• norgesessan

    Barn med Hypotyreos.

    Hej, läser så mycket om kvinnor med Hypotyreos, men sällan om barn, så jag startade en tråd där vi kan samlas!


    Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Svar på tråden Barn med Hypotyreos.
  • norgesessan

    Jag har en 4.5 årig Jonathan, han hade ingen sköldkörtel alls visade det sig när dom gjorde UL på honom när han var 3 månader gammal.

    Han var så lugn nör han föddes och tiden efter...FÖR lugn..När han var en vecka fick vi ett telefonsamtal där vi fick veta att sjukhuset hade fått akutsvar (tror det användes ett värre ord) från Stockholm, och vi skulle komma till sjukhuset snarast...

    Jag hann ju tänka det värsta flera gånger om, och när vi kom in till läkaren fick vi veta....

    Okänsligt att säga så över telefonen...Det var ju ingenting jamförd med allt jag hann tänka på..

    Sen gjordes det blodprov regelbundet, och han fick krossat levaxin i bröstmjölk, sen i vatten....

    Han har varit onormalt trött länge, dosen var normal, men samtidigt för hög, men nu verkar det stabilerat sig, och han klarar av en dag utanatt somna...


    Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Rubia

    Min son har hypotyreos vilket är vanligt bland barn med Downs syndrom. Han har alltså låg sköldkörtelfunktion och äter Levaxin varje dag. HAn har dock aldrig haft några symptom utan hans läkare har kollat nivån på TSH hela tiden sen hans föddes och när han var drygt 2.5 år så beslöt hon att han behövde Levaxin. Jag har itne märkt någon skillnad på honom varken före eller efter levaxinet men jag har fullt förtroende för hans läkare som sa att man inte behöver vänta på symptom för att behandla (blodproven räcker).


    Mamma till Axel -01, Anton -04 (DS), Astrid -06
  • MoM

    Hej hopp! Kikar in här och säger hej.


    Vi fick svar i veckan på första blodprovet på vår son (snart 2½ år)som visade att han hade en underfunktion på sköldkörteln. Om en vecka skall vi in igen för nån utökad provtagning. För att få reda på varför, om jag fattade det hela rätt, skulle mäta antikroppar och lite annat.
    Jag är inte jätteinsatt i hur allt hänger ihop med sköldkörteln så när läkaren rabblade allt på telefon så försökte jag bara hänga med i svängarna...
  • anne h

    När min son, vild som få och mkt mager, fick Levaxin vid 4 års ålder blev han lugnare och gick upp i vikt.


    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • norgesessan

    Jag är häller inte så jätteinsatt..Jag vet det handlar om matsmältningen, det är nog allt.

    Min son har ingen sköldkörtel, Så han får allt från tabletten. Hade han bara haft underfunktion kunde det växa bort med tiden berättade läkaren. Jonathan måste ta medicinen livet ut...(om ingen hittar nåt annat, det kan ju hända..)

    Mom, är han ofta trött?


    Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • anne h
    norgesessan skrev 2010-04-22 09:47:09 följande:
    Jag är häller inte så jätteinsatt..Jag vet det handlar om matsmältningen, det är nog allt.Min son har ingen sköldkörtel, Så han får allt från tabletten. Hade han bara haft underfunktion kunde det växa bort med tiden berättade läkaren. Jonathan måste ta medicinen livet ut...(om ingen hittar nåt annat, det kan ju hända..)Mom, är han ofta trött?
    här sa de att det inte kommer växa bort.. har man en gång börjat med medicinen så är det livet ut (fast jag känner iofs en som nyligen slutat med levaxin, men de funderar på att börja igen)
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • norgesessan

    Ok...Det var läkaren som nämnde det...Att det kunde växa bort ibland, om man hade körtelen, och produktion i grunden.


    Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Lisalais

    Hej!
    Min dotter har sedan hon var 4 månader haft problem med förstoppning och nu har de efter två blodprovstagningar konstaterat att hon har hypotyreos, låg ämnesomsättning. Jag trodde det var något som var vanligt hos äldre damer.. Har ännu inte fått prata med någon läkare som har något vettigt att säga i frågan. All information jag fått kommer via egna efterforskningar på nätet, det känns sådär.
    Vår flicka är pigg, glad, rörlig och mycket tidig med att prata och mycket kommunikativ.
    Hon äter mycket och gärna och det enda symptomet är alltså förstoppningen. Jag är grymt skeptisk till att medicinera henne mot låg ämnesomsättning pga hennes goda allmäntillstånd.
    Finns det något därute som har erfarenhet på området? Har du barn med hypotyreos och vad är symptomen och riskerna?
    Oerhört tacksam för svar då läkarna sviker oss och inte svarar på några frågor...
    hälsn Lisa

Svar på tråden Barn med Hypotyreos.