• Mithra

VUL för att kontrollera hur många ägg efter Pergotime?

Jag tillhör dom som får göra VUL en gång i månaden (runt dag 11-14) för att kontrollera hur många ägg jag kommer släppa under ägglossningen, just för att minimera risken att få en så kallad riskgraviditet (tvilling/trilling etc). Men jag har hört att det är många som inte går på någon kontroll runt ägglossningen.

Detta tog jag upp med min läkare igår och han såg förvånad ut och tyckte det var mycket märkligt. Alla ska följa samma policy annars är kliniken i fråga väldigt oseriös, sade han. Alla kliniker ska sträva efter att enbart skapa ett barn, dvs enlinggraviditet då flerbörd ses som en risk. Det känns skönt att få göra VUL så jag slipper oroa mig att få hur många barn som helst på samma gång.

Så nu är min fråga - Hur ser/såg det ut för dig och vart går du någonstans?
    Själv går jag på Oxbackskliniken (Kvinnohälsan, bakom Södertälje Sjukhus) i Stockholms Län.

• Svar på tråden VUL för att kontrollera hur många ägg efter Pergotime?
  • bollanmollan

har alltid fått kolla med vul, jag går privat i solna, stockholm.

• Aniko

Jag fick pergotime utskrivet på Laurentiikliniken i Lund. Jag blev inte erbjuden något VUL eller uppföljning över huvudtaget. Fick 3 doser utskrivna och råddes att höra av mig igen efter 3 månader om jag inte lyckats bli gravid.

• emsan83

Jag går på lundby sjukhus här i Göteborg och jag har fått samma som Aniko :/ Man blir ju lite orolig....

• levainuet

Jag går privat, och jag har fått kollat både med vul och blodprov första två gångenar, men eftersom hon inte ens såg någon äggblåsa när jag ätit dubbeldos pergo så behöver jag inte göra något vul nu dom här två dubbelkurerna jag har kvar att prova.

Ska bara höra av mig till henne om det inte tagit sig, efter avslutade kurer. (fick 3 dubbel utskrivna)

• Mithra

Att det kan vara så olika. För mig är det även så att om det tar sig så får jag komma på VUL för att se hur långt gånget det är.

Är ganska märkligt att det finns ställen som inte gör någon uppföljning över huvud taget.

• emsan83

håller med dig Mithra....
    Funderar på att köra en fuling å titta in på gyn akuten på rätt dag så dom kan kika.
    Om inte annat för att jag är nyfiken på om det funkar :D

• K84

Ja jag har fått tre kurer utskrivna nu till att börja med och jag skulle enbart höra av mig om det inte fungerade....då skulle vi eventuellt göra en koll sedan...man blir ju lite orolig...men det är väl bara att testa och hoppas att det kommer ETT ägg..om det kommer något överhuvudtaget...

Svar på tråden VUL för att kontrollera hur många ägg efter Pergotime?