Farligt för äldre katt att äta hundmat/valpfoder?
Vi skaffade nyligen oss en liten söt valp.
Sedan innan hade vi en äldre katt (7 år tror jag, omplacering) som fungerar ganska bra med valpen. Visst hon vill inte leka men det vill valpen osv så det blir ibland något fräsande från katten men annars håller de sams bra.
Våran katt var innekatt när hon kom till oss. Under sommaren/hösten var hon både inne och ute. Så fort det blev ordentligt kallt och snön kom har hon varit ute ett fåtal gånger då hon varit nyfiken typ men kommit in ganska snabbt igen.
Hon är en lat kissemiss som mest äter och sover och vill bli gosad med ibland.
Men har lite problem med det där med katt vs hundmat (torrfoder båda delar).
Vet att hundar inte skall äta kattmat. Därför har valpen sin mat i sin bur där hon har vatten, filt och tuggben och någon leksak (hennes fristad så att säga).
Katten har sin mat på toa där hon har sin kattlåda och sin korg, hennes fristad där inne.
Detta har gått jätte bra att hålla valpen från kattmaten..
Dock problemet är att katten nu vill äta valpens mat hela tiden, hon äter även sin egen mat men väljer först att äta sig mätt på valpfoder tar det slut tar hon sin mat.
Katten är den som bestämmer dessutom så valpen vågar inte säga ifrån utan är vi som går in och tar bort katten...
På den lilla tid som vi haft valpen har katten nu ökat en del i vikt.
Vet inte om det har med att göra att hon äter valpfoder istället iförsta eller om det har med att hon äter mer mat än tidigare för hon fått en konkurent i huset...
Men nu till min fråga:
Någon med erfarenhet av detta?
Är det farligt på något vis för en fullvuxen katt att äta valpfoder?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-16 11:51
Kollade in katten noga under gårdagen (då jag ligger sjuk och är sängliggande och hundens mat finns i hennes bur i vårat sovrum).
Katten kom och kollade om hunden fanns i närheten och gjorde hon det så ställde sig hon och åt av hundmaten. Men fanns hunden inte i närheten gick katten sin väg igen.
Så var det varje gång.
Tror därför katten är på hundmaten för att reta hunden och inte för att äta sig mätt som jag tidigare trott..
Får fylla på kattmaten oftare nu än tidigare. Så hon äter ju sin kattmat ordentligt. Hon har som sagt varit för tunn under vintern då hon inte velat äta så mycket som hon borde och vi provat många foder men hon är väldigt kräsen av sig.
Hon har ett foder som är för hennes ålder och att hon just nu är innekatt, när hon börjar gå ut mer kommer vi byta foder till ett som är anpassat mer för en katt som är både inne och ute (alltså förbränner mer).
Är glad för att hon nu äntligen gått upp i vikt.