Vi flyttade till Nya Zealand med våra 2 barn (18 m och 3 år då) i Januari förra året och kommer tillbacka till Sverige i April (vi är inte svenskar men bor i Sverige sedan 5 år tillbacka). Vi hade redan visa och min man hade ett job där när vi flyttade. Vi fick hyra ett hus (dåligt isolerat och kallt på vintern men vi överlevde), köpte bil (billigt), ordnade bil, hus och sjukförsäkringar (billigt), osv. Det har varit en otrolig fin upplevelse och vi funderar på att göra det igen om ett år och evt. stanna lite längre eller bo permanent här. Min tips är att kolla med ambassaden hur det fungerar just för din famjlie (oavsett vart ni bestämmer er att åka). Nya Zealand är tryggt, har bra sjukvård och är inte så dyrt heller (om man inte bor i stora städer). Det kanske inte är så exotisk men är ändå lite annorlunda och väldigt vackert! Själv kommer jag från Sydamerika (Brasilien)och jag kann säga att där är det inte tryggt (tyvärr) beroende på var man bor, sjukvård är bra (om man betalar privat, vilket kostar ganska mycket) och kan vara delvis billigare eller dyrare än Sverige. Min tips är: hitta ett land som passar er, passa på och gör det om ni har möjlighet! Lycka till!!!