• fallingstar

Tvätta nya barnkläder innan första användningen?

Jag har (såklart) köpt en hel del nya barnkläder från butik till våran bebis som kommer om några veckor, det jag undrar är om dom "innehåller" något starkt ämne eller nått som gör att man borde tvätta dom en gång innan man använder dom? Dom luktar inte starkt...men åndå...hur gör ni? Samma sak med nya sängkläder (som jag tycker luktar lite starkt)..

• Svar på tråden Tvätta nya barnkläder innan första användningen?
  • Jezamine

Tvättar allt nytt.

Avstängd tills vidare
  • Pilea

Tvätta innan, men undvik torktumling om du inte vill att kläderna ska krympa.

Alve 060129 Tyra 071019
  • Gul13

Vi tvättar allt nytt fortfarande och är 5, 42 och 46 år.

• jayne doe

Tvätta allt! Textilier är alltid smockfulla med diverse kemikalier, och de flesta luktar inte. Om det inte var akut (t.ex. olycka på stan) så skulle jag aldrig använda något otvättat på ett barn.

♥38♥
  • Jenny1

Tvätta!! Alla nya kläder innehåller väldigt mycket kemikalier!

• Gul13
    Gul13 skrev 2010-02-16 10:31:46 följande:
    Vi tvättar allt nytt fortfarande och är 5, 42 och 46 år.
    Och vi tvättar alla sängkläder och handdukar till oss fortfarande. Innehåller en massa kemikalier och annat skit som är ohälsosamt. Dessutom är det ju fler än du som tagit i kläderna.
    Undantaget vi gör är ytterlplagg, overaller, jackor och termobyxor.
  • vivianne

Jag tvättade nya kläder tills dottern var tre ungefär. Vid ett tillfälle skulle en entusiastisk släkting prova en present och flickan som då var några månader blev röd i huden... Ingen fara, gick bort strax efter att plagget åkt av men funkade som en liten påminnelse om varför det är bra att tvätta nya plagg.

• fallingstar

Okey, det var väl det jag misstänkte, jag tvättar allt då, även nya filtar, handdukar osv..Har köpt parfymfri tvättmedel och sköljmedel för känslig hud såklart, ojoj nu fick jag mycket tvätt framför mig, bara att hugga i! Tack för svar!

• FruJohansson82

Smma här, tvättade allt tills sonen blev 2,5.. Kommer tvätta allt till h*n kommer i oktober

• fallingstar

Brukar tvätta nya sängkläder till mig själv, men är själv inte alls känslig i huden, tvärtom, har aldrig haft allergi eller utslag så jag kan ha allt nytt från affären, men det är klart att det är annorlunda med en liten bebis och den känsliga huden. Tvätten går för fullt nu, drygt att nästan allt måste tvättas separat så det inte färgas av varann första gången...blir väl en 25 tvättar minst :P får ta 2-3 om dagen så hinner jag nog bli klar..får man hoppas :)

Svar på tråden Tvätta nya barnkläder innan första användningen?