• Anonym (rädd för alltid?)

mörkrädsla

hej. jag är så mörkrädd och vet inte hur jagska göra för att komma över detta.
    När jag var liten så skrämde både min mamma men mest min bror upp mig med "skräckhistorier" (skräck för en 5åring)och efter det så har jag varit så mörkrädd. men det har blivit lite bättre med åren, Men fortfarande är jag mörkrädd och jag vill bli av med det hur gör jag?

MVH Lina

• Svar på tråden mörkrädsla
  • Mental tränare

Hej,

I bland kan mörkrädslan vara ett så stort problem att man behöver träffa någon att samtala med, lyssna på dig själv och känn efter. De tips och råd som jag kan ge dig är följande:

Tänk på din mörkrädsla (i början kan det kännas skönt att göra det när det är ljust så att man snabbt kan "gå ifrån det mörka") och riktigt känn in vilken/vilka känslor det är du får och försök känna vad det är du är rädd för och vad mörkret kokker att göra med dig. När du kan se och känna vad det är du är rädd för, försök se hur sannolikt det är att det du är rädd för skulle hända. Ibland kan det vara bra att skriva ner det man ser och känner.

De här rädslorna du har kommer från när du var en liten tjej som inte kunde förstå om det var sant eller falskt eller vad som skulle hända, den lilla tjejen visste bara att hon blev väldigt rädd och att hon inte kunde finna tryggheten för rädslan hos de som hon litade på mest eftersom det var de som skapade rädslorna. Den lilla tjejen finns fortfarande kvar i dig och därför är det viktigt att du som vuxen tar hand om den lilla. Låter det konstigt? Det jag menar är att alla har vi olika "roller/delar/personligheter" i oss (den privata, affärskvinnan, mamman, den sura etc...) och vi har naturligtvis en liten version av oss också och hon/han är den som lätt kommer i kläm och som blivit påverkad av sin omgivning när han/hon vuxit upp.    

Det är naturligt att du är rädd efter vad din mamma och bror gjorde (och det var inte snällt!!) och tyvärr går ju inte det att få ogjort, men precis som du gör nu (vill förändra din känsla) är helt rätt för du kan absolut förändra dina känslor inför mörkret.  

I min blogg catharinalindstedt.blogspot.com/ finns fler övningar och tips men jag vill gärna att du hör av dig (antingen hit eller till min mail catharina@salveohealth.com) och berättar hur det gått när du jobbat lite med detta och/eller har fler frågor.

Mvh,
    Catharina H Lindstedt 

Svar på tråden mörkrädsla