råd för agerande vid bitande/rivande
hej,
hej,
Oj vad jobbigt det låter. Han är ju en sådan liten kille, bara 15-månader, så det finns ju inte mycket att förhandla med. Skrika på honom lär ju inte hjälpa, eller? Testa att visa vad man ska göra istället "Inte slåss! Klappa fint!" och visa med hans hand hur man gör. Eller bara stoppa hans lilla hand innan den når sitt mål och säg ifrån med tråkig, lugn röst "Nej inte slåss" ochh sedan med mer inlevelse "Ska vi titta på tåget/nallen/tvätten/såpbubblor istället?" Att ge honom ett bad distraherar säkert bra och håller er utom bitradie så att säga... Händer det oftare när han är trött eller hugrig? Eller om DU är trött eller hungrig? Det går över, men kan vara väldigt jobbigt om man är för trött att hantera det.
Jag har för mig att de pratade om just detta på knattetimmen i lördags
du kan ju lyssna och höra vad de sa!
www.sr.se/sida/default.aspx
Att läsa detta var som att läsa om min egen vardag, som om jag hade skrivit det själv faktiskt. Har en son på 1½+ som gör precis lika dant. Jag blir både arg och ledsen att han gör så, och fruktansvärt frustrerad när jag inte vet hur jag ska hantera det. Det gör ont i hjärtat när han blir så "elak" att han river och drar en i håret. Jag får råd om att säga ifrån på skarpen, men då skrattar han bara och tror det är på lek. Nästa jag frågar säger att jag ska ignorera och avleda...
Det enda tipset jag kan ge är att försöka vara utvilad själv, andas in och ut och sedan försöka ta tag i problemet... Men som sagt det gör ont att se han göra illa någon och jag hoppas detta är en fas de flesta går igenom.