• Groda78

sent utvecklad grovmotorik

Hej,

Är det någon som har erfarenhet av barn som utvecklar sin grovmotorik sent. Alltså inte springer och klättrar lika bra som jämnåriga.

Gick det över av sig självt och i så fall vid vilken ålder? Tränade eller övade ni med barnet på något speciellt sätt?

• Svar på tråden sent utvecklad grovmotorik
  • FruMorsa

Min äldsta dotter var också "sen". Vi uppmärksammade det inte så mycket eftersom hon var vårt första barn och vi inte hade så många jämnåriga barn i närheten, däremot påtalade dagispersonalen detta för oss. Hon fick sedan extratid med fysisk aktivitet på dagis. Öva, öva, öva. Gå balansgång och klättra, typ. Då var hon 4-5 år tror jag. Även i skolan hade hon en extra gymnastiktimme per vecka där hon övade motorik ända upp till trean tror jag. Hon är fortfarande som tonåring ingen fysisk unge men antingen har man gett upp eller så är motoriken okej. Det är i alla fall inget hon lider av på något vis.

• Groda78

Vi håller också på att öva och peppa, han springer och klättrar men inte bra.....det kommer inte naturligt på något vis. Han fyller snart 5....

• Pinje

Dotterns sjukgymnast rekommenderade oss starkt att köpa studsmatta. Mycket bra för grovmotoriken. Naturligtvis har vi nät! Hon kunde inte hoppa i början av sommaren, efter sommaren hoppade hon jämfota lätt på vanliga marken. Nu väntar vi på våren så den kan tas fram igen. Nu blir det att öva att hoppa på ett ben. Hon är nyss fyllda fyra år och har ett funktionshinder. Andra bra övningar är att gunga och gå balansgång.

• ImseVimsig

Min äldsta var nog inte sen med BVC-mått. Men lite fumligare än kompisarna, tyckte vi.

Han hade svårt att gå uppför/nedför i terräng när han var 1½-2 år (enligt dagis). Men det hade kanske alla?! Då bodde vi i stan och han gick på en förskola med platt tomt.

När han var 3 flyttade vi och hamnade på en förskola med skogstomt. Det gjorde stor skillnad tror jag!

Nu är han 8 och duktig motoriskt! Han simmar tre simsätt, åker slalom och har bra koll på armar och ben. Jag vet inte om han hade varit lite klumpigare om vi inte varit så aktiva själva? (Han tränar simning, spelar fotboll och åker slalom. )Eller om han bara var lite sen som 1-2 åring?

/I

• Groda78
    ImseVimsig skrev 2010-02-17 15:01:01 följande:
    Min äldsta var nog inte sen med BVC-mått. Men lite fumligare än kompisarna, tyckte vi.Han hade svårt att gå uppför/nedför i terräng när han var 1½-2 år (enligt dagis). Men det hade kanske alla?! Då bodde vi i stan och han gick på en förskola med platt tomt.När han var 3 flyttade vi och hamnade på en förskola med skogstomt. Det gjorde stor skillnad tror jag!Nu är han 8 och duktig motoriskt! Han simmar tre simsätt, åker slalom och har bra koll på armar och ben. Jag vet inte om han hade varit lite klumpigare om vi inte varit så aktiva själva? (Han tränar simning, spelar fotboll och åker slalom. )Eller om han bara var lite sen som 1-2 åring?/I
    Låter som vår son. Inte sen enligt BVC, men om man jämför med jämnåriga. Han frågade nyligen om han kommer kunna åka slalom när han är 7-år...

Han är också duktig i vatten så vår framtida strategi är att låta honom hålla på med både simning som han är bra på  och andra aktiviteter som han kanske behöver öva extra på. Vi går till dagisgården på helgerna och övar med honom i klätterställningen för att han ska känna att han kan hänga med de andra. Skönt att höra att fler har liknande inställning, alltså att det är övning som gäller =)
Svar på tråden sent utvecklad grovmotorik