• tjej87

Rethosta och Cocillana-Etyfin

Jag har fått Cocillana-Etyfin för första gången och jag undrar hur lång tid det tar innan den verkar. Några minuter eller några timmar, någon som vet? Glömde fråga läkaren det.
    Hur stora doser har ni tagit? Jag ska ta 7 ml 2-3 ggr per dag enligt lappen på flaskan.

• Svar på tråden Rethosta och Cocillana-Etyfin
  • polaris

Det verkar ganska direkt vilket är UNDERBART just vid rethosta. Jag tål egentligen inte morfin så jag tar så låga dose r(5-10 ml) som möjligt när jag måste och bara vid sänggående- annars snurrar hela världen för mig...

• Mjäll

Dosen är helt ok. Det tar varken några minuter eller några timmar innan det verkar, effekten kommer efter ca 30. Aldrig tagit själv, men ger det ofta till mina patienter o de flesta är nöjda.

• tjej87
    Mjäll skrev 2010-02-16 18:20:59 följande:
    Dosen är helt ok. Det tar varken några minuter eller några timmar innan det verkar, effekten kommer efter ca 30. Aldrig tagit själv, men ger det ofta till mina patienter o de flesta är nöjda.
    Efter 30 minuter? Låter bra, vill gärna sova lite inatt och det vill sambon också :)
  • sarsparis

På mig verkar den inte alls, nu har jag lepethon, den verkar nästan direkt.

• Mjäll

Det är ju bara bra om det verkar snabbare, men efter 30 brukar mina pat iaf vara betydligt mindre hostiga, givetvis kommer ju effekten gradvis innan dess.

• tjej87
    Mjäll skrev 2010-02-16 18:26:26 följande:
    Det är ju bara bra om det verkar snabbare, men efter 30 brukar mina pat iaf vara betydligt mindre hostiga, givetvis kommer ju effekten gradvis innan dess.
    Okej :) Jag känner mig lite lätt bedövad i halsen nu, var ungefär 15 min sen jag tog första dosen.... Hoppas jag slutar hosta snart också, tror det har blivit mindre nu iaf.
  • Waterlilly

Jag tar 10ml och det verkar efter bara några minuter tycker jag :) vid riiiiktigt irriterande hosta så jag nästan kväljer så tar jag 15ml. Sonen på snart 3 år har den varit gudomlig för. Han kan få sån hosta så han kräks, då ger jag han 2ml till natten. Minns att jag fick börja med 1ml då han var strax över ett år. STår alltid en flaska i vår kylskåpsdörr här hemma ;) Jag får panik vid rethosta.

• Anova

Jag fick 15 ml fyra ggr om dagen då jag fick den sist. Tog dock ofta mindre eftersom jag mår riktigt illa av den och kräks ibland.
    Den verkar på 20-30 minuter för min del (om jag får behålla den).
    Men den hjälper!

Svar på tråden Rethosta och Cocillana-Etyfin