• alem

Varför dansar små barn? :-)

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråden men det fick bli här!

Vi satt och prata lite igår sambon och jag och skrattade åt vår lilla 1åriga dotter när hon stod och hoppa, skuttade och dansade loss på vardagsrumsgolvet.

Då frågade sambon om djur brukar dansa när de hör musik, det gör dem inte va?
    Och jag höll med, att njä de flesta djur dansar väl inte när de hör musik...
    Och då kom vi in på hur det kommer sig att små barn gör det?

Vår dotter har dansat mer eller mindre så fort hon hört musik sedan hon var spädis och aldrig sett en människa dansa...
    Och så kom vi in på det att om man hör en låt är det hemskt lätt att man själv börjar röra lite på sig till takten eller stampar takten med foten.

Nu undrar jag varför är det så?
    Är det en medfödd grej hos människan att man automatiskt börjar röra sig rytmiskt mer eller mindre när man hör musik?

Blev väldigt nyfiken igår när vi pratade och hoppas någon har något intressant svar på hur det kan komma sig att barn dansar redan innan de vet vad dans är och om det är medfött eller hur det är!

(¯`°?.¸ ღ♥ mikaelajensen.blogspot.com/ ♥ღ¸.?°¯)
  • Svar på tråden Varför dansar små barn? :-)
  • Linnéa777

Kul fundering, ska bli spännande och se om du får något bra svar.

• Knastroll82

Att röra sig till rytmer tror jag ligger nedärvt i vår sociala arvsmassa, precis som vi har en fallenhet för att härma ljud osv.
    Vi har såvitt jag förstått till alltid kommunicerat med rytmer och rörelser, redan innan vi fick ett språk.

• Annalivet

När min dotter var 3 och jag spelade en skiva med klassisk musik kom det plötsligt ett ganska vemodigt stycke. "Vilken sorglig musik..." sa hon och "nu börjar jag tänka på farfar Ove" (som är död). Jag blev så fascinerad, att musiken så tidigt slår an sinnestillstånd och att barn kan uttrycka det...

• alem
    Knastroll82 skrev 2010-02-15 16:18:27 följande:
    Att röra sig till rytmer tror jag ligger nedärvt i vår sociala arvsmassa, precis som vi har en fallenhet för att härma ljud osv.Vi har såvitt jag förstått till alltid kommunicerat med rytmer och rörelser, redan innan vi fick ett språk.
    det måste ju vara något sådant att det är nedärvt ja eftersom spädisar kan sitta och "dansa" till musik redan innan de kan röra sig mer i övrig.

Undra hur det kommer sig att det är så, det borde ju kunna finnas något annat däggdjur som också har nå liknande nedärvt tycker jag... Kan dock inte komma på vilket djur det skulle vara just nu

Men känns lite konstigt om det bara är människan som har det...
  • Knastroll82

Hörselsinnet och luktsinnet är de sinnen som är närmast kopplade till minnescentrum i hjärnan. Det är därför man kan reagera så starkt på en viss doft eller ett visst ljud. Väldigt facinerande tycker jag!

• Mymlan80
    alem skrev 2010-02-15 16:22:57 följande:
    det måste ju vara något sådant att det är nedärvt ja eftersom spädisar kan sitta och "dansa" till musik redan innan de kan röra sig mer i övrig. Undra hur det kommer sig att det är så, det borde ju kunna finnas något annat däggdjur som också har nå liknande nedärvt tycker jag... Kan dock inte komma på vilket djur det skulle vara just nu Men känns lite konstigt om det bara är människan som har det...
    Ja, det börjar ju jättetidigt. Min Lill-skrutt är 11 veckor och blir jätteglad när man sjunger och/eller dansar med honom i selen. Han har vart sån enda från början.
    Välkommen Liten 091203
  • Matillin

Det ligger nog nedärvt i våra gener men frågan är ju varför vi människor både uppskattar dans och musik från det att vi föds?
    Det vet nog inte riktigt forskarna men det finns ju teorier

• alem
    Matillin skrev 2010-02-15 16:27:35 följande:
    Det ligger nog nedärvt i våra gener men frågan är ju varför vi människor både uppskattar dans och musik från det att vi föds?Det vet nog inte riktigt forskarna men det finns ju teorier
    vore kul att få höra någon teori
    Försöker komma på vad man skulle kunna googla på för att kanske få fram något men får inte till det..

varför rör sig människan till musik kanske.. men det är ju just hos små barn jag är mest intresserad av att veta hur det kommer sig och vartifrån det kommer

Om man tror på evolutionen så måste det ju ha kommit någonstans efter vägen, när "musiken" började komma kanske musik har ju inte alltid funnits läten och ljud har mer eller mindre alltid funnits men då måste det finnas djur innan vi blev "människor" eller hur man ska säga som kanske gjorde så här oxå

Blir helt facinerad när jag tänker på det hehe
    Måste försöka få tag på nå teorier nästan för att kunna stilla min nyfikenhet haha
  • Matillin
    alem skrev 2010-02-15 16:32:06 följande:
    vore kul att få höra någon teori Försöker komma på vad man skulle kunna googla på för att kanske få fram något men får inte till det..varför rör sig människan till musik kanske.. men det är ju just hos små barn jag är mest intresserad av att veta hur det kommer sig och vartifrån det kommer Om man tror på evolutionen så måste det ju ha kommit någonstans efter vägen, när "musiken" började komma kanske musik har ju inte alltid funnits läten och ljud har mer eller mindre alltid funnits men då måste det finnas djur innan vi blev "människor" eller hur man ska säga som kanske gjorde så här oxå Blir helt facinerad när jag tänker på det hehe Måste försöka få tag på nå teorier nästan för att kunna stilla min nyfikenhet haha
    Jag såg något program som handlade om dom första riktiga människorna.
    Vi härstammar ju tydligen allihopa från afrika och där pratade man något om att musik antagligen var den första sorts kommunikationen i samband med olika läten. Men dom visste nog inte riktigt
  • cicci85

Det har jag oxå tänkt på, mina små har ju dansat innan de har kunnat gå

Svar på tråden Varför dansar små barn? :-)