• Nilla74

Alltså det här med åkpåse då´rå...

Ja här kommer nog världens dummaste fråga men men.. det får jag bjuda på isf. Har man åkpåse till en sittvagn? Är där hål för bältet då eller hur funkar det? Om barnet har overall på sig, ska man ha åkpåse då? Måste man ha åkpåse? Någon som vill vara vänlig och upplysa mig?

• Svar på tråden Alltså det här med åkpåse då´rå...
  • namn
    Här är en till som inte är så säker

Jag tror att man har åkpåse i sittvagn, det blir ju rätt kallt annars. Vi har köpt en begagnad åkpåse med fårskinn som vi kommer ta hål i, så selen kan komma igenom. Det finns åkpåsar (för uj-som vi har) som redan har hål, men de kostar så mycket...
    Jag tror att det blir skönt att ha både overall och åkpåse kalla dagar.
  • Micaela

Ja man kan ha åkpåse i sittvagn och det finns hål för selen. Vi kommer inte att använda åkpåse när Nova har tjock vinteroverall på sig, utan vi har den om hon har något tunnare under. Bra om man går på stan eller något, så blir det inte så varmt inne i affärerna. Lättare att knäppa upp åkpåsen än att böka av och på med en overall.

• luzorsus

Vi hade åkpåse när hon var liten, inne i hårdliften. Nu när hon är äldre har vi den i sittvagnan, det finns hål man kan trä igenom bältet i. Det ska iallafal göra det, kolla så det gör det innan du köper en.
    Man måste inte ha åkpåse, har du en mjuklift duger det oftast lika bra, vissa kan göras om till åkpåsar. Sen kan man ha filtar unde roch över men jag tycker det är så praktiskt att man kan stoppa ner henne , dra upp dragkedjan och så sitter hon varmt och skönt.

• kirsikka

Jag har en mjuklif som man ska kunna använda som åkpåse (sa dem när jag köpte vagnen) MEN jag kan ej hitta några hål för bältet.

Känner mig oxå rätt dum med det här med åkpåsar (vi har precis börjat med sittdelen)... hur har man tänkt att man ska använda den? Utan säle??

Nu måste jag gå och titta extra noga igen....

• luzorsus

Man ska ju kunna ha sele i en sittpåse, ska finnas hål i dem...............

• Mickan 81

Man brukar inte behöva ha selen på när det är vinter... Barnen är oftast så pass påklädda och infilltade så det har inte chans att ta sig ur vagnen...
    så var det för oss iaf...

• Micaela

Jag vågar inte ha Nova utan sele. Man vet aldrig, en olycka händer så snabbt.

• kirsikka

Jag har hittat hålen....visst fanns det de var bara så väl dolda. Nu har vi provkört med åkpåsen (=mjukliften) det funkade jättebra. Hon sover så gott i vagnen...!

• Binis

Vi ska ej ha åkpåse till Ida, tycker det känns onödigt. Vi gör som så att vi kör med filtar. har hon overallen på sig så får vi se om det behövs filtar och har hon bara jacka på sig så tar vi så många filtar det behövs, lätt att variera. Sen har vi ju vindskyddet eller vad det heter (fotsack???) också. Vi har köpt en sittdyna till vagnen + att vi själva gjort den mjukare med skumgummi innanför tyget till sittvagnen. Emmaljungas sittvagn är ju så hård. Tycker även att det ser mysigare ut med filtar Tror att det kan bli för varmt med overall och åkpåse också.

Svar på tråden Alltså det här med åkpåse då´rå...