• majabus74

Immunologisk infertilitet

Hejsan!

Jag och min man har försökt få barn i snart fyra år och har genomgått all möjliga och omöjliga undersökningar. Jag har genomgått två operationer där man tagit bort en hel del polyper i livmodern, men annars har man inte hittat något "fel" på varken mig eller min man. Jag har genomgått två äggplockningar vid Sahlgrenska i GBG och precis misslyckats med mitt fjärde IVF-försök, nästa är på G i mars. Jag har en otrolig produktion av ägg och fick vid den senaste plockningen nio embryon som nu är nedfrysta. Allt ser alltså jättebra ut, förutom när det kommer till att ägget/embryot ska fästa.

Alla läkare jag pratat med säger att jag ska ta det lugnt och ha tålamod och att de tror att deta med IVF ska fungera i längden, men som säkert många andra i min situation känner har man svårt att "ta det lugnt och vänta".

Det senaste halvåret har jag hört och läst mycket om det härm ed immunologisk infertilietet och tycker det verkar väldigt intressant. Jag vet att jag har ett mycket bra immunförsvar. Jag hart tagit upp det här med läkare både på Sahlgrenska och privata kliniker i GBG, men får ej något gehör. Är det någon som vet något mer om det här och/eller har något tips på någon läkare i vårt land som arbetar med dessa frågor och skulle kunna hjälpa mig? Är väldigt tacksam för hjälp!!!
    Kram från lilla mig...

• Svar på tråden Immunologisk infertilitet
  • Pechi

Jag undrar över detta oxå.....
    Är pecis som du oförklarligt barnlösa och har 2 misslyckade inseminationer och 1 misslyckad IVF bakom oss.
    Har försökt få barn sen 2007 och vi är båda friska.....

• Nillas Matte

Hej
    Jag har också en massa funderingar kring immunologisk infertilitet..
    Vi är oförklarligt barnlösa med 2 misslyckade ivf bakom oss.
    Har försökt få barn sedan 2001. Skulle också vilja veta av någon läkare som lyssnar och kan ta prover...  

• Jam08

Hej!

Bra att jag hittade er! Jag och min har också problem, men felet ligger hos honom med långsamma spermier. Mina värden är bra likaså min äggproduktion. Har liksom er genomgått två IVF försök med färska ägg och väntar nu på att köra igång med ett frysförsök för vi har fem till i frysen. Jag har ett superimmunförsvar och är förkyld en gång om året, har aldrig haft maginfluensa, ej vaccinerad mot svininfluensan, varit med om massa ggr då alla i mon närhet blivit smittade men jag klarat mig. Börjar såklart fundera i dessa banor också och undrar om ägget inte vill fästa pga av det? 
    Hört att vissa tar prednisilon för att det har starkt immunförsvar.. 
    Ska def ta upp detta med min läkare nästa gång. Kanske kan få mer stöd efter äggåterförandet???
    Ja, det var lite tankar från mig, vet inte om det hjälper men skönt att spåna lite tillsammans..
  • tjorven01

Låter intressant det där med immunologisk infertilitet. Jag och min man har nu 5 misslyckade ivf bakom oss och gör nu vårt 6e försök på cvkl i slutet på nästa vecka. Vi får fina embryon tillbaka men ändå fäster inget. Är det någon som har kontaktuppgifter till någon läkare som kan tänkas utreda  immunologisk infertilitet?finns det någon i stockholm eller är det bara london eller kalifornien som gäller. Någon som har kontaktuppgifter dit?

• Jam08

tyvärr, pratade med min klinik idag och de visste inte så mkt om det...

• Lattemaja

Hej Majabus74 och övriga i den här tråden. Jag är i precis samma situation som TS. Det går bra att producera ägg och att få den befruktade. Problemet kommer efter återförandet. Embryot fäster inte. Mina ivf-läkare säger bara att det beror på att det i så fall är ett för dåligt embryo och att det bara är att försöka igen... Man har inte hittat något fel, men det blir inget.

Till slut tröttnade jag på att göra försök efter försök och att bara pumpa in min lön till ivf-kliniken. Då kontaktade jag Alan E. Beer-center i Kalifornien: http://www.repro-med.net/repro-med-site2/ Där har jag nu genomgått en vädligt grundlig utredning, där de har testat alla aspekter av mitt immunförsvar och mycket mer. Totalt har alla provtagningar, frakt av blodprover, analys av provsvar mm kostat ca 30 000 SEK (alltså inte mycket mer än en enda ivf-behandling). Man hittade ett immunologiskt fel hos mig och jag håller nu på att behandlas för det. Därefter ska jag prova ytterligare ivf-behandlingar. Ni kan följa mina utredningar och behandling på följande trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m47451750.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m49826574.html

Jag rekommenderar er som har börjat fundera över eventuella immunologiska problem att köpa Alan E. Beers bok (finns på hemsidan som jag hänvisade till ovan). Där finns det ingående beskrivet vad man kan ha för problem i immunförsvaret som försvårar en graviditet. Efter att ha läst den boken inser man vilket komplext system som immunförsvaret innebär. Det handlar inte bara om att ha ett starkt eller ett svagt immunförsvar, utan det handlar mycket om att immunförsvaret ska vara i balans och inriktas på att angripa rätt celler. Och det enda sättet att ta reda på om det är OK är att ta en massa prover.

Tyvärr så finns det ingen läkare i Sverige som håller på med detta. Ska man kunna undersöka om man har några immunologiska problem så måste man alltså vända sig utomlands. Det är dock inte dyrare att göra undersökningar av det här slaget utomlands än vad det är i Sverige (om man inte får Landstinget att bekosta det förståss). Jag har gjort min utredning i Kalifornien, men jag har inte behövt resa dit en enda gång. Jag har tagit ett tjugotal lite enklare prover i Sverige (via en privatläkare här) och faxat provsvaren till Kalifornien. Sedan har jag skickat en massa blod till Kalifornien så att deras lab har kunnat göra de mer avancerade immunologiska proverna. Vid kliniken i Kalifornien är de vana att hantera utländska patienter. När alla prover var analyserade fick jag en timmes telefontid med en läkare i Kalifornien, som tydligt och klart förklarade vad de hade testat, vad provsvaren innebar och vilken behandling som var aktuell. Jag är väldigt glad över att jag har tagit det här steget. Jag vet ännu inte om det ger resultat, men nu har jag i alla fall gjort vad jag har kunnat och då slipper jag gå omkring och fundera.

Det finns även en klinik i London, som gör liknande utredningar, men jag vände mig till Kalifornien eftersom det är den kliniken som mer eller mindre har "uppfunnit" de här undersökningarna och behandlingarna. Jag tror dock att läkaren i London har jobbat med grundaren av kliniken i Kalifornien, så man borde få ungefär likvärdig hjälp där. Jag vet åtminstone en tjej här på familjeliv som åkte till kliniken i London och fick ta alla prover där på plats (och alltså slapp problemet med att lyckas ta en del prover i Sverige och att skicka blod utomlands med Fedex). När provsvaren kom fick hon (precis som jag) en telefontid med läkaren. Så hon slapp onödiga utlandsresor.

• Pechi

Lattemaja: jag har följt din tråd här på familjeliv och beundrar din beslutsamhet och ork. Vad gör man inte för att bli med barn, man vill ju försöka allt som går men var kommer all styrka ifrån??
    Vad är nästa steg för er?

Det är konstigt att det inte finns ngn läkare i Sverige som har koll på detta med immunologisk infertilitet. Är det ngn som vet om kliniken i Falun har lite koll på detta, har för mig att jag läst det någonstans men är inte säker.

Jag är aldrig sjuk, kanske 1 gg/år och då ngn liten förkylning. Det var dock inte fallet för nga år sedan då jag rökte väldigt mycket och var krasslig var och varannan vecka. kan detta ha ngt med saken att göra?
    Läste i tidningen nu i helgen om en tjej i england som försökt få barn i flera år och hade 19 missfall bakom sig, hon kom då i kontakt med en läkare som var kunnig inom just immunologisk infertilitet och behandlade henne med steroider som jag förstod det och nu har hon fött en liten tjej....

• Susie

Hej tjejer,

Jag är i samma sits!
    Hej Pechi, jag hoppas det tar sig för er snart!
    Är aldrig sjuk längre......När jag blir "förkyld" blir jag bara lite slemmig i hals/näsa, ingen värk, ingen hosta, aldrig feber, aldrig magsjuk....
    Såhär har det vart senaste 2 åren....min dotter var extremt mycket sjuk under 2 års tid med många förkylningar, jag blev ibland sjuk men sen var det bara stopp.
    Hursomhelst. Tack Lattemajja för info och beundrar dig verkligen!
    Bara en fråga, har du fått nån uppfattning eller läst nåt om hur det är med cellförändringar? Jag läste för ett tag sen om att kroppen kan få förhöjt immunförsvar om den har fått nån svår sjukdom eller liknande och skyddar en för att få det tillbaka osv...... (hade grava cellförändringar för 2 år sen som jag gjorde en konisering för).
    Vi har också som de flesta här resultat som läkaren på cvl blev tårögd av.....så bra är det...och nu ett misslyckat ivf och ett misslyckat FET.
    Ps, vår dotter kom till naturligt på försök 1!{#lang_emotions_surprised} så visst är det nåt som har hänt (och nej jag har inte bytt partner).
    Ursch, det är hemskt det här!
    Om nån kan uppdatera med ev info och om ni fått nån hjälp skulle jag vara väldigt tacksam!
    Finns det nån möjlighet att kolla upp om man har förhöjt immunförsvar? Kan man kräva det på vårdcentralen tex?

• Pechi

Susie: fick oxå grava cellförändringar för ca 2 år sedan (grad 3 som var den högsta) och fick oxå göra konisering. Läkarna säger att det inte ska ha ngn påverkan men man undrar ju...
    Eftersom ni ändå fått barn på naturlig väg så tycker man ju att dte är ngt som måste ha förändrats. Har du pratat med din läkare om detta?
    Jag tänkte att jag ska kolla med min nästa gång jag ska dit vilket borde bli nu i veckan...
    Håller tummarna för att det ska gå vägen för er oxå snart!

Svar på tråden Immunologisk infertilitet