• ulle85

Vad ska jag bjuda på för mat? Hjälp!

På lördag har vi bjudit ett par till oss. Vi ska äta ihop och dricka gott!
    Jag och min sambo ska bjuda på mat, men vad??

Vill laga något som är ganska så lättlagat, gärna något i ugn.
    Vad har ni för tips? Allt är välkommet!! {#lang_emotions_laughing}

• Svar på tråden Vad ska jag bjuda på för mat? Hjälp!
  • Mei

Lax i ugn med ugnsbakade potatisklyftor/rödbetsklyftor/morotsstavar. Limeyoghurt/limecremefraiche och blandad sallad till. Superenkelt. Gott. För enkelt kanske?

Kycklingfiléer med typ serranoskinka runt (ugnsstekt), risotto och sallad med mangold till?

• ulle85
    Mei skrev 2010-02-16 20:15:39 följande:
    Lax i ugn med ugnsbakade potatisklyftor/rödbetsklyftor/morotsstavar. Limeyoghurt/limecremefraiche och blandad sallad till. Superenkelt. Gott. För enkelt kanske? Kycklingfiléer med typ serranoskinka runt (ugnsstekt), risotto och sallad med mangold till?
    De lät riktigt gott {#lang_emotions_smile}
  • Faile

Det här är superenkelt men ändå så himla gott, och brukar bli jättepoppis.

Stek vitt bröd lätt i stekpannan så det får lite yta.
    Lägg därefter på färdigstekta lövbiffar och massor av smörstekta kantareller ovanpå det. Gratinera med ost i ugnen.

För att det inte ska bli torrt serverar man det med bea eller kantarellsås, alternativt ha i aningens grädde när man steker upp svampen så det blir lite krämigt.

Det går att förbereda allt någon timme innan redan, och ändå kan man sedan servera nygjorda varma goda kantarellmackor
    Bara slänga in i ugnen när gästerna väl är på plats.

• Pruttiluskan

Något som jag är tokig i...

En påse med kyckling filee i små bitar - brynas
    En påse med wook grönsaker
    två påsar med Cafe del paris sås.....allt i stek/wook panna

Band spagetti till! ;)

• Faile
    Faile skrev 2010-02-16 20:26:54 följande:
    Det här är superenkelt men ändå så himla gott, och brukar bli jättepoppis. Stek vitt bröd lätt i stekpannan så det får lite yta. Lägg därefter på färdigstekta lövbiffar och massor av smörstekta kantareller ovanpå det. Gratinera med ost i ugnen. För att det inte ska bli torrt serverar man det med bea eller kantarellsås, alternativt ha i aningens grädde när man steker upp svampen så det blir lite krämigt. Det går att förbereda allt någon timme innan redan, och ändå kan man sedan servera nygjorda varma goda kantarellmackor Bara slänga in i ugnen när gästerna väl är på plats.
    Och antingen gör man stora mackor med stora lövbiffar och två skivor bröd ( eller landgångsbröd ) , eller vanliga mackor.
    De stora/dubbla ser dock lite maffigare och festligare ut.
  • Pruttiluskan

Tillägger att jag blandar sås pulvret med mjölk eller grädde innan jag häller det över & låter de stå & dra åt sig en stund!

• virrevapp

Moussaka är en suverän bjudrätt! Enkel att förbereda och sen sköter den sig själv i ugnen. Servera med en grekisk sallad, tzatziki och ett gott vin så har du garanterat nöjda gäster :)

• Gul13

Detta är fantastiskt gott. Jag serverar med ris och sallad.

Monikas ljuvliga fläskfil

Monikas ljuvliga fläskfilégratäng 800 g fläskfilé
    1 purjolök
    4-6 champinjoner
    1 röd paprika
    3 dl vispgrädde
    3 dl mjölk
    1 -1½ dl crème fraiche
    ½ dl chilisås
    1 paket bacon
    2 msk ljus fransk senap
    1 msk kalvfond
    Salt
    Soja
    1-2 msk krossad rosépeppar
    ½ dl jordnötter
    ½ dl riven ost, att smälta i grytan
    ½-1 dl riven ost, att strö över gratängen

Smör eller margarin till stekningen

Persilja till garneringen

Tvätta och skiva champinjonerna. Skiva purjolöken i 1 cm tjocka skivor. Tvätta, kärna ur och hacka paprikan.

Putsa filén fri från fett och hinnor, skär den i 1 cm-tjocka skivor.

Lägg lite smör i stekpannan och låt det få gyllene färg. Krydda filén med lite salt och rosépeppar och bryn den hastigt. Ta upp köttet och lägg på ett fat.

Bryn champinjonerna i lite smör. Lägg i purjolöken och paprikan och låt det steka med tillsammans med champinjonerna så det blir mjukt och glansigt utan att det tar färg.

Späd med grädde, crème fraiche, chilisås och mjölk. Lägg i senap, kalvfond och soja. Låt koka några minuter, lägg sedan ned köttet och låt sjuda ca 15-20 minuter.

När det puttrat färdigt:
    Rör ned osten och smaka av med mera salt och kryddor om det behövs.

Häll fläskfilégrytan i en ugnsfast form.
    Strö på lite jordnötter och därefter ost och gratinera i ugnen cirka 10 minuter i 225 grader, eller tills osten smält och fått färg.

Under tiden rätten står i ugnen:
    Klipp baconen på mitten och knaperstek baconet i het stekpanna och låt rinna av på hushållspapper.

Till sist!
    Ta ut rätten från ugnen och fördela baconet på rätten.

Servera med kokt potatis eller ris.

Servera en god grönsallad, svart vinbärsgelé och hemmagjord pressgurka till denna rätt.
  • Gul13
    Gul13 skrev 2010-02-17 11:29:40 följande:
    Detta är fantastiskt gott. Jag serverar med ris och sallad.Monikas ljuvliga fläskfil
    Ja också skippar jag rosepepparn för det gillar inte jag.
  • Gul13

Jättegott.

Grekisk pyttipanna

För 4 personer.

1 påse fryst klyftpotatis (ca 600 g)
    500 g fläskfilé
    2 paprikor
    2 rödlökar
    3 tomater
    1 pkt fetaost

Marinad:
    1,5 dl olivolja
    Soja
    1 tsk sambal oelek
    1 tsk ingefära
    3 st vitlöksklyftor
    Salt
    Svartpeppar

Sås:
    2 burkar crème fraiche
    4 msk majonnäs
    Italiensk salladskrydda
    Vitlök
    Strimla köttet och lägg det i marinaden, låt dra minst 6 timmar.
    Lägg potatisen i en långpanna, köttet över, sedan de strimlade grönsakerna och fetaosten överst.
    In i ugnen på 225 º i ca 30 minuter.
    Servera den kalla såsen till.
  • Gul13
    Lindas tacofilé

För 4 personer.
    Detta receptet har jag min väninna Linda att tacka för. I vår familj tycker vi det är syndigt gott.
    600 g fläskfilé, skivad
    1 gul lök, finhackad
    1 pkt bacon, strimlat
    200 g färska champinjoner, skivade
    3-4 dl matlagningsgrädde
    1 burk tacosås, önskad styrka
    2 dl riven ost
    Bryn filen, salta och peppra. Arrangera filébitarna i en smord gratängform.

Fräs lök, svamp och bacon och lägg fräset över filén. Branda grädde och tacosås och häll över köttet.

Strö på riven ost. Gratinera gratängen i ugnen, 200 grader ca 20-25 min. Servera med ris och sallad.
  • Gul13

Jättegott och bra att förbereda. Vill du ha fler förslag?

Svarstjänstens supergoda gryta

För 4 personer.

Detta receptet fick jag av en fd arbetskollega. Riktigt god gryta som går bra att förbereda dagen före.
    400 g fläskfilé
    100 g bacon
    1 purjolök
    1 gul lök
    1 röd paprika
    200 g broccolibuketter
    2 msk smör
    2 dl vatten
    1 köttbuljongtärning
    2 tsk torkad dragon eller 2-3 msk färsk, finhackad
    2 msk dijonsenap
    2 dl crème fraiche
    200 g champinjoner
    Salt
    Peppar
    2 msk soja
    Persilja till garnering
    Skiva fläskfilén, strimla bacon och purjolök. Finhacka den gula löken och grovhacka paprikan.

Bryn filen och baconet i en gryta, salta och peppra. Tillsätt vatten och buljongtärning.

Rör ihop dragon, senap (smaka av) med crème fraiche och soja (efter smak). Rör ner blandningen i grytan och lägg i broccolibuketter. Täck med lock och låt grytan puttra 10-15 min.

Strö över persilja före servering. Servera med ris eller pressad potatis.
  • ulle85
    Gul13 skrev 2010-02-17 11:54:51 följande:
    Jättegott och bra att förbereda. Vill du ha fler förslag?Svarstjänstens supergoda grytaFör 4 personer. Detta receptet fick jag av en fd arbetskollega. Riktigt god gryta som går bra att förbereda dagen före. 400 g fläskfilé100 g bacon1 purjolök1 gul lök1 röd paprika200 g broccolibuketter2 msk smör2 dl vatten1 köttbuljongtärning2 tsk torkad dragon eller 2-3 msk färsk, finhackad2 msk dijonsenap 2 dl crème fraiche200 g champinjonerSaltPeppar2 msk soja Persilja till garnering Skiva fläskfilén, strimla bacon och purjolök. Finhacka den gula löken och grovhacka paprikan. Bryn filen och baconet i en gryta, salta och peppra. Tillsätt vatten och buljongtärning. Rör ihop dragon, senap (smaka av) med crème fraiche och soja (efter smak). Rör ner blandningen i grytan och lägg i broccolibuketter. Täck med lock och låt grytan puttra 10-15 min. Strö över persilja före servering. Servera med ris eller pressad potatis.
    Alla dina recept verkar supergoda {#lang_emotions_laughing}

jag tar gärna emot mer recept {#lang_emotions_smile}
  • Pruttiluskan

Varm smörgåstårta! ;) Googla på resept! Riktigt gott är det! =P

• Gul13

Detta är jättejätte gott. Serveras med potatisgratäng tycker vi.

Baconrullad lax

För: 4 personer
    Tillagningstid: 40 min minuter

Det här låter underligt men är sagolikt gott!

4 lättinade laxfileer
    1-2 baconpaket
    1 tsk timjan
    1 krm svartpeppar
    1 krm salt
    1 banan

Sås:
    1/2 burk creme fraiche
    3 msk senap
    3 msk majonäs
    Hackad dill
    1 tsk socker

Blanda kryddorna. Skiva bananen och rulla skivorna i kryddblandningen. Skär snitt i fisken och fördela bananskivorna i snitten. Vira in fileerna i bacon.
    Stek gyllene.
    Blanda ihop ingredienserna till den kalla såsen.

Servera med pressad potatis eller potatisgratäng. (Sockerärtor är gott till)
Svar på tråden Vad ska jag bjuda på för mat? Hjälp!