• Anonym (svårt att andas)

Känns som om jag kvävs. Svårt att andas.

Nu har jag gått omkring i några veckor och haft detta problem som bara blir värre å värre. Var hos doktorn idag som tyckte det lät bra när hon lyssnade. Sen fick jag göra ett test så jag fick andas i ett rör först utan medicin och sedan efter att jag inhalerat. Jag tror inte att medicinen, bricanyl, gav ngn effekt. Vet inte hur jag ska ta mig igenom natten. Varenda minut är en kamp. Ett helvete.

• Svar på tråden Känns som om jag kvävs. Svårt att andas.
  • LaJohannan

kan det inte vara ångest relaterat? har du det bara på kvällar...låter som ångest tycker jag

• NickiLi

Om det är så jobbigt skulle jag åka till akuten och få hjälp där! här kommer du nog inte få några vettiga svar utan de e bättre om en läkare kan kolla på dig där. Och överdriv hellre än minimera problemet inför läkaren. Läkare tror ofta inte att problemen är så stora som folk säger och då har dom ofta dragit ner på symtomen än att säga helt som det är.
    Lycka till och hoppas de blir bättre snart.

• aleksa98

frågade inte läkaren hur du mådde förövrigt?? har du det jobbigt just nu? ngt som hänt? ngt som trycker dig? stress? precis som ovanstående sa så låter det som ångest o den kan även visa sig som att man håller på o få en infarkt, strålar ut i armen o man tror man ska dö

Det är inte endast på kvällar. Det är hela dagen också. Det är inget speciellt som hänt. Jag kommer inte åka till sjukhuset med tanke på att jag har varit hos läkaren för några timmar sedan, jag har ett litet barn som sover så det skulle bli stort halabalo att fixa barnvakt. Däremot måste jag ju ha hjälp imorgon även om provet var ok. Det är som om det krampar långt ner i halsen när jag drar efter luft.

• mandelkatt

Jag lider med dig, har nåt liknande fast nere i halsen och har haft så i snart tre månader. Känns hela tiden. Hoppas du får bra hjälp snart!

• Anonym (Anna)

Kanske låter som ett konstigt råd men om du ändå inte kommer åka in till sjukhuset så kanske du kan göra lite zonterapi på dig själv eller ännu hellre någon kan göra det på dig. Det är väldigt effektivt och kan ge snabb lindring beroende på vad det är givetvis.

På den stora trampdynan på foten är zonen för lungorna och det gäller också ovanpå foten, massera där upp mot benet. Mellan stortån och nästa tå kan du massera in på foten också, både ovanpå och under foten. Det är bronkerna. Ryggraden är alltid bra att stimulera lite och det är på fotsidan på stortåsidan av foten, från stortån till fotknölen. Massera fötterna och en bit upp på foten och känn lite om du har punkter som smärtar. Tryck inte jättehårt utan med en "lagom" masserande rörelse från tummen och de andra fingrarna.

Hoppas du mår bättre snart!

Det funkar verkligen!

Anna
    Tack för tipset! Hade precis tänkt lägga mig på spikmattan, inte för att brukar hjälpa men känns som mer ok om man gör ngt aktivt mot det. Menar du hela stora biten av foten som gränsar mot tårna?

• Anonym (Anna)

Ja. liksom den främre trampdynan, sedan det område ovanpå foten som motsvarar trampdynan under. Jag kanske förvirrar dig mer nu?!

Berätta gärna hur det känns! Ofta kan det börja pirra eller sticka i det område man aktiverar.

• Anonym (Anna)

Ville också bara säga att man bör vila efter en fotbehandling så ger det bättre effekt och att man kan uppleva att symtomen blir värre först eftersom kroppen reagerar på behandlingren. Då är det bara att hålla ut lite och behandla fler gånger. Behandla inte för mycket, det räcker med en halvtimme varannan dag skulle jag tro.

Hur mår du nu?

• Nallepuhmamma

Jag har så där dagligen men har då dessutom fått konstaterat att jag har panikångest och haft det x antal år nu.

Det känns som man ska kvävas,att man inte får någon luft alls,att man ska dö inom loppet av några sekunder eller minuter.
    Får värsta dödsångesten.

Anna
    I förrigår efter att ha varit här gjorde jag fotmassagen sen la jag mig på spikmattan och därefter la jag de delar av foten som skulle korrespondera mot lungorna på spikmattan. Dagen efter, dvs igår mådde jag riktigt bra dvs jag behövde inte känna att jag höll på att kvävas i lika stor utsträckning.

Det som kännetecknar mina besvär är framförallt en muskelkramp då jag kämpar för att få in luft. Det kan liksom vara musklerna som kniper och hindrar luften.

Läkaren hörde inte av sig igår. Jag kan inte riktigt förstå hur man kan ignorera ett sådant här allvarligt problem men whats new med den svenska sjukvården.

Nallepuh
    Det låter jobbigt. Jag är inte riktigt säker på att vi har samma problem. Har du också dessa kramper i samband med inandning? Vad gör du för att bli bättre och vilken hjälp har du fått?

• Anonym (Anna)

Fortsätt nu massera och hjälp på det sättet kroppen att läka sig själv. Just kramper i tarmar har jag hört talas och när den personen gjorde zonterapi ett tag kände hon hur kramperna liksom flyttades mer och mer mot ändtarmen och sedan försvann det. Kanske du kan få samma typ av effekt på luftrören.
    Glöm inte den lilla "viken" upp på foten och under foten från mellanrummet mellan stortån och nästa tå. På ovansidan känner du som en fåra, tryck där.

Svar på tråden Känns som om jag kvävs. Svårt att andas.