• Lea74

Pruttar alla spädbarn mycket?

Pruttar alla spädbarn jättemycket eller bara de som har ont i magen? Nu är min bebis 11,5 veckor och han pruttar fortfarande jättemycket (magproblemen ska ju förhoppningsvis försvinna snart). Hans pruttar luktar dessutom rätt illa. Undrar nämligen om han fortfarande har ont i magen, och i så fall hur mycket, eller om det dessutom är hans temperament att vara lite otålig och skrikig. Vissa nätter ser jag dock att han är ont då han sover oroligt och drar upp benen och ibland gnäller i sömnen. På dagarna drar han dock inte upp benen lika mycket längre (som förut) men han kan ju ha småont ändå (typ molande). Någon som har erfarenhet?  

• Svar på tråden Pruttar alla spädbarn mycket?
  • anchel

Min tjej pruttade som en galning!!! Men hon hade inte on i magen. Har du testat minifom? Den hälper mot luftbildning i tarmarna.

• Purlan

Vår kille hade också problem med magen, men pruttade inte. Är ju bra att de pruttar så att luften i alla fall kommer ut! Minifom kan man ju testa och Sempers magdroppar.

• Nenna B

Våran son prutta väldigt mycket, men illa kommer jag inte ihåg att de luktade.

Ammar du? Viss mat kan ge bebisen lite ont i magen, pruttighet osv. Jag kunde t.ex inte äta ägg (rent ägg, i maten gick det bra) eller vitlök då blev det väldigt kinkigt, ont i magen o allt som hör till.

Annars tror jag päron, vindruvor, kolsyrad dryck, choklad och lite annat också kan ge magproblem. Försök komma ihåg vad du ätit under dagen när de jobbiga nätterna kommer och testa dig fram om det är något som han inte "tål".

There's a monster outside my window, can I have a glass of water?
Svar på tråden Pruttar alla spädbarn mycket?