• emilia77

Hur lång tid ska det ta egentligen??

Hej!

Det känns väldigt frustrerande just nu att inte kunna planera något framåt i tiden.Vi har väntat ca 1 år och kan komma få vänta allt från 3-15 månader till på barnbesked,eller detta är ju uppskattade väntetider-för man vet ju aldrig!

Hur tänker ni kring denna ovisshet? När ska man våga handla något? Ska man åka på långsemester eller spara semesterdagar? Vet att det egentligen inte finns något svar på frågan,men just nu känns det jobbigt att vänta!

Det händer absolut ingenting i kön till vårt land!
    Kanske är detta "lyx-problem" men det känns jobbigt att inte veta någonting.Det hade varit bättre om de sagt att vi får barnbesked t.ex. den 1 januari 2013,även om det hade tagit 3 år så hade man haft ett fast datum och kunnat planera tiden fram tills dess...

• Svar på tråden Hur lång tid ska det ta egentligen??
  • mammamys06

Jadu, kan säga att ett års väntetid är ingenting i denna världen, tyvärr....Väljer man inte te x 48-timmarslistan (om man passar in på Kinas krav) och kan tänka sig barn med SN eller äldre barn så får man räkna med att det är många års väntan innan man får barn genom adoption, i princip från samtliga länder numera. Vi väntade nästan 4 år på vår son, vi kom hem nov 2007. Det är bara att försöka bita ihop och ha tålamod, väntetider är som sagt bara spekulationer oftast, tyvärr får man i de flesta fall vänta längre än vad de uppskattat att vänte tiden är....trist men så är verkligheten för de flesta i dagsläget....Tyvärr...

Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • Läängtan

Ja, vad ska man säga. Jag kan bara säga att jag känner likadant. Tänk om man kunde få raka besked ang tider och kunde planera. Om vi hade vetat för 4 år sedan att vi nu skulle veta så lite om när vi blir föräldrar, då hade vi nog gjort annorlunda..flyttat, rest, bytt jobb...Livet hamnar i vakuum och visst försöker man göra alla de där sakerna som man inte kommer att kunna göra sen men ofta stannar det vid att "det kan vi faktiskt inte göra nu". Snart har vi renoverat lägenheten 2 ggr om {#lang_emotions_wink}, vi vill ju egentligen flytta till ett hus....men det går ju inte nu..det hade gått för ett halvår sen.

Jag förstår ju att det är så här och accepterar det oftast men ibland rinner det över. Det händer mest ibland andra reagerar på "varför tar det så lång tid för er?" och jag börjar förklara..när de sedan säger alla de där sakerna om "att det finns ju så många barn som behöver föräldrar" och "jag hörde om ett par där det bara tog 4 månader innan de fick hämta sin vackra lille pojke". Då vill jag inte vara så förstående längre. Ja ja... nu har jag fått ur mig lite ord så orkar jag vänta en månad ytterligare.

En varm tanke till alla er andra som väntar

• mammamys06

åh, ja, det rinner över många gånger under processens gång....och det är ok att det gör det, man får gråta, vara arg och krypa ned i sängen och tycka synd om sig själv, har gjort det många många gånger. Ja de kommentarerna man får från "för stå sig påare" att men det finns ju så många barn osv...ja....har man ju hört både en och tio gånger....minst!

Men varför kan ni inte flytta till hus nu? Det är väl inget som stoppar det nu även om ni är nära bb? Vi flyttade precis när vi fått bb, bytte kommun osv,inga problem eller krångel!

Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • ker70

Emilia77 - Vilket land köar ni till/i? Jag håller verkligen med om att väntan är bedrövlig. Stopp både i det ena och andra landet verkar det som.....

Svar på tråden Hur lång tid ska det ta egentligen??