Rödljuskörning, när dras körkortet?
Hej
Någon som vet hur lång tid efter man kört mot rött, innan man hör något från länsstyrelsen?
Hur lång tid tar det innan körkortet dras in?
Hej
Någon som vet hur lång tid efter man kört mot rött, innan man hör något från länsstyrelsen?
Hur lång tid tar det innan körkortet dras in?
Hoppas bara att de agerar fort i sådana fall.
NJa, nu har det ju gått fyra månader så snabba tycker jag inte man kan kalla dem!
Ingen som blivit av med körkortet nån gång? Kan även vara av andra anledningar än rödljuskörning såklart...
Ursäkta om jag trampat på några ömma tår.
Förstår inte riktigt frågan.
Antar att du blev ertappad och stoppad av polisen. De tar då körkortet på plats och du får ett papper som intygar att du får dispens att köra 24-48 timmar till för att ordna det praktiska. Efter det kommer ett brev hem där du kan yttra dig och ange ev förmildrande omständigheter till varför du ska ha en kortare period utan körkort. Inom en vecka får du sedan det definitiva beslutet om hur länge körkortet är indraget, normalt 1-3 månader om det inte var riktigt farlig situation som uppstod pga röd-ljuskörningen för då blir det upp till 6 månasder. Vad sa polisen som stoppade dig?
Kan tillägga för inlägget ovan att om du fortfarande har prövotid på ditt körkort så får du INTE automatiskt tillbaka det utan du måste göra uppkörningen m.m igen efter en viss spärrtid... I övrigt förstog jag inte heller frågan. Vart du ertappad?
Ja, jag krockade med en annan bil och polisen kom. Han skrev bara lite papper med personuppgifter och vilken riktning jag kom ifrån och sånt. Sen fick jag åka vidare.
Efter någon vecka ringde en polis och sa att jag måste betala böter, vilket jag då gjorde. Han sa även att länsstyrelsen beslutar om körkortet kommer dras in. De över lämnar ärendet till länsstyrelsen.
Nu har det gått 4 månader och jag har inte hört något.
Obs! Inga personskador vid krocken. Endast plåtskador!
Hej,
Den 3 Mars hände mig det samma att jag körde möt rött och krockade på en annan bil.Inga andra personskador förutom att jag fick en bruten arm.
Hur gick det till för dig med körkortet och hur mycket fick du betala böte?
Som jag har läst att en kvinna för samma händelse fick 5600-5800 ,- i böte men vet ej om hur länge drar dem av körkortet för såna fall.
mvh