• Fr1dlyst

Ska man verkligen borsta tänderna med våld?

Hej!
    Var på 2-års koll hos tandläkaren idag med min son. Det är ju lite si och så med tandborstningen för tillfället då han börjar trosta, han ska göra allt själv och då ikl tandborstnngen. Vi har aldrig tvingat honom, utan han får helt enkelt tandborsten med tandkräm på och så sitter han och maler och tuggar runt den i munnen. Detta i väntan på att vi faktiskt ska få borsta mer ordentligt, men det känns fel att tvinga/hålla fast honom.

Tandläkaren, som har en son i samma ålder sa att hon brukade hålla fast armarna på sin son och borsta. Detta för att visa att det ska bli gjort, oavsett vad. Oh tyckte att vi skulle göra likadant.

Men det känns så fel.. Vill ju inte att han ska känna sånt agg bor tandborstning i framtiden.

Hur ska vi göra?

Axel 080415 och bebisen bf mars -10!
  • Svar på tråden Ska man verkligen borsta tänderna med våld?
  • Champagne

Bara en tanke... om din son vid nästa tandläkarbesök har hål i tänderna, tror du att han kommer att sitta still och låta dem borra och laga hålet i tanden då?{#lang_emotions_dreamer}

Jag vet bättre än en 2-åring när det gäller tänderna, om jag måste hålla fast mina barn vid tandborstning så är det okej, för jag vet vad som kan hända om de får hål i tänderna. Jag har även jobbat på uppvaket där barn med svåra tandproblem som kräver sövning hamnat efter operation. Det är ingen vacker syn med dessa små gallskrikande  barn som har ont. Hellre då ett gallskrikande barn vid tandborstning .

• mina1

Vi har vissa saker man SKALL göra hemma. Det är borsta tänderna morgon och kväll tex. Oavsett om man vill eller ej så görs detta. Tänderna skall barnet ha så lång tid att det är superviktigt att sköta detta noga. Har aldrig hört talas om ett barn som har fått traumatiska minnen av just fasthållning vid tandborstning. Vissa saker är viktiga. Precis som att vi föräldrar SKALL hjälpa barnet med detta upp i 10-12 års åldern. vet att många är för lata för att orka detta.

• Saaaraa

Jag håller fast dottern och borstar. Hon gallskriker, vrider sig och kastar sig åt alla håll.
    Ibland är hon jätteduktig och borstar snällt, men oftast inte. Hellre det än hål i tänderna.

• cicci85

Ja, om det inte går på nåt annat sätt. Borsta tänderna är en sån sak som man måste göra.

• Stargirl

Vi borstar inte med våld. Tycker det är ett övergrepp. Men ser till att det är en mysig stund och om våran 3 åring ngn kväll kniper igen munnen så är det inte hela världen. Vi ger en fluortablett efter varje tandborsning och borstar inte 3 åringen tänderna en morgon så är det inte hela världen. De äldre barnen 6 och 8 år vet dock att de måste göra det utan knas.

♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
  • Fr1dlyst

Trodde inte att man skulle göra så..
    Men då får vi väl göra det.

Axel 080415 och bebisen bf mars -10!
  • Doriath

Gör som ni vill tycker jag.
    Kanske fungerar det lika bra (bättre?) med belöning efteråt. Klistra ett klistermärke på spegeln eller nått sånt fungerar bra här hemma.

• Mei

Äh jag håller med dig TS. Tycker inte att man vinner något på att tvinga. Vissa barn är lätta att tvinga. Andra slår sig blodiga för att inte tvingas. Visst ska man borsta tänderna men det är trots allt viktigare att visa sina barn att de har bestämmanderätt över sin kropp. Jag tycker att man får hindra barn. Däremot inte tvinga dem att göra saker. Som en generell regel och den försöker jag lära ut till mina barn. Det är ju itne hundraprocentigt så men det stämmer i mångt och mycket tcyker jag.

Det brukar gå i perioder det där med tandborstvägran. Och man kan ibland leka fram det, ibland går det inte alls. Men på det hela taget så är det ingen katastrof. Vanan att gå in i badrummet, ta fram tandborsten, suga på den eller vad det nu är är en bra grund ändå tycker jag.  Det och att itne småäta, att dricka vatten, att ha lördagsgodis etc lär räcka långt.

• Kallemero79
    Stargirl skrev 2010-02-15 16:51:48 följande:
    Vi borstar inte med våld. Tycker det är ett övergrepp. Men ser till att det är en mysig stund och om våran 3 åring ngn kväll kniper igen munnen så är det inte hela världen. Vi ger en fluortablett efter varje tandborsning och borstar inte 3 åringen tänderna en morgon så är det inte hela världen. De äldre barnen 6 och 8 år vet dock att de måste göra det utan knas.
    Finns det flourtabletter för så pass små barn? Har bara hittat till större och vuxna.

För att svara ts så har vi faktiskt också "tvingat" sonen på nu 3 år att borsta tänderna. Nu funkar det bra då det går att förklara vad som händer om man inte borstar, men så har det inte alltid varit. Då har han fått skrika lite. Jag har med sett riktigt dåliga tänder hos väldigt små barn, och det vill jag inte se på min son. Sen är det inte heeela världen om han skulle missa nån enstaka gång, ex somna innan.
  • Stargirl

Dottern har kanske vägrat att borsta 5 ggr i sitt liv....

♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
Svar på tråden Ska man verkligen borsta tänderna med våld?