• Anonym (Arbetslös)

Måste man tacka ja till alla erbjudanden som arbetslös?

Jag är arbetslös och har varit det i sex månader. Nu har jag blivit erbjuden ett "arbete" som inte har någon fast lön, utan enbart provision (försäljning). Måste man tacka ja till sådant också? Är det någon som tackat ja eller nej till liknande erbjudanden?

• Svar på tråden Måste man tacka ja till alla erbjudanden som arbetslös?
  • Clobberella

Jag tror tyvärr att du måste tacka ja.

• MiisPiis

Ja, du har helt tappat din autonomi här, helt utlämnad till Arbetsförmedlingen. Så ja, du måste ta vartenda jobb de erbjuder, även om du och hela din familj måste flytta på kuppen. Även om din man har jobb där ni nu bor och dina barn måste lämna dagis, skola, kompisar!!
    Annars blir du utan inkomst.

• Anonym (Arbetslös)

Shit! Det är ganska förjävligt. Jag trodde i min enfald att det fanns någon form att krav på vad ett "jobb (typ att det ska ge lön, man ska omfattas av försäkringssystemet etc)" var, men så fel jag hade.

• mamma2kids

funkar inte riktigt så som miispiis säger heller.vadå ska hon flytta och han bli av med sitt jobb?tappa sin rätt till akassa osv?skulle inte tro det.sen behöver man heller inte släpa ungarna kors o tvärs över hela landet.tror inte man behöver ta ett jobb utan säker lön.

• MiisPiis
    Anonym (Arbetslös) skrev 2010-02-16 18:32:40 följande:
    Shit! Det är ganska förjävligt. Jag trodde i min enfald att det fanns någon form att krav på vad ett "jobb (typ att det ska ge lön, man ska omfattas av försäkringssystemet etc)" var, men så fel jag hade.
    Ja, autonomi (självbestämmanderätt) gäller visst inte ibland, trots att Sverige bedyrar och har lagar om hurotroligt viktigt det är. Vill man ha en inkomst, måste man offra ALLT. Det är socialpolitikens regler.....
  • Anonym (Arbetslös)
    mamma2kids skrev 2010-02-16 18:35:06 följande:
    funkar inte riktigt så som miispiis säger heller.vadå ska hon flytta och han bli av med sitt jobb?tappa sin rätt till akassa osv?skulle inte tro det.sen behöver man heller inte släpa ungarna kors o tvärs över hela landet.tror inte man behöver ta ett jobb utan säker lön.
    Nej, jag tror faktiskt inte heller det. Annars skulle ju vilken tupperwear-säljare som helst kunna komma och säga att jag ska börja sälja.

Jag vet att man måste tacka ja till anställningar, men vad är då en "anställning"?
  • Anonym (Arbetslös)
    MiisPiis skrev 2010-02-16 18:35:46 följande:
    Ja, autonomi (självbestämmanderätt) gäller visst inte ibland, trots att Sverige bedyrar och har lagar om hurotroligt viktigt det är. Vill man ha en inkomst, måste man offra ALLT. Det är socialpolitikens regler.....
    Jag har inte sagt något om att "offra allt", jag har frågat om man måste jobba utan lön.
  • mamma2kids

man behöver ju inte ens ta emot ett riktigtj obb som ger under akasse ersättningen.så ännu mindre ett sånt jobb utan säker lön.

• Anonym (arb.förmedlare)

Eh... Är jobbet helt provisionsbaserat så räknas det ej som lämpligt arbete enligt a-kassans regler. Det är a-kassans regler som gäller och som Arbetsförmedlingen följer och informerar om. Ingen kan heller tvingas att flytta hur som helst, men man kan heller inte räkna med att ha rätt till ersättning utan att följa de vilkor som finns lagstadgade. Gå in på www.iaf.se och klicka dig vidare så hittar du regleverket. Här på fl så finns väldigt mycket missuppfattningar om vad som gäller. Så svaret på din fråga är att du ej behöver tacka ja till det erbjudna arbetet. Skulle en del av lönen vara fast är det ju en annan fråga.

• MiisPiis
    Anonym (Arbetslös) skrev 2010-02-16 18:37:26 följande:
    Jag har inte sagt något om att "offra allt", jag har frågat om man måste jobba utan lön.
    Vad jag menar är att det är spritt språngande tokigt. Kan inte egentligen lova att du måste ta ett arbete där bara provision utlovats.
    Jag menar inte att du MÅSTE lämna sambo och barn, men de föreslår att man ska pendla då i många fall........helt sjukt.

Ni missuppfattar mig båda, jag är kritiska mot lagen, inte mot er. Ni kan kolla denna artikel t.ex hur knäppt det är.

http://www.ostran.se/nyheter/kalmar/ska_hon_tvingas_flytta/(comment)/view
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (arb.förmedlare) skrev 2010-02-16 18:39:22 följande:
    Eh... Är jobbet helt provisionsbaserat så räknas det ej som lämpligt arbete enligt a-kassans regler. Det är a-kassans regler som gäller och som Arbetsförmedlingen följer och informerar om. Ingen kan heller tvingas att flytta hur som helst, men man kan heller inte räkna med att ha rätt till ersättning utan att följa de vilkor som finns lagstadgade. Gå in på www.iaf.se och klicka dig vidare så hittar du regleverket. Här på fl så finns väldigt mycket missuppfattningar om vad som gäller. Så svaret på din fråga är att du ej behöver tacka ja till det erbjudna arbetet. Skulle en del av lönen vara fast är det ju en annan fråga.
    Tack, och tack för länken. Jag gissade att det var så, men blev lite orolig. Är det en fast del i lön är det ok. Bara det finns någon minimilön i botten.
    Det där med att söka i hela landet är helt OK. Från och med den här veckan har min man och jag bestämt för att söka i hela EU, så det är lugnt!
  • Anonym (Arbetslös)
    MiisPiis skrev 2010-02-16 18:41:31 följande:
    Vad jag menar är att det är spritt språngande tokigt. Kan inte egentligen lova att du måste ta ett arbete där bara provision utlovats.Jag menar inte att du MÅSTE lämna sambo och barn, men de föreslår att man ska pendla då i många fall........helt sjukt.Ni missuppfattar mig båda, jag är kritiska mot lagen, inte mot er. Ni kan kolla denna artikel t.ex hur knäppt det är.www.ostran.se/nyheter/kalmar/ska_hon_tvingas_.../(comment)/view
    Ja, då är jag med. Jag kan också tycka att det är vansinne. Det kanske kunde vara ok att kräva flytt om personen gått arbetslös väldigt länge, men från dag 1 är helt sjukt.
  • MiisPiis
    Anonym (Arbetslös) skrev 2010-02-16 18:42:57 följande:
    Ja, då är jag med. Jag kan också tycka att det är vansinne. Det kanske kunde vara ok att kräva flytt om personen gått arbetslös väldigt länge, men från dag 1 är helt sjukt.
    Ja, och om man ev är singel, men har man sambo, man, barn så är det ju väldigt mycket svårare. Då får man ingen inkomst, utan blir avstängd från AF.

Men du fick svar här ovan, som tur är verkar det inte som om du måste tacka ja till jobbet, utan vänta tills någon med en fast lön dyker upp! Lycka till!
  • glasbubblan

Jag ska inte svära på att det är så nu, men för fem år sen behövde man inte tacka ja till ett jobb som skulle ge mer än 10 % mindre i inkomst än vad man fick från a-kassan. (Alltså: om jobbet skulle ge  10 % mindre än det man fick från a-kassa behövde man inte ta det.)

Till Glasbubblan: Det stämmer än.

• glasbubblan
    Anonym (arb.förmedlare) skrev 2010-02-16 18:52:42 följande:
    Till Glasbubblan: Det stämmer än.
    Bara av ren nyfikenhet, räknar man utan eventuell inkomstförsäkring (t ex via facket) då? Jag antar att man gör det? (Om du vet alltså...?)
  • Anonym (Arbetslös)

En fråga till. Gäller det heltidslön? Om jag blir erbjuden ett jobb på 50% (är lite rädd för det), då blir ju inkomsten under 90%. "Gills" det?

Gäller ej inkomstföräkring, bara a-kasseersättningen. Tar du ett halvtidsjobb men har stämplat på heltid får du stämpla upp tiden under max 75 dagar, mer info hittar du på länken jag skickade innan.

Svar på tråden Måste man tacka ja till alla erbjudanden som arbetslös?