• Lillisen25

    Hur länge lever magsjukebakterier kvar på saker?

    Jag undrar om det är någon som vet hur länge bakterierna kan leva kvar på saker efter att man haft magsjuka?
    Var till min syster och hennes familj igår, och kom på försent att vi glömt tvätta händerna innan fikat -de hade nämligen magsjuka för en tid sedan och nu är jag livrädd att vi blivit smittade.

  • Svar på tråden Hur länge lever magsjukebakterier kvar på saker?
  • Lillisen25

    Neej, säg inte det! Hade hoppats på att det var mindre så jag sluppit gå och oroa mig!

  • Shmone
    Lillisen25 skrev 2010-02-15 20:03:07 följande:
    Neej, säg inte det! Hade hoppats på att det var mindre så jag sluppit gå och oroa mig!
    Om inte magsjukan brutit ut inom 2 eller max 3 dygn efter att ni varit där så kan du sluta oroa dig ändå.
  • Lillisen25
    Shmone skrev 2010-02-16 07:57:01 följande:
    Om inte magsjukan brutit ut inom 2 eller max 3 dygn efter att ni varit där så kan du sluta oroa dig ändå.
    Jag har också läst det på så många ställen, ändå verkar det inte stämma. Förra gången syrrans familj var sjuk gick det nästan 5 dygn mellan att yngsta sonen fick det till att äldsta sonen och min syster fick det.. Så kan tyvärr inte andas ut..
  • Shmone

    Jo men då vistades dom hemma hos dem o kan ha blivit smittad av att ta i saker? Den sjuke kan smitta i 2-3 dygn efter tillfriskning. Om någon fortsätter att ha diarré i några dagar så finns smittan kvar längre pga det. Och så lägger du 2-3 dygns inkubationstid på det. Och poff så är du uppe i en vecka. Ännu längre tid kan det ta om magsjukan lever kvar på tex möbler eller saker.

  • Shmone

    Det beror på vilken sorts magsjuka. Den vanliga vinterkräksjukan har kort inkubationstid.

  • Lillisen25

    Bävar för att lillan är påväg att åka dit.. bajsat 3 ggr i em, hon som bara brukar bajsa varannan dag, och då ganska fast, nu 2 senaste löst..

    Men visst brukar de kunna bli konstig av annan virus/bakterier t.ex. förkylning också ibland? -för inatt har hon blivit hostig, hes och har lite feber.

Svar på tråden Hur länge lever magsjukebakterier kvar på saker?