• Svea7208

Bitare

{#lang_emotions_surprised} Min son snart 5 år har börjat suga och tugga på både leksaker och kläder.
    Han vet att det är fel för han blir väldigt lessen när man påpekar det för honom och ber honom sluta.
    Är det fler som har erfarenhet av detta snälla hjälp mej vad ska vi göra.

De har börjat påpeka det på förskolan att de tycker att vi borde se till att han slutar. Men hur?
  • Svar på tråden Bitare
  • Liten blir stor

Åh här är en till. Min son blir 5 i mars och han har sen några veckor tillbaka börjat suga/bita på fingrarna och tröjärmarna. Tar jag på honom en tröja utan ärmar så tuggar han läns halskanten på tröjan istället. Har förklarat för honom att han måste sluta med det för att kläderna blir förstörda. Han vet att han inte ska göra så men han kan bara inte sluta. Han kan komma på sig själv med att han tuggar på tröjan eller fingrarna. Dom har inte sagt nåt nämnvärt på dagis, bara påpekat att han gör så och att dom säger åt honom om dom ser han göra så.
    Det kan vara en fas i livet de går igenom eller att det kliar/gör ont i tänderna. Det är ju snart dags att dom tappar sina mjölktänder och detta kan nog vara smärtsamt för en del barn även innan dom börjat tappa tänderna.

Hur som helst så vet jag att jag också tuggade på kläderna när jag var i hans ålder. Speciellt på snörena på tröjan

Vore kul å höra om detta från nån vars barn nu har slutat tugga på kläderna

Svar på tråden Bitare