• MariaT84

Knölar i bröstet efter avslutad amning

Hej!

Slutade amma för ca 2-3 veckor sedan, innan dess ammade jag bara på nätterna någon vecka. Det ena bröstet är helt tomt och känns som vanligt, men det andra bröstet är däremot lite konstigt. Det är knöligt, precis som i början, och ömmar när man tar på det.
    Ska det vara så? Har provat handpumpa lite, för att få bort knölarna, men det verkar inte vilja försvinna helt.
    Någon som varit med om liknande? Hur länge kommer det vara så här? Självklart är alla olika, men förhoppningsvis är jag inte ensam.

• Svar på tråden Knölar i bröstet efter avslutad amning
  • Flickan och kråkan

Om bröstet är ömt och knöligt.....mjölkstockning? Kolla om du har någon pytteliten vit prick på bröstvårtan. Kan vara stopp i en utgång. Jag fick mjölkstockning för första gången förra veckan av den anledningen. Yngsta sonen är snart 10 månader och ammar väldigt lite. Har aldrig haft mjölkstockning tidigare. Ammade äldsta i 9 månader utan problem.

• MariaT84

Ok. Ska leta, haha.
    Har aldrig heller haft mjölkstockning och jag har ju ingen feber heller. Är inte det rätt vanligt vid mjölkstockning?
    Det är som att ena bröstet inte vill sluta producera...

• Flickan och kråkan

Jo, men jag antar att det tar längre tid att bli dålig när man har liten produktion. Jag hann aldrig bli febrig eller få några direkta problem. Mitt högra bröst blev bara spänt, knöligt och ömt. Det är ju inte förrän mjölken tränger ut i bröstvävnaden och det blir en infektion som man blir febrik och sjuk. Nu ammar jag ju fortfarande lite, men det blev ingen skiöönad när jag ammade. Fick hål på utgången och kunde pumpa ut massor.

• Flickan och kråkan

Jag värmde först bröstvårtan i lite varmt vatten, då blev den vita "pricken" synligare. Skrapade på pricken med nagel. Hade läst att man skulle börja med det. Inget hände. Visst ju inte riktigt om det var det eller inte, eftersom jag inte haft något liknande förut. Däremot gjorde jag så att jag försökte mjölka ur lite mjölk för hand, och då syntes det tyd´ligt att det fanns vätska vid "pricken" som inte kunde komma ut. Såg nästan ut som en jätteliten vattenblåsa när jag försökte pressa fram mjölk. Då skrapade och petade jag med lite större "kraft". Så fort det gick hål så kom bröstmjölk ut. Pumpade massor ur enbart den utgången. Alla andra gångar var ju liksom redan urammade. Man kan använda steriliserad nål också läste jag.

Här, och på den länkade sidans fortsättning finns information.

www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2436

Har du hittat någon prick?

• MariaT84

Tack för tipset. Har inte sett nån prick, men ska fortsätta letandet, haha!
    Vilka problem alltså... inte trodde man ju detta. Trodde mjölken skulle försvinna och sen var saken klar. Men men... bara bita i det sura äpplet!

• Flickan och kråkan
    MariaT84 skrev 2010-02-16 11:47:58 följande:
    Tack för tipset. Har inte sett nån prick, men ska fortsätta letandet, haha! Vilka problem alltså... inte trodde man ju detta. Trodde mjölken skulle försvinna och sen var saken klar. Men men... bara bita i det sura äpplet!
    Jag blev också superförvånad när jag drabbades av mjölkstockning häromdagen. Var liksom inte alls beredd på det. Har ammat sammanlagt i över 1½ år utan minsta problem. Jag har trappat ner långsamt och ammar bara morgon och kväll nu och på kvällen äter han inte mycket, bara som insomningshjälp. Ännu roligare är att jag för 2 veckor sedan pratade med en annan mamma som har 2 jämnåriga barn. Hon har också precis slutat amma och drabbades av mjölkstockning. Vi pratade om det då.....jag tyckte att det var märkligt att hon fick det nu. Hon har ammat väldigt lite väldigt länge....bara någon gång varje dag sedan hennes yngsta var 4 månader och avslutat långsamt.

Du kan ju alltid kontakta amningshjälpen. Det är ju inte alls säkert att det är mjölkstockning, men av dein beskrivning låter det ju absolut så. Hoppas det löser sig för dig
  • Trynträ

Prova att handmjölka lite lätt i duschen för det brukar funka bättre med värme när man fått mjölkstockning. Tror även det finns medicin att få när man slutar amma som ska underlätta.

Jag har haft mjölkstockning hur många ggr som helst så numera så pumpar jag ur brösten helt en gång per dag eftersom min dotter suger lite dåligt för att slippa mjölkstockning.

Svar på tråden Knölar i bröstet efter avslutad amning