar/nätter i veckan (jo jag förstår att hon är med pappan men men).

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • LuMa

Jag tror knappast att barnet tar någon skada av att vara ensam med sin pappa.
    Här var jag bor är det rätt vanligt att folk jobbar på sjön vecka / vecka och inte har dom barnen tagit skada av det heller.

• Ablaze
    straw2008 skrev 2010-02-15 15:05:38 följande:
    Jag skulle inte bry mig för min dotters skull om hon var så liten, däremot när hon blir större skulle jag tacka nej till resorna, för mig signalerar det fel att välja bort så pass mkt som 2 familjekvällar/nätter i veckan (jo jag förstår att hon är med pappan men men).
    Nej det är ju ett dilemma. Samtidigt tänker jag att när killar gör det så verkar inte folk "reagera" så mycket men när en mamma gör det så verkar det vara "värre" eller så är det bara jag som är känslig ...
  • smah

Jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete, det finns hur många män som helst som reser och sover borta på grund av sina arbeten. Om du trivs med ditt arbete och tycker att det är skönt att komma bort ibland så gör det dig antagligen till än bättre och mer nöjd mamma. Dessutom är du en bra förebild för ditt barn när du visar att man kan göra karriär som kvinna:)

• straw2008
    Ablaze skrev 2010-02-15 15:12:55 följande:
    Nej det är ju ett dilemma. Samtidigt tänker jag att när killar gör det så verkar inte folk "reagera" så mycket men när en mamma gör det så verkar det vara "värre" eller så är det bara jag som är känslig ...
    Har inte ens reflekterat över vilket kön som reser, ärligt talat känner jag faktiskt absolut ingen som sover borta 2 nätter i veckan.

Klart det är samma för män o kvinnor :O)
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • smah
    straw2008 skrev 2010-02-15 15:26:59 följande:
    Har inte ens reflekterat över vilket kön som reser, ärligt talat känner jag faktiskt absolut ingen som sover borta 2 nätter i veckan. Klart det är samma för män o kvinnor :O)
    Tyvärr tänker de flesta inte så...det är fortfarande mer accepterat att en man prioriterar sin karriär, reser mycket i arbetet eller jobbar över än att en kvinna gör det. Kvinnor förväntas prioritera barn och familj och kan anses vara "egoistiska" om de prioriterar sin karriär, fast de som TS har möjlighet att kombinera familj och karriär på ett bra sätt.
  • sirisdotter

Kanske inte så kul när barnet flyttat hemifrån och du inser att du låtit åren gå och inte gett dig tid att vara tillsammans med barnet så mycket....  På dödsbädden är det sällan någon som ångrar att han/hon arbetat för lite.  

Barnet klarar sig säkert med "sin härliga pappa"

• LuMa
    sirisdotter skrev 2010-02-15 15:38:06 följande:
    Kanske inte så kul när barnet flyttat hemifrån och du inser att du låtit åren gå och inte gett dig tid att vara tillsammans med barnet så mycket....  På dödsbädden är det sällan någon som ångrar att han/hon arbetat för lite.  Barnet klarar sig säkert med "sin härliga pappa"
    Men att vara borta två dagar per vecka tror jag knappast ger ångest på dödsbädden.

Det här barnet har ju förmånen att få vara med sin ena förälder, barnet blir ju inte lämnat till okänt folk!
  • sirisdotter
    LuMa skrev 2010-02-15 15:46:58 följande:
    Men att vara borta två dagar per vecka tror jag knappast ger ångest på dödsbädden.Det här barnet har ju förmånen att få vara med sin ena förälder, barnet blir ju inte lämnat till okänt folk!
    Läs innantill; jag skrev att barnet säkert har det  bra!
  • LuMa
    sirisdotter skrev 2010-02-15 15:49:51 följande:
    Läs innantill; jag skrev att barnet säkert har det  bra!
    Jag läste och eftersom du satt orden inom " så lät det ironiskt.
Svar på tråden Reser i jobbet, lämnar barnet hemma med pappan.