• AnnaAnanas

Torr känslig hud

Är gravid i vecka 20+1 och har börjat få problem med torr och rödprickig hud på insidan av låren och mot knäna. Det kliar o sticks i huden, även på övriga kroppen. Speciellt är detta efter jag duschat.

Finns det nån bra hudlotion el salva för det här? Är det vanligt med sådana utslag när man är gravid? 
    Tack för svar! :)
  • Svar på tråden Torr känslig hud
  • Det blåa huset

Hej

Jag har väldigt torr hud, över hela kroppen. Duschar bara med Natusan duschcreme, den används kanske mest åt barn men även av en torris som jag. Smörjer mig med Body shop's Cocoa bodybutter över hela kroppen efteråt och det gör stor skillnad mot vanliga krämer. Ldb's Silk-serie fungerade bra innan det blev kall vinter men inte längre.

Sen har jag läst att man kan få graviditetsklåda men det vet jag inget om.

Lycka till!

• tarrrap

Man kan bli lite extra känslig för olika lotioner och tvålsorter när man är gravid. Jag var också väldigt torr ett tag men bytte då duschtvål till en mildare och köpte lotion på apoteket för torrhud (förutom mandeloljan som jag använder på magen), sedan blev det mycket bättre.

• RasSam

Har också blivit en torris! Jag smörjer mig med mandelolja eller barnolja, beroende på hur torr jag känner mig.
    Sen ska man inte duscha eller bada i för varmt vatten då blir huden torr. :)

• amalie79
    Det blåa huset skrev 2010-02-16 19:43:36 följande:
    HejJag har väldigt torr hud, över hela kroppen. Duschar bara med Natusan duschcreme, den används kanske mest åt barn men även av en torris som jag. Smörjer mig med Body shop's Cocoa bodybutter över hela kroppen efteråt och det gör stor skillnad mot vanliga krämer. Ldb's Silk-serie fungerade bra innan det blev kall vinter men inte längre.Sen har jag läst att man kan få graviditetsklåda men det vet jag inget om. Lycka till!
    Natusan duschcreme är super!

Nu är jag inte gravid men har problem med torrhet på vintern, särskilt kinder, höfter och armhålor. ACO hudcreme för torr och känslig hy, oparfymerad (röd tub) funkar för mig... går tom att ha i ansiktet, det är därför jag gillar den! Den är fet, men inte sådär att den inte går att smeta, tror det är 42 procent.
  • Anna J01

Jag blev supertorr tidigt i graviditeten. Sticker och kliar över hela kroppen.

Jag började med att smörja mig med olika typer av hudlotion med nu anvönder jag bara barnolja. Nästan häller över mig i duschen.
     Tycker att det funkar bäst hittills. Ska tillägga att jag har försökt låta bli att smörja in mig också så att kroppen ska reglera själv. Funkade inte! Blev helt olidligt och efter två sömnlösa nätter gav jag upp.
  • RMM

Miniderm finns på Apoteket. Dock är den parfymfri men jag smörjer först med den och sedan tar jag lite doft ovanpå. Miniderm fixar typ alla sorters hudproblem!

Svar på tråden Torr känslig hud