• Dandelionblade

För korta gardiner..

Har flyttat, och nu är mina gardiner ca 10 cm för korta.. Men jag vill ändå ha dom! tänkte höra med er om nån har några smarta tips på vad man kan göra?

Klippa av dom mer?
    Sy på något...(?) ?

Det är vita tunna nästan genomskinliga gardiner..

• Svar på tråden För korta gardiner..
  • DonaAna

Det går inte att lägga ner dom lite?

Annars så har du ju en bra idé med att sy på nåt nertill - kan vara snyggt med annat material eller annan färg?

• Froststar

Om det är längder så kan det vara en idé att dela dem i tre bitar och sy in vit, luftig spetsbrodyr emellan delarna eller något i avvikande, "lyxigt" tyg, t.ex. organza i någon pastellfärg. Om man tycker om att brodera så kan man sy in sådana detaljer, antingen lite högre upp än mitten (om man delar i 2), ca 2/3 eller i två bitar. Om det är romantisk stil på gardinerna, så kan man applicera någon rosmönstrad voile utanpå då man klippt, lite rynkat som volang i kanten (också 2/3 upp) och kanske likadant undertill. Kanske utöka den högst upp med spetskant, bomullsbrody, fint matchande tyg, etc?

• Dandelionblade

Tack för tipsen.. Har funderat på om jag skulle ha köpt ett par till vita gardiner i tjockare tyg och hängt Utanför så att dom här vita "genomskinliga" bara hänger som längst in mot fönstret.  Stör man sig på längden då tro? 

• Joico
    Dandelionblade skrev 2010-02-16 20:01:05 följande:
    Tack för tipsen.. Har funderat på om jag skulle ha köpt ett par till vita gardiner i tjockare tyg och hängt Utanför så att dom här vita "genomskinliga" bara hänger som längst in mot fönstret.  Stör man sig på längden då tro? 
    Ska dom nya hänga framför så dom gamla inte syns alls?
  • Dandelionblade
    Joico skrev 2010-02-16 20:06:48 följande:
    Ska dom nya hänga framför så dom gamla inte syns alls?
    Näe :D  Då hade jag lika väl kunnat ta bort dom. haha.  Dom ska synas men inte lika mycket som dom andra.. ca 1/3 del av "Hela" gardinens bredd .
  • Joico
    Dandelionblade skrev 2010-02-16 20:41:24 följande:
    Näe :D  Då hade jag lika väl kunnat ta bort dom. haha.  Dom ska synas men inte lika mycket som dom andra.. ca 1/3 del av "Hela" gardinens bredd .
    Ja det var det jag tänkte :p om du inte ville ha fint från utsidan då, haha. Nja men då kommer ju det se konstigt ut ändå, om det är 10cm från golvet.. då blir det ju som byxor med ett långt o ett kort byxben
Svar på tråden För korta gardiner..