• Stinis Olsson

Antiskall halsband

Vi har en hund som är väldigt skällig av sig. Vi har testat olika metoder för att vänja henne av vid det utan vidare resultat.
    Anledningen till att hon skäller är antagligen för att visa för grannhundarna att hon är där och att innanför hennes stängsel är det hennes revir. När vi flyttade in så hade de låtit sina hundar springa på vår gård och göra sina behov (i deras hundhjärnor-deras space) och vår hund blev rejält påhoppad av de båda första veckan och sedan dess skäller hon konstant så fort hon är ute (och inne för den delen). De är de enda grannarna vi har och de bor verkligen vägg i vägg så skällandet är riktigt störande både för oss och dem. Nu har vi en liten dotter på 2 månader som vaknar minst två gånger om dagen av hundens skall och jag kan inte vara där och passa på hunden hela tiden... Håller på att bli galen i huvudet känns det som.

Har hört talas om antiskall halsband och har förstått att det finns olika varianter. Ultraljud, pipljud, vattensprut och citrondoft... Vad fungerar bäst??
    Alla tips och råd för att få hund att inte skälla tack!!

• Svar på tråden Antiskall halsband
  • Birgitta2

Jag har ingen erfarenhet av anti-skall, men har funderat på det. Vi har en tyst hund, men tänkte att det kunde hjälpa för hennes utfall - för då vrålar hon! Hon gillar inte tikar och skrämmer nästan ihjäl dom med sina utfall. Hon bara skräms - biter inte.

Dock tänkte vi köpa en sån. Men - absolut inte med citrondoft. Doften kommer att sitta kvar i pälsen och fortsätter på det viset att straffa hunden. Så det vill nog i alla fall inte jag rekommendera. jag kommer fylla på med enbart vatten - risken finns att hon tycker det är kul istället

• jezzy

Hade en pumi förut som skällde som en tok även med anti skall.
    Fungerade inte alls på henne.

• SunnyBunny

Min fd pitbull var väldigt skällig när han kom till mig. Jag använde endast vatten i halsbandet och det funkade kanon för honom. Behövde bara använda det nån gång så blev det bara bättre och bättre. Men han var även väldigt "rädd" för saker så han lärde sig fort av det. Vet många andra som testat samma sak och inte gett nått resultat.

• Stinis Olsson
    jezzy skrev 2010-02-16 14:20:08 följande:
    Hade en pumi förut som skällde som en tok även med anti skall.Fungerade inte alls på henne.
    Vatten halsband då eller?

Birgitta2 skrev 2010-02-16 14:15:02 följande:
    Jag har ingen erfarenhet av anti-skall, men har funderat på det. Vi har en tyst hund, men tänkte att det kunde hjälpa för hennes utfall - för då vrålar hon! Hon gillar inte tikar och skrämmer nästan ihjäl dom med sina utfall. Hon bara skräms - biter inte.Dock tänkte vi köpa en sån. Men - absolut inte med citrondoft. Doften kommer att sitta kvar i pälsen och fortsätter på det viset att straffa hunden. Så det vill nog i alla fall inte jag rekommendera. jag kommer fylla på med enbart vatten - risken finns att hon tycker det är kul istället
    Samma problem med rädsla för andra hundar/tikar här med fast enbart när hon är kopplad dock. Mm funderade på det med citrondoft, låter inte så bra. Vår gillar inte vatten alls, så jag tror att det skulle fungera.
    We have normality. Anything else you can't deal with is therefore your own problem lillanochlivet.blogspot.com/
  • Birgitta2
    Stinis Olsson skrev 2010-02-16 14:26:35 följande:
    Samma problem med rädsla för andra hundar/tikar här med fast enbart när hon är kopplad dock. Mm funderade på det med citrondoft, låter inte så bra. Vår gillar inte vatten alls, så jag tror att det skulle fungera.
    Här är det också utfall enbart i koppel.
  • Stinis Olsson
    isisisis skrev 2010-02-16 14:24:39 följande:
    Jag hade en pudelinnan som skällde.Dt skalhalsbandet som sprutar vatten el citron funkae rätt hyfsat.Jag har kvar det (nytt) m du är intresserad.Kostade 1200.Halva priset?
    Nja, jag bor inte i sverige så det skulle nog bli lite knepigt. Dessutom så tycker jag att 1200 låter ganska mycket? Har hittat billigare där jag bor.
    We have normality. Anything else you can't deal with is therefore your own problem lillanochlivet.blogspot.com/
  • Stinis Olsson
    Birgitta2 skrev 2010-02-16 14:29:11 följande:
    Här är det också utfall enbart i koppel.
    Kopplet för vår hund innebär att gå ut och gå samtidigt som hon verkar uppleva att hon blir i underläge och inte kan ta sig därifrån om någon attackerar.
  • Stinis Olsson

Är det någon som har erfarenhet av de halsband som sänder ut ljud...?

• Birgitta2
    isisisis skrev 2010-02-16 14:24:39 följande:
    Jag hade en pudelinnan som skällde.Dt skalhalsbandet som sprutar vatten el citron funkae rätt hyfsat.Jag har kvar det (nytt) m du är intresserad.Kostade 1200.Halva priset?
    Jag hade mer än gärna köpt det - men vår rottweiler är nog lite för stor för det halsbandet.
  • Lathundarna

Stärk hundens självförtroende och träna skvaller? Jag är inte så hemskt mycket för det där med antiskall-halsbanden då de även kan ge motsatt effekt, hunden kan börja skälla mer med det på sig. Jag ser hellre att man backar bandet och börjar från grunden. Inte det lättaste med bäbis att passa samtidigt kanske, men oftast det som funkar bäst i längden.

Svar på tråden Antiskall halsband