• Pellepellepelle

Vill bo utomlands med familjen i 6-12mån, tips på länder

Hej!

Vi vill gärna prova på att bo i ett annat land i 6-12 månader medan barnen är små och vi båda kan vara föräldralediga. Vi har båda rest en del men vet inte var vi kan bo som är relativt billigt, tryggt, bra sjukvård, etc.

Har ni tips? Vi tänker oss helst någonstans i sydamerika eller asien. Thailand är toppen men har varit där en del och vore roligt att prova något nytt.

Hoppas att någon har bra erfarenheter att dela med er av!

• Svar på tråden Vill bo utomlands med familjen i 6-12mån, tips på länder
  • Adnama

Kankse lägga denna tråden hos utlandsföräldrar istället ???

• Pellepellepelle

Ja gärna! Hur gör man det? Vad roligt att vi är fler som tänker lika!

• evaoregon

Kolla vad länderna har för visumregler.  Jag tror att man i de flesta länder utanför EU bara kan stanna i typ 3 månader utan att ansöka om visum.  Att resa inom EU är väl enklast.  Kommer ni att behöva arbeta under tiden som ni är där eller är det föräldraförsäkring som gäller?  Det kan nog vara svårt att hitta någon plats som är både billig, har bra sjukvård och där det är tryggt.

• mamae

Vi flyttade till Nya Zealand med våra 2 barn (18 m och 3 år då) i Januari förra året och kommer tillbacka till Sverige i April (vi är inte svenskar men bor i Sverige sedan 5 år tillbacka). Vi hade redan visa och min man hade ett job där när vi flyttade. Vi fick hyra ett hus (dåligt isolerat och kallt på vintern men vi överlevde), köpte bil (billigt), ordnade bil, hus och sjukförsäkringar (billigt), osv. Det har varit en otrolig fin upplevelse och vi funderar på att göra det igen om ett år och evt. stanna lite längre eller bo permanent här. Min tips är att kolla med ambassaden hur det fungerar just för din famjlie (oavsett vart ni bestämmer er att åka). Nya Zealand är tryggt, har bra sjukvård och är inte så dyrt heller (om man inte bor i stora städer). Det kanske inte är så exotisk men är ändå lite annorlunda och väldigt vackert! Själv kommer jag från Sydamerika (Brasilien)och jag kann säga att där är det inte tryggt (tyvärr) beroende på var man bor, sjukvård är bra (om man betalar privat, vilket kostar ganska mycket) och kan vara delvis billigare eller dyrare än Sverige.  Min tips är: hitta ett land som passar er, passa på och gör det om ni har möjlighet! Lycka till!!!

• evaoregon
    mamae skrev 2010-02-23 10:56:34 följande:
    Vi flyttade till Nya Zealand med våra 2 barn (18 m och 3 år då) i Januari förra året och kommer tillbacka till Sverige i April (vi är inte svenskar men bor i Sverige sedan 5 år tillbacka). Vi hade redan visa och min man hade ett job där när vi flyttade. Vi fick hyra ett hus (dåligt isolerat och kallt på vintern men vi överlevde), köpte bil (billigt), ordnade bil, hus och sjukförsäkringar (billigt), osv. Det har varit en otrolig fin upplevelse och vi funderar på att göra det igen om ett år och evt. stanna lite längre eller bo permanent här. Min tips är att kolla med ambassaden hur det fungerar just för din famjlie (oavsett vart ni bestämmer er att åka). Nya Zealand är tryggt, har bra sjukvård och är inte så dyrt heller (om man inte bor i stora städer). Det kanske inte är så exotisk men är ändå lite annorlunda och väldigt vackert! Själv kommer jag från Sydamerika (Brasilien)och jag kann säga att där är det inte tryggt (tyvärr) beroende på var man bor, sjukvård är bra (om man betalar privat, vilket kostar ganska mycket) och kan vara delvis billigare eller dyrare än Sverige.  Min tips är: hitta ett land som passar er, passa på och gör det om ni har möjlighet! Lycka till!!!
    Nya Zeeland är jättefint!  Vi var där på semester för några år sedan och älskade landet!  Om man bara är turist och lever på föräldraförsäkring så kan man stanna där i 3 månader utan visum.
  • Bubbelgummet

Åh tack för svaren!!

Just nu funderar vi på att kanske göra en längre resa med långa stop, typ argentina 2månader, australien 2månader och kanske kanske thailand iaf i någon månad el två. Vi har lite kontakter i Argentina och Australien, och thailand har vi varit i flera ggr så det känns bra. Lite osäker på argentina men det låter bra enligt dem vi pratat med. Men tar tacksamt emot fler tips! Någon som vet ngt om mer udda länder typ Mongoliet, Tibet..? Det viktigaste är ju att barnen är trygga men vi vill gärna göra ett litet familjeäventyr-light Troligtvis skulle vi då bo hos kompisars kompisar i Argentina och Australien men göra kortare utflykter på några dagar.
    Nya Zeeland har vi iofs velat åka till och det har jag bara hört bra saker om. Får ta oss en ny funderare!

Svar på tråden Vill bo utomlands med familjen i 6-12mån, tips på länder